Les Bureaux de Dieu (2008)
Regia : Claire Simon
Distributia: Anne Alvaro, Nathalie Baye, Beatrice Dalle, Michel Boujenah, Rachida Brakni, Isabelle Carré, Lolita Chammah, Marie Laforet, Nicole Garcia
Imi plac filmele documentare si acesta, pe care l-am ales cu grija din lista care ma asteapta pentru vizionare, va avea din partea mea o nota buna pentru ca trateaza o tema importanta privind drepturile omului – in speta ale femeii si pentru ca o face intr-o maniera cinematografica interesanta si atractiva.
Scenariul se bazeaza pe o serie de cazuri reale – de interviuri reale – de experiente reale de viata si actiunea se desfasoara intr-un Centru de Planificare Familiala din Paris. Discursul verbal, cuvintele, tacerile, prim-planurile figurilor umane si din cand in cand – forfota Parisului privit de la etajul Cabinetului – in zori – devreme, sau tarziu – pe inserate – (caci acolo – sus – sunt Birourile lui Dumnezeu ), reprezinta un minimum de mijloace cinematografice utilizat, dar cu un continut dramatic exemplar.
In societatea contemporana, in civilizata Europa de Vest, intr-un Megalopolis precum Parisul, intr-o explozie de modernitate si de tehnologie de varf, conceptii anacronice de viata, dictate de precepte religioase rigide – crestine, islamice sau de alte orientari, dictate de lipsa de comunicare, dictate de conservatorism, dictate de neinformare sau dictate de inferioritatea sociala, pun intre paranteze libertatea individuala a femeii, emanciparea acesteia, liberul ei arbitru in decizie si determinarea hotararilor privind viata sexuala si nasterea copiilor.
Un grup de medici si psihologi experimentati, alaturi de care se afla si tineri studenti pe cale de a-si obtine calitatea de profesionisti, sunt practicieni consultanti ai acestui Centru de Planificare Familiala, unde in cadrul discutiilor de mare finete si atentie cu solicitantele programate, sunt revelate mici istorii si suferinte intime ale unor tinere sufocate de normele rigide familiale si sociale in care traiesc si de propria neputinta de intelegere si mai ales decizionala corecta. Niciodata insa, aceste consultante un impun o decizie, un imping tinerele femei catre o cale sau catre alta de urmat! Printr-un interviu inteligent si prin dezvaluirea adevaratei naturi a problemei cu care se confrunta fiecare pacienta, specialistii ASCULTA, INTREABA, dar lasa decizia in seama tinerelor care apeleaza la serviciile Centrului. Si deciziile sunt, absolut, numai ale pacientelor!
Istoriile acestor tinere femei – unele adolescente inca minore, altele casatorite si mame deja – sunt tulburatoare, sunt emblematice pentru o societate cu fata sulemenita modern, dar in spatele careia se ascund inca atatea defecte, tragedii, anacronisme. Problemele relatiilor sexuale inainte de casatorie, problemele pilulelor sau injectiilor anticonceptionale, problemele avortului la cerere, problemele egalitatii de sanse intre femeie si barbat sunt tratate de catre scenariu cu multa etica si echilibru, pentru ca spectatorul sa inteleaga complexitatea acestei deliberari sociale contemporane: libertatea femeii de a dispune de trupul sau.
Incarcati zilnic cu atatea mici tragedii personale ale pacientelor Centrului, consilierii revin cu greu in propriile lor minti si suflete, au nevoie uneori sa refuleze prin cele mai ciudate cai posibile : de la o tigara fumata cu voluptate si incrancenare pe balcon, pana la un dans indracit executat in solitudine pe salile pustii ale clinicii.
O ISTORIE a femeilor, scrisa cu multa empatie si inteligenta si jucata in partea reprezentantilor Clinicii de actori profesionisti, de cealalta parte fiind tinere si tineri amatori, reflectand diverse antropologii si pozitii sociale. Nathalie Baye, Marie Laforet, Anne Alvaro, Nicole Garcia, cat si ceilalti actori profesionisti creaza partituri extrem de veridice, profunde si in perfecta complementaritate cu tipologiile sociale ale tinerilor care evolueaza la nivel de amatori, dar integrati cu talent in film.
Bineinteles ca sunt voci care s-au ridicat importiva acestui film si a problematicii prezentate, voci acuzatoare din punct de vedere religios, sau moral, sau social, sau medical. Cel mai bine este ca fiecare interesat de aceste subiecte sa judece singur, dupa vizionarea peliculei.