Filme Filme romanesti Recomandat

O vară foarte instabilă (2013)

O_vara_foarte_instabila_Poster_ROO vară foarte instabilă (2013)

Regia: Anca Damian
Scenariul: Philip O’Ceallaigh, Anca Damian
Distributia: Jamie Sives, Ana Ularu, Diana Cavallioti, Kim Bodnia

Cateva puncte in avans, care m-au impins sa merg la acest film, cu multa curiozitate si asteptare!

Mai intai Philip O’Ceallaigh, citit si recenzat de catre colegul de blog, Codrut Constantinescu. Dar si faptul ca am avut ocazia sa il cunosc si sa fac alaturi de O’Ceallaigh o plimbare arhitecturala prin vechiul cartier evreiesc al Bucurestiului, ghidati de catre Valentin Mandache – specialist in case de epoca. Si la un moment dat chiar am vrut sa il invit pe scriitorul Philip Ó Ceallaigh intr-un interviu la RadioShalomRomania, insa am amanat acest proiect, pana cand ma voi simti bine pregatita.

Mai apoi regizoarea Anca Damian, care m-a impresionat puternic cu maniera sa cinematografica prin care ne-a adus in fata ochilor puternica poveste a lui Crulic!

Si nu in cele din urma, distributia in care exista patru nume „serioase”, dintre care doua autohtone si doua de pe alte meleaguri, toti avand la activ proiecte de succes!

o-vara-foarte-instabila-801092l-imagine

Si am avut parte la aceasta vizionare de un film inedit in peisajul cinematografic romanesc, atat  din punct de vedere al firului dramatic, cat si din acela al manierei cinematografice – recognoscibil purtand amprenta Ancai Damian.

Inedit prin incarcatura de fictiune posibil reala, ba chiar foarte reala, privind-o prin experiente proprii de viata sau traite de multi alti cunoscuti.

Inedit prin balansul psihologic dintre – repet – aceasta fictiune si realitatea palpabila. Fictiune creata cu incarcatura vesnic misterioasa a relatiilor interumane … relatii de iubire, atractie sexuala, pasiune, stabile, instabile, hotarate, nehotarate … Si realitate intretesuta uneori matasos, alteori zgrunturos, in batatura materialului fictional.

Si in mijlocul acestui joc de dublu mixt se afla creatorul, scenaristul (si el personaj), mereu avid sa surprinda pulsul viu al vietii,  sa isi incarce personajele cu carne, ganduri si actiuni reale, dar  si sa si le manevreze fara sa sesizeze insa ca uneori el insusi este cel manevrat de poveste :).

Jamie Sives

Povestea fara o locatie precisa si fara o determinare temporala exacta devine valabil-perena in timp si spatiu! Universala! Asa cum sunt si emotiile, framantarile, cautarile, indoielile… fiintei umane in cautarea acelei jumatati care sa ii confere implinirea intregului.

Vara! Personajele principale, cele trei plasate in triunghiul dramatic al filmului, sunt la o varsta de parguire, in vara vietii lor. Dar o vara instabila, bantuita de ploi abundente si repezi, un barometru instabil al experientelor emotionale si sexuale. O relatie torida incheiata cu patimasa Maria (care se dovedeste insa a mai avea ceva de spus), in paralel cu o relatie de dragoste profunda si asezata cu Irina (care se dovedeste a fi insa prea usor de tradat)! Si prins intre cele doua fete ale lui Ianus, barbatul, eroul nostru, Daniel. Si de fapt eroul nostru este insusi Philip Ó’Ceallaigh, scriitorul irlandez care isi exorcizeaza astfel propria experienta de viata traita cu aceea care i-a pus in brate povestirea «Cum am devenit eu curvă» Dar in acelasi timp, Daniel are o a doua fata-identitate a sa, este Alex, scenaristul! Alex este oarecum interiorul lui Daniel, sinele sau,  care incearca sa faca ordine in viata personajului! Incearca sa-i recupereze echilibrul si sa-i valorizeze calitatile destul de naclaite in ambiguitati si slabiciuni.

Cu usoare note de umor, cu tuse puternic dramatice, echilibrul filmului este bine tinut de frau de mana regizoarei, care vine cu experienta neuitatului Crulic si care printr-o veritabila tehnica de bric-a-brac ne introduce in… si ne familiarizeaza cu … angoasele si emotiile personajelor povestilor suprapuse.

AVUS 94

O felie reala de viata … interpretata cu perfectiune actoriceasca de echipa asupra careia s-au oprit producatorii si regizoarea. Frumusetea Anei Ularu si a Dianei Cavallioti in contrast cu figura zgrunturoasa si daltuita in piatra cenusie a lui Jamie Sives – adeseori uracios de repulsiva … creaza imaginea misterului atractiei dintre doua fiinte umane!  Mister pe care il excaveaza relaxat si subtire zambitor si intelegator, din fotoliul sau, Kim Bodnia! Pentru ca „in viata, fiecare fura povestile altora”.

Cinematografia lui Liviu Marghidan vine sa sublinieze cu mult simt estetic si cu stiinta solida a posibilitatilor camerei de filmat, jocul verii cu cerul, cu soarele, cu norii, cu siroaiele de ploaie … si jocul emotiilor pe fetele personajelor … lacrimile lor, revoltele lor, asteptarile lor, patimile si suferintele lor, povestile lor despre ei … cine sunt si cine ar vrea sa fie … margele pe sfoara vietii …

Un film bun, un „altceva” in peisajul filmului romanesc de astazi… o reusita din toate punctele de vedere: scenariu, regie, imagine, distributie… si coloana sonora semnata Nathan Larson – Margin Call/Boys Don’t Cry (aici ne vorbeste „about soundtracking movies”).

Nota: 8/10

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=9uXaGJqXnNc’]

Articole similare

Fahrenheit 451 (1966)

Jovi Ene

Chestiunea Finkler, de Howard Jacobson

Delia Marc

Flori de câmp, după 45 de ani: Ilustrate cu flori de câmp (1975)

Dan Romascanu

1 comment

Top 10 lung-metraje româneşti de ficţiune – 2013. Partea II – DISCERNE 18 ianuarie 2021 at 00:10

[…] aici, aici, aici, […]

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult