The Last Duel (2021)
Regia: Ridley Scott
Distribuția: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck
Ridley Scott are aproape 84 de ani, dar vârsta nu pare să îi diminueze nici ambițiile și nici pofta de a face filme. ‘The Last Duel’ demonstrează din nou că regizorul născut în Anglia este una dintre acele forțe cinematografice care reușește să facă din filmele marilor studiouri producții interesante și care au ceva de spus, dar în același timp filme suficient de spectaculoase pentru a-i satisface pe amatorii supra-producțiilor comerciale ale Hollywood-ului. ‘The Last Duel’ este un film istoric, dar în același timp foarte actual ca temă, un film care aduce pe ecran câteva dintre stelele cele mai cunoscute și le oferă oportunitatea unor roluri diferite de tiparele creațiilor lor precedente. În general succesul l-a însoțit pe Ridley Scott în cariera sa, dar nu a fost niciodată un succes comod pentru spectatori, și nici nu a lăsat senzația de compromis. Același lucru se vă întâmpla, cred eu, și cu ‘The Last Duel’.
Acțiunea filmului se petrece în secolul 14, și totuși avertismentul ‘bazat pe întâmplări’ reale este la locul sau, căci este vorba despre un caz celebru, consemnat de cronicile istorice, dezbătut și discutat nu numai în epoca în care s-a petrecut, ci și în deceniile și secolele care au urmat, de fapt până în zilele noastre. Matt Damon și Adam Driver joacă rolurile lui Jean de Carrouges și Jacques Le Gris, doi cavaleri francezi din perioada domniei lui Charles al VI-lea și a Războiului de 100 de ani dintre regatele Franței și Angliei. Îi unește la început o prietenie legată pe câmpul de luptă care se transformă în timp în rivalitate legata de o proprietate râvnită de unul și dobândită de celălalt dar și de diferențele dintre temperamentele, educația și moravurile celor doi. Conflictul se transformă într-o rivalitate de moarte atunci când soția lui Carrouges îl acuză pe Le Gris de viol. Este un caz care astăzi ar părea preluat din știrile zilei, unul dintre acelea în care nu există martori și mărturia femeii și a bărbatului sunt în balanță. Suntem însă în Evul Mediu, mărturia femeii nu este considerată egală, iar astfel de conflicte intre cavaleri se pot rezolva și printr-un ‘duel juridic’ adică o luptă pe viață și pe moarte, în care Dumnezeu este lăsat să decidă, învingătorul salvându-și onoarea iar cel învins fiind pedepsit cu moartea. Adevărul în acest caz a fost disputat de secole și este încă învăluit în incertitudine.
Nu însă și pentru Ridley Scott și pentru spectatorii filmului. Pentru a prezenta perspectivele diferite ale acestui caz, istoria evenimentelor care duc la duel este povestită succesiv de trei ori, din perspectiva lui Carrouges, Le Gris și a lui Marguerite de Carrouges. Nu este un procedeu cu totul nou, a mai fost folosit în alte filme printre care ‘Rashomon’, una dintre capodoperele lui Kurosawa, care avea și el ca temă povestea unui viol. Scenariile celor trei relatări sunt însă aici scrise de trei autori diferiți – Matt Damon, Ben Affleck (care joacă un rol diferit în film) și Nicole Holofcener – și nu este exclus că aceasta găselniță să aducă filmului premiul Oscar pentru scenariu original. Ca în multe întâmplări similare, perspectivele asupra cazului sunt diferite nu numai între participanți ci și intre cei care discută și interpretează faptele, și aici și în perspectivă istorica. Adevărul ar trebui însă să fie doar unul.
Producția are toate caracteristicile unui film al lui Riddley Scott. Imaginea este semnată de Dariusz Wolski cu care Scott a colaborat la ultimele sale trei filme și care aduce pe ecran viziunea unui Ev Mediu sângeros și rece, în care lumina și căldura soarelui pot fi percepute doar în scena finală. Adam Driver pare să se fi născut în acea epocă și în acel rol, dar când nu se întâmplă asta cu acest actor extraordinar? Jodie Comer este remarcabilă în rolul Margeuritei de Carrouges – frumoasă, demnă, luptând pentru propria sa onoare și pentru dreptate contra tuturor șanselor. Matt Damon realizează și el un rol consistent, dar mărturisesc că nu am reușit să înțeleg până la capăt personajul său – poate deoarece este prea departe în timp și în mentalitate. Ben Affleck, un actor pe care îl consider mai mult inteligent decât talentat, are un rol curios și părul blond. Un rol interesant (al mamei lui Jean de Carrouges), oarecum de compoziție, îl are și Harriet Walter, dar am avut senzația că dialogul dintre ea și Marguerite putea duce la ceva mult mai interesant daca era adâncit. Ultimul pe care îl remarc este Alex Lawther care face din rolul instabilului Charles al VI-lea (zis la început Cel Iubit și mai tărziu Cel Nebun) o apariție greu de ignorat. ‘Ultimul Duel’ este cinema feminist de calitate și un film solid și interesant, care își vă găsi locul în lista nominalizărilor pentru Premiile Oscar. Mi-a plăcut în multe momente. Ca multe alte filme ale lui Ridley Scott, și acesta m-a impresionat dar nu m-a emoționat. Această barieră nu a dispărut.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Doms2cents.com)