Filme Filme europene

Legalitate sugrumată: Kurak Günler (2022)

Kurak Günler (2022)
Regia: Emin Alper
Distribuția: Selahattin Pasali, Ekin Koç, Hatice Aslan

‘Kurak Günler’ (‘Zile secetoase’, titlul englez – inexact tradus – este ‘Burning Days’) este al patrulea film de lungmetraj al regizorului turc Emin Alper, unul dintre regizorii tineri și curajoși care continuă să realizeze filme în Turcia (unele dintre ele coproducții internaționale, cum este și acesta). Este un film bine scris care combină o poveste polițistă cu o drama politica și reușește să transmită spectatorilor un mesaj lipsit de ambiguitate despre pericolele degradării sistemului politic și al celui judiciar sub presiunea populismului și a corupției. Filmul s-a bucurat de succes în Turcia cucerind 6 premii naționale și câteva premii importante la Festivalul International din Antalya, dar a stârnit și controverse datorita filonului LGBT al uneia dintre intrigile secundare. Pentru spectatorii străini acest film este o dovadă că cinematografia turcă continuă să ofere filme foarte bune realizate de cineaști de talent care lucrează în condiții uneori foarte dificile.

Căldura apasă și domină comportamentul personajelor. Din acest punct de vedere, ‘Kurak Günler’ mi-a amintit un alt formidabil film politic – ‘In the Heat of the Night’ al lui Norman Jewison din 1967, cu Sydney Poitier și Rod Steiger în rolurile principale. Nu este singurul punct de asemănare. La fel ca în filmul american, și aici un om al legii este trimis într-un loc îndepărtat, unde instituțiile care ar trebui să facă ordine și dreptate sunt fie corupte, fie sub presiune din partea bogătașilor locali în cărdășie cu politicieni aserviți. Procurorul Emre este un tânăr, aflat poate la primul său post într-un colt îndepărtat al Turciei. Seceta bântuie și sursele de apă freatică se afla în mâinile magnatului care se întâmplă să fie și primar. Exploatarea lor intensivă duce la surpări de teren, dar anchetele trenează, mai ales că se aproprie alegerile. Primarul, familia sa și clica din jur încearcă să-l asocieze pe tânărul procuror la ‘tradițiile’ locale și când încercările par a eșua, să-l compromită. Singurul lui aliat pare a fi Murat, un jurnalist local care însă are și el secretele sale și poate și motivații familiale nu tocmai inocente. Situația se complică atunci când o tânără țigancă este violată și bătută și Emre se găsește în situația de anchetator care dorește să facă dreptate, dar în același timp este martor sau chiar posibil complice la crimă.

În aparență, satul acesta îndepărtat are instituții care ar trebui să asigure respectarea legii. Există o judecătoare inteligentă și posibil ne-coruptă, poliție cu un șef care respectă până la un punct ordinele, presă de opoziție. Se țin și alegeri. Oamenii sunt însă sub presiunea celor care domină economia locală și în special administrează cea mai vitală resursă – apa. Manipulați politic și informațional oamenii se transformă într-o mulțime împinsă spre violență. Filmul descrie un proces de destrămare a structurilor sociale, ceea ce face până la urmă irelevantă existența instituțiilor democratice și legale. Ultimele 15 minute ale filmului sunt formidabile. Micro-universul satului – metaforă poate a Turciei dar nu numai, căci fenomene similare se petrec în multe alte locuri ale lumii – intră într-un vârtej de violență care pare a șterge orice urmă de omenie. Doar ultimul cadru indică o anumită doză de speranță, dar este clar că sunt multe de înfăptuit și re-clădit până la o revenire la normalitate.

‘Kurak Günler’ arată bine și ca dramă socială și ca thriller politic – o combinație care se dovedește a fi câștigătoare și în acest caz. Buna cunoaștere și înțelegere a psihologiei umane și a mentalităților sociale face ca personajele să aibă fiecare un profil credibil și în același timp să fie reprezentative pentru timpurile și locurile în care evoluează. Imaginea lui Hristos Karamanis transmite dincolo de ecran căldura și praful regiunii aride în care se petrece povestea. Interpretările actorilor sunt toate remarcabile, și este greu de ales pe cine să menționez, așa încât voi scrie doar numele actorului care îl interpretează pe procurorul Emre – Selahattin Pasali. ‘Kurak Günler’ face parte din acea categorie a filmelor cu mesaj și conștiință care reprezintă borne în evoluția cinematografiilor naționale.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://artigercek.com/kultur-sanat/kurak-gunler-vizyondaki-ilk-haftasinda-100-bin-seyirciyi-asti-232911h)

Articole similare

Jocuri periculoase: 3 coeurs (2014) – 3 Hearts

Dan Romascanu

Prin blogosfera literară (17 – 23 decembrie 2018)

Dan Romascanu

Taximetriști (2023). Zece istorii și o singură noapte în plină viteză

Corina Moisei-Dabija

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult