Coup de torchon (1981)
Regia: Bertrand Tavernier
Distribuția: Philippe Noiret, Isabelle Huppert, Stéphane Audran
Înainte de frații Coen și de Quentin Tarantino, de cealaltă parte a Atlanticului, a fost Bertrand Tavernier. ‘Coup de torchon’ (titlul englez ‘Clean Slate’) a fost realizat în 1981, în anul când Tarantino abia termina liceul și cu trei ani înainte ca frații Coen să realizeze primul lor film de lungmetraj. Filmul ecranizeaza un roman ‘thriller’ al unui scriitor american pe nume Jim Thompson, astăzi aproape uitat, dar care în anii 50-70 era considerat egalul lui Dashiel Hammett sau Raymond Chandler și care colaborase ca scenarist la primele filme ale lui Stanley Kubrick, între care exceptionalul ‘Paths of Glory’, unul dintre cele mai bune filme anti-război făcute vreodată.
Bertrand Tavernier mută acțiunea care în carte se petrece într-un orășel cu 1280 de locuitori (de unde titlul cărții ‘Pop. 1280’) din sudul american bântuit de criză și rasism într-o colonie franceză din Africa în 1938, anul dinainte de izbucnirea celui de-al doilea război mondial. Nu am citit cartea, dar conform comentariilor, filmul lui Tavenier ar fi cea mai fidelă adaptare pentru cinema a unui roman al lui Thompson. În același timp el reușește să descrie perfect atmosfera Franței coloniale. Un ‘film noir’ sub soarele Africii.
Lucien Cordier (Philipppe Noiret) este singurul polițist dintr-un sat african, în care minoritatea albă domină fără prea multe scrupule sau scuze, căci rasismul este politică de stat. Pare un tip cumsecade în esență. Infracțiunile comise de albi, fie ele braconaj sau proxenetism, se mușamalizează cu puțină corupție. Legile nu au prea multă valoare într-o societate injustă fundamental, dar chiar dacă polițistul ar vrea să apere legile, el nu prea poate căci este un tip cam fraier. Mai toată lumea își bate joc de el – șefii, răufăcătorii locali, soția care îl înșeală cu un june mult mai tânăr. Când exasperat fiind cere sfatul superiorilor, aceștia îl sfătuiesc în mod vag să se impună. Luând sfatul in serios, Cordier declanșează o serie evenimente care fac cinste oricărui film noir. Sub cerul fierbinte al Africii totul pare însă relativ, inclusiv morală, inclusiv valoarea vieților omenești. Poate crima să fie o cale spre salvare, așa cum pare să creadă eroul filmului?
Philippe Noiret realizează în ‘Coup de torchon’ încă unul dintre rolurile sale excepționale din acea perioadă de vârf a carierei sale. Victima transformându-se în călău este un personaj caracteristic de ‘film noir’, dar Tavernier și Noiret adaugă personajului dimensiuni suplimentare și o binevenită ambiguitate. Eroul nostru pare să fie la început un justițiar, dar apoi prindre gustul crimelor și al puterii pe care acestea le conferă celui care are arma în mâna. Nici legătura erotică aparent reparatorie cu Rose (Isabelle Huppert) nu are șansa să-l readucă pe făgașul raționalului. Odată alunecat pe topoganul crimei, întoarcerea nu mai este posibilă. Totul se petrece într-o lumină puternică și sub un soare fierbinte, o atmosferă opusă celei cu care suntem obișnuiți în filmele genului, dar asta doar amplifică efectul de ‘horror’. Sfârșitul filmului este marcat de începutul celui de-al doilea război mondial, adică al vremurilor în care a ucide devine o datorie patriotică.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)