Filme Filme europene

Pasiunea descoperirilor și iubirile interzise într-un sit arheologic: The Dig (2021)

The Dig (2021)
Regie: Simon Stone
Distribuție: Carrey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James, Johnny Flynn, Ben Chaplin, Ken Stott, Monica Dolan

Istoria umanității a reprezentat întotdeauna un punct de interes major pentru mine, încă de când eram copil. Adeseori, am fost fascinat de filme, seriale, documentare și emisiuni care aduceau în atenție povești din alte timpuri, aproape pierdute în negura evurilor trecute. Fie că era vorba despre miraculoasele Piramide egiptene, de întâmplări din Biblie care s-au dovedit parțial reale sau descoperiri arheologice din îndepărtatul Orient, priveam la televizor sau dădeam paginile respectivelor cărți cu nesaț, bucurie, uimite și spirit interogativ. Pasiunea aceasta pentru orice tip de istorie, pentru orice colțișor de pământ necunoscut și mai apoi dezvăluit de acuitatea cercetătorilor, încă mă urmărește cu înverșunare.

Așadar, nu puteam să ratez unul dintre cele mai frumoase filme care pune în discuție exact asta – o foarte importantă descoperire arheologică, de data aceasta nu peste mări și oceane, ci mult mai aproape, în Marea Britanie. Este vorba despre filmul The Dig, o producție Netflix lansată la început de 2021, care se centrează pe situl arheologic dezvoltat în urma găsirii din greșeală de doi muncitori de la ferma văduvei Edith Pretty a unui adevărat cimitir anglo-saxon de secol 6-7. Poate pentru mulți români, acest eveniment nu înseamnă mare lucru, dar pentru cei cu adevărat pasionați de istoria universală, vorbim de un punct de turnură în modul de a privi și de a cunoaște marele trecut al locuitorilor din Anglia, despre care se credea, până în 1939 (momentul descoperirilor epocale de la Sutton Hoo, din comitatul Suffolk) că erau lipsiți de orice fel de cultură.

Iată, însă, că Basil Brown, un specialist în excavări ale unor alte situri, este chemat de către doamna Pretty, pentru a vedea, a cerceta și a înțelege câteva ridicături de teren cel puțin ciudate. Iar ceea ce Brown dezgroapă va schimba pentru totdeauna ideile preconcepute asupra anglo-saxonilor, care s-au dovedit a fi o populație care bătea monedă, avea ritualuri religioase și un cult al morților foarte dezvoltate și care înglobau o adevărată cultură puternică, egală sau chiar superioară celei a Vikingilor. Situl a devenit un punct de atracție pentru majoritatea istoricilor și arheologilor de la marile muzee ale Britaniei, iar lui Basil Brown aproape că i-a fost negat rolul decisiv în dezvăluirile acestea uriașe.

Filmul lansat de Netflix prezintă în detaliu tot travaliul depus și toată sudoarea mai mult sau mai puțin fizică care a curs pe frunțile celor care au luat parte la unul dintre cele mai importante evenimente pentru istoria Marii Britanii și pentru cea a lumii. Basil Brown, modestul, dar foarte inteligentul și descurcărețul specialist în excavări, este interpretat de Ralph Fiennes și cum altfel putea să fie personajul său dacă nu unul în care rafinamentul și cultura se împletesc cu o privire pătrunzătoare, tăioasă și plină de ambiție?! Alegerea actorului britanic pentru rolul menționat a fost aproape de perfecțiune, căci pe tot parcursul peliculei, chiar de la prima sa apariție pe ecran, Fiennes atrage constant privirea spectatorului, care parcă devine hipnotizat de felul aristocratic de a juca al artistului și simțindu-se parte din povestea la care asistă.

Alături de acesta, Carey Mulligan mi-a confirmat părerea pe care deja începusem să mi-o fac, potrivit căreia este o actriță cu nenumărate sertare creative ascunse și închise care, odată dezvăluite, o ajută să devină de-a dreptul cameleonică. Nu am cum să o uit în The Great Gatsby, în rolul delicatei, fragilei și zburdalnicei  Daisy Buchanan, în timp ce acum, în The Dig am putut aprecia maturitatea artistică a sa, precum și profunzimea gândurilor aflate într-o tumultuoasă desfășurare în spatele privirii ușor pierdute între prezent, trecut și viitor. Cred că, până în acest moment, este cea mai emoționantă și sensibilă creație actoricească a lui Mulligan și, sper eu, nu se va opri aici.

Bineînțeles, ca în orice film britanic de epocă apărut în ultimul timp, nu putea lipsi Lily James. Cu toate că la început am apreciat-o ca fiind o actriță frumoasă, interesantă, cu resurse destul de diverse, deja prezența ei în mod repetat în cam aproape orice peliculă ce tratează evenimente istorice lansată de britanici în ultimul timp devine ușor deranjantă. Și asta din cauza faptului că încep să se observe defectele artistice, repetările gestuale, ale privirii, manierismele care nu au ce căuta la un actor contemporan cu pretenții. Cu alte cuvinte, Lily James începe să devină mai mult decât obișnuită, aproape plictisitoare, aspect care nu o ocolește nici în acest mic și exagerat de dramatic rol din The Dig. Din direcția opusă, însă, vine Ben Chaplin (pe care nu-l mai văzusem de multișor), unul dintre actorii cu ștaif din Marea Britanie, care aduce mereu o undă de prospețime și noutate pe ecran, prin polimorfismul său artistic. Niciodată nu este la fel, nu se lasă atras în capcana platitudinii scenice și filmice, adăugând mai de fiecare dată o notă specială fiecărui personaj căruia îi dă viață. Iar în filmul Netflix, construiește cu brio personalitatea cu adevărat dramatică și sensibilă a unui arheolog mult prea în vârstă pentru o soție atât de tânără, cum este Lily Hames.

Probabil The Dig nu este un film care va atrage prea mult privirile unor bingeri înfocați de pe Netflix și nu va prezenta mare interes nici măcar unor consumatori de filme obișnuiți. Cu toate acestea, este o realizare cinematografică ce nu poate fi ignorată, în primul rând din punct de vedere al majorității distribuției care îl alcătuiește, dar și datorită subiectului exploatat. Poate că în 2021, o descoperire arheologică dintr-un mic comitat din Marea Britanie, din 1939, poate să nu pară un eveniment demn de discutat pe larg într-un film artistic.

Să nu uităm, însă, că marile dezvăluiri istorice au avut loc datorită tuturor acestor mici descoperiri de-a lungul timpului și că, fără ele, astăzi nu ne-am fi cunoscut aproape deloc nici înaintașii, nici rădăcinile și cu siguranță am fi fost mai săraci spiritual, dar și civilizațional. Nu în ultimul rând, trebuie considerat și contextul istoric în care este plasată povestea sitului arheologic, și anume anul de început al Primului Război Mondial, fapt reamintit constant pe tot parcursul filmului, prin replici scurte, dar bine plasate, care amintesc întotdeauna de graba cu care trebuie să termine lucrările arheologice, grabă motivată de teama apariției bombardierelor nemțești care ar fi putut distruge cu inconștiență dovezi incontestabile ale vechimii civilizației din urmă cu 1400 de ani.

Din 29 ianuarie pe Netflix.

Nota: 8/10

(Surse foto: https://thebasie.org/, https://yifytorrentyts.net, www.archaeology.co.uk)

Articole similare

The Grapes of Wrath (1940)

Jovi Ene

Rămas bun, Romy: La passante du Sans-Souci (1982)

Dan Romascanu

Canapea time pe Netflix în luna iunie!

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult