Home (2009)
Regizor: Yann Arthus-Bertrand
Scenariu: Yann Arthus-Bertrand, Denis Carot, Yen Le Van, Isabelle Delannoy
Naratori: Yann Arthus-Bertrand, Salma Hayek, Glenn Close, Jacques Gamblin, Xun Zhou
Cred că doar cei mai leneși nu s-au ciocnit de valul mediatic al fenomenului CoVid-19. Se discută și se dezbat, demagogic sau nu, efectele unui virus care aproape dezintegrează economia mondială. Dar se pare că refuzăm cu îndârjire să atragem atenția la premisele acestui fenomen, care de altfel explică detaliat de ce am ajuns în acest peisaj apocaliptic. Faceți preț de câteva clipe abstracție de teoria liliacului purtător al bolii sau cea a chinezilor tradiționaliști care mănâncă tot ce zboară, aleargă sau se târăște pe acest pământ. Componenta ideologică și cutumele regionale pot fi analizate doar prin prisma rolului lor declanșator. Problema majoră este, în viziunea mea, atitudinea neserioasă, sfidătoare a omului față de natură. Da, efectiv ne-am bătut joc de această imensă casă în care locuim.
O demonstrație pertinentă, în acest sens, este oferită de documentarul „Home” al regizorului, jurnalistului și fotografului Yann Arthus-Bertrand. Țin să menționez că, din punct de vedere tehnic, filmul este ireproșabil. Format din secvențe filmate aerian din cele mai impresionante și contrastante colțuri ale globului pământesc, acesta vine la pachet cu o narațiune amplă, cu un monolog al regizorului, care pe alocuri te pune pe gânduri, iar în altele îți provoacă lacrimi de nedumerire. După ce am postat link-ul spre film pe rețele sociale, mare mi-a fost mirare să văd reacția urmăritorilor, care spuneau: „Ce păcat că această planetă este populată!”. Da, este un regret la care ajungem abia acum, dar efectele acestuia sunt absolut lamentabile.
Revenind la documentarul nostru, trebuie să vă dezvălui câte ceva despre omul din spatele proiectului. Yann Arthus-Bertrand este un fotograf francez renumit pe plan internațional. El s-a specializat inițial pe fotografierea animalelor, dar mai târziu s-a reprofilat pe fotografierea aeriană a diferitelor subiecte din mai multe locații de pe întreg globul. Este autorul a peste 60 de cărți și albume cu fotografii ale peisajelor luate din elicoptere și baloane. Lucrările lui Yann Arthus-Bertrand au fost deseori publicate în revista National Geographic.
Lucrările sale au atât conotații politice, cât și de ordin artistic și au fost prezentate în spații publice din întreaga lume. Arthus-Bertrand este membru al „Academiei de Arte Frumoase din cadrul Institutului Francez”. Înțelegem astfel că implicațiile sale profesionale nu puteau să nu genereze un astfel de film, pe care, cu mâna pe inimă, l-aș recomanda tuturor.
O să admirați Nepalul, Dominica sau Chile, Rusia și, desigur, punctele extreme Nord – Sud, dar nu doar de dragul esteticii cinematografice, ci mai ales pentru a vedea efectele încălzirii globale, repercusiunile unei agriculturi agresive sau gestionarea ineficientă a resurselor naturale.
De ce am rămas repetenți la această lecție? Pentru că am pornit greșit de la ideea de paradox și contrast. Am separat această societate între săraci și bogați, iar goana după lux ne-a făcut să uităm cu desăvârșire că n-avem pic de veșnicie în noi. Deși a fost creat în 2009, ca rezultat al unei munci de peste 20 de ani (însumând toate autorizațiile de filmări), filmul este vital acum, în momentele de restriște când trebuie să decidem ce facem cu acest „acasă”. Și nu mă refer doar la pandemia de care suferim, ci mai ales la ce va fi după. Poate că exact acum este momentul propice să luăm o gură de aer și să privim lucrurile lucid? Ori să semnăm sentința de moarte, continuând această veșnică și nesătulă dorință de consum? Voi ce alegere vă asumați?
Nota: 10/10
Film integral:
https://www.youtube.com/watch?v=ZjE9T-KQZOU
(Sursă fotografii: http://hrla.squarespace.com/, https://redice.tv/, https://www.treehugger.com/)