Isha Ovedet (2018) – Working Woman
Regia: Michal Aviad
Distribuția: Liron Ben-Shlush, Menashe Noy, Oshri Cohen
Realizat în 2018, ‘Working Woman’ aparține categoriei de filme abordând delicata și dureroasa problemă a hărțuirii sexuale, filme care probabil așteptau de multă vreme să fie realizate, dar pe care doar mișcarea Me Too și cazurile sale celebre le-a făcut posibile sau în orice caz le-a grăbit apariția în fața publicului. Regizoarea Michal Aviad nu este unul dintre numele cele mai cunoscute în Israel, ‘Working Woman’ fiind doar cel de-al doilea film al sau de ficțiune de lungmetraj. Majoritatea celorlalte titluri din filmografia ei sunt documentare sau filme de televiziune cu subiecte legate de femei, rolul lor în istoria Israelului și în poziția lor în societate. Tematic deci ‘Working Woman’ se încadrează pe aceeași linie, dar uneltele profesionale sunt cele ale ficțiunii. Pe lângă încărcătura emoțională Michal Aviad mai reușește ceva – filmul este foarte ancorat în realitatea israeliană dar are și un grad de generalitate în abordare care îl face accesibil și relevant publicului din multe alte locuri din lume.
Merită amintit faptul că Israelul nu a fost lipsit de cazurile sale celebre de hărțuire sexuală, unele dintre ele bucurându-se de o acoperire extinsă în mediile de comunicare și implicând personalități din cele mai înalte sfere ale vieții publice și politice. Au fost și procese, și pedepse meritate. O parte dintre ele s-au petrecut în deceniile precedente, dar ca peste tot în lume și mai multe au fost aduse în atenția opiniei publice în era de după cazul Harvey Weinstein. Michal Aviad și co-autorii scenariului au ales însă să spună povestea unei femei anonime, din clasa medie israeliană, o poveste care s-a petrecut probabil de nenumărate ori în Israelul de astăzi. Orna, mamă a trei copii, al cărei soț este proprietarul unui restaurant care încă nu și-a găsit vadul, este angajată de un antrepenor de construcții pe baza unei vagi protecții – Beni, proprietarul firmei, ii fusese superior în armată. Este inteligentă și eficientă, dar în scurtă vreme începe să înțeleagă că Beni nu este interesat doar de performanțele ei personale. Raportul de forțe dintre ei este din păcate foarte răspândit în societatea machoista israeliană.
Mulți dintre bărbații obișnuiți cu poziții de superior-subaltern față de femei începând din armata și continuând la locurile de muncă, impun femeilor relații care încep cu aluzii și de prea multe ori se transformă în hărțuire și chiar agresiuni sexuale. Filmul descrie evoluția relației dintre Orna și Ben din punctul de vedere al femeii, escalarea hărțuirii, transformarea vieții profesionale și personale a tinerei femei într-un coșmar greu de suportat.
Principala problemă a filmului este în opinia mea scenariul linear, previzibil, aproape didactic. Dorind să expună problema în mod cât mai complet autorii au introdus în poveste toate semnele de avertisment și apoi etapele degradării relației dintre Orna și Beni. Expunerea este eficientă, dar structura narativa este prea previzibilă, cel puțin în primele două treimi ale scenariului. Finalul schimbă abordarea dar crează o altă discuție, soluția fiind personală și nu sistemică. Dar și asta se întâmplă de multe ori în viață. Din fericire aceste minusuri sunt compensate de interpretările deosebit de reușite ale celor doi actori care își asumă rolurile principale. Liron Ben-Shlush intră cu curaj și sensibilitate în rolul Ornei, trăind pe ecran trauma personajului său, curajul și demnitatea care îi permit să lupte pentru supraviețuirea economică, siguranța personală și pentru integritatea familiei. Menashe Noy in rolul bărbatului care își închipuie că orice îi este permis datorită statului sau social și economic, reușește să dezvăluie fără a scuza psihologia personajului sau. Înțelegerea profundă a personajelor și atenția la detalii a regizoarei Michal Aviad fac ca experiență cinematografică a vizionării filmului să fie perfect credibilă pentru spectatorii israelieni și relevantă pentru spectatorii de oriunde.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Alamy.com)