Killers of the Flower Moon (2023) – Crimele din Osage County: Bani insangerati
Regia: Martin Scorsese
Distribuția: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, John Lithgow, Brendan Fraser
‘Killers of the Flower Moon’ și altele dintre cele mai recente creații ale lui Martin Scorsese îmi aduc în minte filmele din finalul carierei lui Alfred Hitchcock. Acea ultimă perioada a durat la Hitchcock vreo 12 ani, timp în care a realizat 6 filme. Sper că și Scorsese va fi binecuvântat cu o viață lungă și productivă și de aici înainte și că vom vedea și alte filme după ‘Killers of the Flower Moon’. Ambii regizori și-au câștigat deja locul lor de cinste în Panteonul artei cinematografice. Scorsese acum, ca și Hitchcock după 1964, nu mai are nimic de demonstrat și în cazul lui – spre deosebire de Hitchcock – nici vreo statuetă pe care nu a ținut-o încă în mână de câștigat. Poate face ce filme dorește și poate obține orice finanțare pentru proiectele sale. Ce alege să facă este doar decizia sa. Asemănările nu se opresc aici. În ‘Killers of the Flower Moon’ putem vedea un episod de tentativă de crimă prin otrăvire și chiar și o scenă cu paharul în care se toarnă otravă filmat în plin plan, scenă care pare a fi o reverență directă spre Hitchcock. Și da, Scorsese are și o apariție cameo, așa cum avea în fiecare film și maestrul suspensului.
Ceea ce alege Scorsese să facă este să reia unele dintre temele sale preferate din filme precedente – familiile de gangsteri cu regulile și codurile care le asigura coeziunea, legătura între istoria americană și crima organizată și istoria FBI-ului.Toate acestea servesc însă unei idei justițiare – aducerea în lumină a unui episod tragic al destinului tribului amero-indian Osage, petrecut în anii ’20 ai secolului trecut. Scorsese mai face ceva, foarte comentat de spectatorii care au văzut filmul și de criticii care au scris despre el. Nu se uită la ceas. ‘Killers of the Flower Moon’ este un epos care durează aproape trei ore și jumătate, ceea ce este cu o oră mai mult decât standardul recent – deja lungit – de durată al filmelor de la Hollywood. Pentru mine aceste 210 minute au trecut mai repede, mai intens și mai captivant decât 100 de minute în multe alte filme, dar, din cele pe care le-am citit, mulți spectatori au avut altă părere, au cedat înainte de final sau dacă au rezistat, au criticat.
Povestea din ‘Killers of the Flower Moon’ are premizele unui western clasic. Albii și descendenții locuitorilor originali ai Americii de Nord se luptă pentru o bucată de pământ plină de resurse. Lupta este sângeroasă și inegală, orice metodă posibilă este folosită și sfârșitul este cunoscut din cărțile de istorie. În acest caz este vorba despre un episod adevărat descris în cartea documentară a lui David Grann care a inspirat scenariul filmului. În al doilea deceniu al secolului trecut sunt descoperite imense zăcăminte de petrol în Oklahoma. O parte dintre terenurile neprietenoase sub care se afla petrolul aparțin însă tribului indian Osage, care fusese relocat aici cu ceva timp în urmă din locurile lor ancestrale. Indienii Osage devin peste noapte cetățenii americani cu cel mai mare venit pe cap de locuitor. Dorința de îmbogățire rapidă în acest El Dorado bazat pe petrol atrage meseriași, aventurieri și crimimali, unii dintre ei întorși de pe fronturile Primului Război Mondial. Printre ei se află și Ernest Burkhart, care se stabilește împreună cu fratele sau la ferma unchiului lor, William King Hale, proprietarul unui imens ranch. Cei doi frați devin părtași la un plan complex de deposedare a indienilor prin metode diverse, de la căsătorii cu femeile din trib și control bancar al averii indienilor până la asasinate, fară a ocoli și intoxicările cu alcool și alimentație (indienii erau predispuși, genetic și din cauza diferențelor de diete tradiționale, la diabet și alte boli) sau otrăvirile. Ernest se va căsători cu Molly, o frumoasă și inteligentă femeie Osage. Totul se petrece sub tutela lui Hale care acționează ca un patron și prieten al tribului (învață limba și obiceiurile, participă la evenimentele acestora) și în paralel concepe și comandă executarea planurilor criminale. Atunci când anchetatorii particulari și guvernul federal încep să se intereseze de șirul de morți misterioase, sunt puse la încercare și relațiile dintre cele doua societăți intrate în conflict dar și căsnicia și povestea de dragoste dintre Ernest și Molly. Ancheta acestor crime și procesul care a urmat au fost obiectul primului caz public major al noului format FBI sub J.Edgar Hoover (pe care DiCaprio l-a jucat în ‘Edgar’ al lui Clint Eastwood din 2011).
Pentru a plasa conflictul din Oklahoma într-un context istoric american, Martin Scorsese folosește clipuri de actualități de arhivă. Într-o scenă de ‘film în film’, o parte dintre personaje urmăresc imagini ale incidentelor rasiale și masacrului de la Tulsa din 1921. Intenția clară este de a arăta că discriminarea populațiilor de culoare și indiene în acea perioadă și în istoria americana în general sunt fenomene similare, care trebuie considerate în paralel. Filmul încearcă să fie autentic și foarte respectuos față de cultura Osage. O parte dintre dialoguri sunt purtate în această limbă, care fusese învățată și folosita și de albi în relațiile de familie și în interactia de zi cu zi în acea perioada. Leonardo DiCaprio și Robert De Niro strălucesc ca intodeauna când se află sub îndrumarea lui Scorsese și realizează două roluri excepționale. Trio-ul este completat de Lily Gladstone, intepreta unei Molly plină de înțelepciune și de demnitate. Imposibila poveste de dragoste și ură dintre Ernest și Molly funcționează și emoționează mai ales datorită actorilor. Mai apar câțiva figuri cunoscute cum sunt cele ale lui Jesse Plemons, Scott Shepherd și John Lithgow în cadrul unei distribuții numeroase și excelent conduse, în care fiecare rol mic sau figurant pare a fi o piesa colorată și funcțională într-un ansamblu în permanentă mișcare.
Montajul are un rol important și narațiunea are ritm, cât de ciudat pare a spune așa ceva la un film de 3 ore și jumătate. Compoziția imaginilor este de multe ori memorabilă, atât în scenele în care camera de luat vederi mobilă ne plimbă în cadre lungi prin domeniul lui Hale, cât și datorita iluminării care pune în evidență în mod dramatic personajele, în stilul picturilor lui Caravaggio. ‘Killers of the Flower Moon’ este o saga despre dispariția unei lumi distruse de lăcomia oamenilor cu complicitatea sistemului. Chiar dacă dreptatea juridică a fost în parte făcută, istoria a fost nemiloasă cu tribul Osage. Criminalii au ieșit din închisoare și au trăit mulți ani după aceea. Ernest Bruckhart i-a supraviețuit aproape jumătate de secol lui Molly, răpusă de diabet la vârstă de 50 de ani. Cartea și acum filmul lui Scorsese îi repune în lumina adevărată.
Nota: 8/10
(Sursă imagini: IMDb.com, https://alittlebitofrest.com/2023/11/26/the-menswear-in-killers-of-the-flower-moon-2023/)