Filme Filme asiatice

Ozu și teatrul: Ukigusa (1959)

Ukigusa (1959) – Floating Weeds
Regia: Yasujirô Ozu
Distribuția: Ganjirô Nakamura, Machiko Kyô, Haruko Sugimura

Realizat în 1959, ‘Ukigusa / Floating Weeds’ face parte din grupajul final de șase filme color ale lui Yasujirô Ozu. Este un remake al unui film mut realizat de Ozu în 1934. Maestrul japonez a adoptat, aparent, cu întârziere invențiile tehnice majore din istoria filmului. Câțiva ani după invenția sonorului el continua să facă filme nevorbitoare, parcă pentru a spune că nu epuizase încă formatul și a oferi spectatorilor o mostră a evoluției artei filmului dacă sonorul nu at fi existat. Pelicula color a adoptat-o și pe ea târziu, doar în ultimii ani ai deceniului anilor ’50. Atunci, Ozu se maturizase, dramatismul filmelor din tinerețe fusese înlocuit cu o viziune regizorală în care conflictele nu se petrec întotdeauna în fața spectatorilor și atunci când se întâmplă ele nu sunt neapărat exteriorizate ci mai degrabă păstrate interior de personaje. În plus, Ozu își crease stilul său vizual unic, cu cadre fixe și compoziții rafinate, în care personajele sunt văzute de cele mai multe ori de jos sau cel mult la nivelul ochilor. Tranziția de la alb-negru la color care a avut loc în ultimul deceniu al vieții și carierei sale regizorale s-a făcut fără niciun compromis estetic. Majoritatea filmelor făcute în această perioadă aduc pe ecrane povești omenești, drame de familie sau despre conflicte între generații care se desfășoară pe un fundal social bine conturat dar ne-intruziv. Sunt filme simple, profunde și frumoase. ‘Floating Weeds’ face parte dintre ele.

În centrul acțiunii se afla o trupă itinerantă de teatru condusă de ‘Maestrul’ Komajuro, care ajunge într-un orășel la marginea mării. Trupa este alcătuită în majoritate din bărbați și doar două femei: Sumiko – partenera și amanta lui Komajuro și tânăra Kayo, fiica unui actor, fost membru decedat al echipei. Perioada de glorie artistică pare să fi trecut de mult și greutățile financiare nu întârzie nici ele. Maestrul este însă preocupat în special să o viziteze pe fosta sa iubită care locuiește în oraș și să petreacă ‘timp de calitate’ cu fiul său Kiyoshi, flăcău frumos de vreo 20 de ani, care se pregătește să plece să învețe și care nu știe că actorul este tatăl sau. Motivul? – un actor itinerant, ‘buruiană plutitoare’ nu ar fi un tată onorabil. Când Sumiko devine suspicioasă și apoi geloasă, ea pune la cale pentru răzbunare o intrigă care îi va implica pe tinerii Kiyoshi și Kayo. Lumea lui Komajuro, cu secretul paternității și cu trupa în derivă artistică și financiară riscă să se prăbușească.

Farmecul filmelor lui Ozu se află în povestirea care întotdeauna oferă ocazii de a reflecta la raporturile dintre valorile morale și convențiile sociale și la diferențele dintre sentimente și aparențe, și în stilul original și integrat organic în narațiune. Mulți alti cineaști au încercat să ‘împrumute’ acest stil, dar putini au reușit ceva interesant și care să nu pară ostentativ. Nu numai că fiecare cadru este lucrat în detaliu și poate fi analizat ca un tablou, dar totul se combină pentru a dezvălui spectatorilor și cadrul geografic și social și lumea personajelor, cu conflictele și trăirile acestora. Echipa de actori este, ca întotdeauna la Ozu, minunat aleasă și condusă. Mai există în acest film un element suplimentar, care-l scoate în evidență față de alte filme ale sale – tema teatrului. ‘Floating Weeds’ poate fi privit și ca o poveste din lumea teatrului și o reflecție despre rolul și statutul teatrului în societatea japoneză a vremii. Conflictele dintre generații și dintre tradiție și modernitate sunt exprimate și prin ceea ce se întâmplă în cadrul trupei lui Komajura. Din acest punct de vedere găsesc că Ozu este nu doar contemporan ci și în rezonanță cu Fellini în fascinația lor pentru teatru și artele spectacolului, fiecare în tradiția artistică a culturii sale. Descoperit târziu în afara Japoniei, Ozu reprezintă astăzi un jalon cultural de neocolit, și ‘Floating Weeds’ face parte din acest cadou al său pentru istoria cinematografiei.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

The Square (2017)

Ion Dobrovolschi

Dragoste de la primul cadru: Right Now, Wrong Then (2015)

Dan Romascanu

Gone (2012)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult