The Bikeriders (2023) – The Bikeriders: Clubul Vandalilor
Regia: Jeff Nichols
Distribuția: Jodie Comer, Austin Butler, Tom Hardy
Nu am condus în viața mea o motocicletă. Am foarte puțin în comun și stiu mai nimic despre cultura (sau contra-cultura) bandelor de motocicliști. Cu atât mai mult, cred că performanța reușită de ‘The Bikeriders’, produs în 2023 și regizat de Jeff Nichols este și mai remarcabilă. Filmul a reușit să mă captiveze, să mă introducă într-o lume care îmi era aproape complet necunoscută și să-mi prezinte încă o fațetă a Americii din a doua jumătate a anilor ’60 și primii ani ai deceniului ’70.
Danny Lyon, a cărui carte stă la baza scenariului scris de Nichols, este cunoscut în primul rând ca fotograf. În anii ’60 s-a alăturat unei bande de motocicliști din Texas, a trăit și a ieșit pe șosele împreună cu ei și rezultatul a fost o colecție de fotografii publicată și în volum în 1968, cu titlul similar cu cel al filmului. Creditele finale sunt însoțite de fotografii din acea carte și putem imediat recunoaște sursa de inspirație a cinematografiei filmului pe care l-am vizionat. Scenariul este construit că o serie de interviuri, luate la câțiva ani distanță, de documentarist lui Kathy, soția lui Benny, unul dintre cei mai activi și mai violenți membri ai grupului. Flashback-urile construite din relatările femeii trasează istoria grupului, de la prima întâlnire cu membrii bandei, începuturile asocierii, transformarea grupului dintr-o asociație care se ocupă cu un hobby ca oricare altele într-un mod de viață care exprimă dorința de libertate, greutățile adaptării la cadrul social impus de lumea din jur, creșterea și transformarea treptată a bandei într-o grupare violentă și tot mai apropiata de lumea crimei. Îi cunoaștem și pe alți membri ai grupului, în primul rând pe Johnny, un individ ceva mai matur, liderul și cel care până la un moment anume reușise să controleze evoluția lui. Conflictul cu lumea din jur era însă inevitabil.
‘The Bikeriders’ expune încă o piesă de puzzle din portretul generației care a inventat mișcarea hippy, muzica rock și lumea alternativă a drogurilor, s-a confruntat cu războiul din Vietnam și a inițiat cele mai mari mișcări de protest ale tineretului din istoria de până atunci a Americii. Modul în care acești tineri au ales să-și canalizeze furia și protestul poate părea lipsit de direcție și finalitate. El este rezultatul structurilor sociale din zona Statelor Unite în care trăiau, al influentei Hollywood-ului (primul model al motocicliștilor este un erou dintr-un film cu Marlon Brando) și al fetișizării vehiculelor, alt fenomen originar din America (dar exportat și în alte țări ale lumii). Portretul de ansamblu mi s-a părut veridic și divers. Jeff Nichols a reușit să creeze portrete nuanțate ale celor trei eroi principali și a fost ajutat de trei actori care mi s-au părut toți excelenți.
Tom Hardy îl joaca pe Johnny, liderul bandei, care încearcă să păstreze nucleul și scopul inițial și să limiteze o expansiune a fenomenului care simte că va duce la auto-distrugere. Eșecul său va însemna pierderea direcției și evoluția spre evenimente care scapă de sub control. Austin Butler este Benny, un tânăr impulsiv dar sensibil, a cărui întreagă viață este dedicată motociclismului, până când un incident violent îi pune capabilitatea de a fi pe șosele sub semnul întrebării. Jodie Comer joacă rolul lui Kathy, femeia care îl susține și îl salvează pe Benny, și povestitoarea care face povestea accesibilă spectatorilor. Banda sonoră a filmului combină muzica originală cu teme cunoscute, dezvoltate și prelucrate în stilul vremii, adăugând autenticitatea reconstituirii vizuale a perioadei. Cred că avem în ‘The Bikeriders’ unul dintre primele filme despre care se va vorbi și în perioada nominalizărilor pentru Premiile Oscar.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)