Filme Filme europene

Călătorie în timp: Florența și galeriile Uffizi (2015)

Florence and the Uffizi Gallery – Florența și galeriile Uffizi (2015)
Regia: Luca Viotto

După cum deja am amintit în articolul meu precedent, Happy Cinema din București s-a mutat în zona online și oferă posibilitatea închirierii și vizionării filmelor pe care le distribuie din confortul caselor noastre. Dacă data trecută m-am delectat cu și v-am povestit despre minunata lume pariziană a secolului al XIX-lea și despre unul din maeștrii ei, Edgar Degas, astăzi am ales să fac o călătorie în timp, în urmă cu 500 de ani, în Florența Renascentistă. Și am decis să vă iau alături de mine în această aventură care mi-a oferit șansa să descopăr și să re-descopăr personaje precum Lorenzo de Medici, zis Il Magnifico, patron al unor artiști ca Sandro Botticelli, Michelangelo, Andrea del Sarto, Leonardo da Vinci, Donatello sau Filippo Brunelleschi. Toate acestea sunt nume cu care sigur v-ați mai întâlnit cel puțin o dată în viață și sunt cele care au dat Florenței renumele și strălucirea pe care încă le păstrează, în timp ce lumii și posterității au dat numeroase opere ce au schimbat fața și dezvoltarea artei și a culturii.

Realizat în 2015 de Sky, cu metode tehnice de ultimă generație (din păcate, nu m-am putut bucura decât de cea 4K, căci 3D-ul nu poate fi accesat de pe un simplu laptop), Florența și galeriile Uffizi este unul din cele mai frumoase (din punct de vedere estetic, vizual) documentare pe care le-am văzut și reușește, într-o oră și jumătate, să treacă în revistă principalele evenimente istorice și artistice ale Renașterii florentine și italiene, per-total, într-o manieră plăcută și ușor de urmărit pentru orice tip de spectator. Comentariile adiacente făcut de narator se împletește de minune cu imaginile spectaculoase ce cuprind panorame superbe din zona Toscanei și a Florenței, în special, acestea însele fiind un comentariu în sine asupra istoriei acestei zone atât de armonioase și celebre. În plus, regizorul Luca Viotto a introdus de-a lungul peliculei și un personaj a cărei prezență înlesnește și îndulcește ceea ce altfel ar fi putut părea un documentar arid – este vorba despre însuși Lorenzo „Il Magnifico” de Medici, patronul spiritual și financiar al Florenței, cel a cărui domnie a transformat orașul în ceea ce știm că este și astăzi: un muzeu în aer liber, dar și leagănul și centrul Renașterii mondiale. Nu pot decât să aplaud performanța demnă de un spectacol de Shakespeare a actorului Simon Merrells, cel care îi dă viață marelui conducător florentin, aducându-l, totodată, în contemporaneitate, mai aproape de sufletul și înțelegerea privitorilor de astăzi.

Documentarul mi-a prilejuit o adevărată bucurie estetică și de cultură generală, căci am experimentat o călătorie în timp, atât înapoi în Florența secolului al XVI-lea, cât și în adolescența mea, amintindu-mi astfel de ce citisem în revistele „Mari pictori”, atât de à la mode pe atunci. Am reușit, totodată, să-mi astâmpăr (pe moment) curiozitatea și pofta de a merge eu însumi la Florența pentru a vedea minuni precum Domul lui Brunelleschi, frescele începute de Michelangelo și Da Vinci, „Scutul Meduzei” al lui Caravaggio sau celebrele picturi ale lui Botticelli. Modul revoluționar de filmare al tuturor acestor capodopere permite privitorului să se transpună cu ușurință în galeriile în care acestea se află, căci camera oferă o mișcare și o perspectivă absolut naturale – ca și cum te-ai afla tu însuți în fața tablourilor și le-ai privi din diverse unghiuri, spre a descoperi toate micile detalii ascunse. Ba chiar, uneori, ceea ce face acest documentar este să sublinieze aspecte ce poate nu ar fi fost observate de un privitor obișnuit. Este și cazul uneia dintre operele cele mai importante semnate de Leonardo da Vinci, „Bunavestire”. Aici, regizorul a zăbovit îndeajuns pentru a puncta și sublinia însemnătatea artistică și religioasă, totodată, a picturii lui Leonardo, dar și pentru a scoate în evidență aspectele mai puțin observabile pentru un ochi neantrenat cu privirea tablourilor. Mai apoi, Viotto își întoarce atenția spre două din cele mai cunoscute capodopere renascentiste ale lumii: „Nașterea lui Venus” și „Primăvara”, amândouă semnate de marele și enigmaticul Sandro Botticelli, cel care a știut cu măiestrie să ascundă simboluri greu de descifrat în aceste două picturi ale sale – picturi care astăzi însumează principalele caracteristici ale crezului artistic renascentist, reprezentând chintesența ideologică a unuia din cele mai mari și importante curente din istoria artei.

Desigur că un documentar despre Florența nu putea trece cu vederea nici arhitectura deosebită a orașului, adunând la un loc opere precum Domul revoluționar pentru acea perioadă, creat de Filippo Brunelleschi (cu cele două acoperișuri concentrice), Piazza della Signoria (centrul politic al orașului de atunci și de acum) cu celebrul său Palazzo Vecchio (actualul sediu al Primăriei Florenței și fosta reședință oficială a familiei de Medici) construit în 1299, precum și celebra și unica Galleria degli Uffizi (care, spre deosebire de ceea ce cred mulți, nu a fost construită din ordinul lui Lorenzo il Magnifico, ci a fost proiectată de Giorgio Vasari pentru urmașul lui Lorenzo, Cosimo I, spre a servi drept sediu pentru magistrații Florenței, așa-numiții uffizi, „oficialii” sau, mai simplu, funcționari ai legii). Alături de aceste puncte de interes ale orașului, spectatorul documentarului se poate delecta și cu imagini ale unor sculpturi precum „Perseu cu capul Meduzei” de Benvenuto Cellini și simbolicul „David” creat de Michelangelo (o altă capodoperă ce însumează caracteristici și trăsături artistice aclamate de renascentiști și umaniști – forța și importanța trupului uman și al omului în sine, considerat de mulți cărturari centrul Universului).

Iată, așadar, că ne aflăm în fața unei realizări cinematografice de excepție, un documentar care nu ar trebui să lipsească din bagajul vizual și cultural al niciunui iubitor de artă, un film artistic chiar pe care îl recomand cu căldură tuturor celor care vor să reviziteze noțiuni și aspecte ale istoriei artei sau care, pur și simplu, vor să facă o călătorie spirituală într-unul din cele mai pitorești orașe ale lumii – Florența, cu ale sale capodopere de artă.

Puteți urmări filmul pe platforma online Happy Cinema.

Nota: 9/10

(Surse foto: www.wikipedia.com, http://www.nexodigitalcinema.com/)

Articole similare

Le chat, l’amour et la mort: ”Memoriile unui motan călător”, de Hiro Arikawa

Tudor-Costin Sicomas

Când universul copilăriei și lumea biblică se ciocnesc: His Dark Materials (sezonul 2, 2020)

Tudor-Costin Sicomas

Cu drag de patrie și partid – „Tot înainte!”, de Ioana Nicolaie

Tudor-Costin Sicomas

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult