The Bubble (2022) – Bula
Regia: Judd Apatow
Distribuția: David Duchovny, Harry Trevaldwyn, Samson Kayo, Peter Serafinowicz
‘Bula’ (‘The Bubble’), comedia pe care Netflix ne-a oferit-o de 1 Aprilie, regizată și co-scrisă de Judd Apatow ar fi avut toate premizele pentru a fi un succes. Pornește de la o idee excelentă, se referă direct și în registrul satiric la pandemia care ne bântuie viețile de peste doi ani și se ocupă de industria cinematografică care este o temă inepuizabilă de produse ale aceleiași industrii. Și totuși, în pofida bunelor intenții și a prezenței unei echipe de actori cel puțin la fel de ciudată precum cea a eroilor filmului, ‘Bula’ fâsâie, reușind să fie doar o comedie cu un excelent punct de pornire și cu destule momente acceptabile pentru a o ține minte, dar excesiv de lungă, confuză și repetitivă pentru a face vizionarea însăși mult mai puțin plăcuta. Trailerul de două minute este distractiv, problema este că cele două ore plus ale filmului nu adaugă prea mult.
Ideea de pornire, este, cum scriam, tentantă. În primele luni ale pandemiei, înainte de apariția vaccinurilor (accesibile în avans doar celor foarte bogați), erau la moda ‘bulele’, adică grupuri de oameni testați și presupuși sănătoși, adunați pentru un scop productiv sau doar pentru a petrece timpul împreună, fară teamă de molipsiri. Un astfel de grup este adunat într-un castel în Anglia pentru a turna episodul 6 dintr-o super-producție cu monștri și dinozauri cu un buget de sute de milioane de dolari. Echipa formată din actori renumiți, alții mai tineri, amatori și cascadori, plus un regizor excentric și directorii de producție este păzită strașnic, cu mijloace electronice și arme letale pe care personalul de securitate nu ezită să le folosească la nevoie. Izolările se succed, producția întâmpină tot felul de obstacole, printre care îmbolnăvirile de Covid-19 puse în umbră de conflictele dintre actori, regizor, producători, personalul hotelului și paznici. Tot ceea ce poate merge prost va merge foarte prost.
Comedia de situație este oarecum perimată și nu stiu daca există vreun responsabil pentru asta în afara de timpul care a dezvăluit foarte repede ineficacitatea metodelor de izolare și permeabilitatea diferitelor formule de ‘bule’. În plus, orice spectator al acestui film a trăit situațiile ‘sanitare’ descrise pe ecran și multora nu le prea mai vine să râdă. Partea de satiră a sistemului de vedete, lipsa de orizont cultural și setea de publicitate a actorilor care se luptă pentru timp și glorie pe ecrane ar fi fost un material mai potrivit și mai autentic, dar aici intervine problema scenariului: prea multe personaje care uneori nu diferă unul de celălalt nici măcar prin stereotipuri, prea multe evenimente confuze și fără o linie clara de acțiune sau de dozare a comediei. Dacă filmul ar fi durat 90-100 de minute încă ar fi fost acceptabil, dar lungirea la peste două ore nu este cu nimic justificată. Nu lipsesc câteva poante bune, mai ales cele legate de trucajele cinematografice și de jocul actoricesc în fața ‘peretelui verde’.
Din echipa de actori nu pot să nu-l menționez pe David Duchovny, care pentru mine, ca fan pe viață al serialului ‘X-Files’, este asociat pentru eternitate cu rolul agentului Murdoch. Anii au trecut, Duchovny începe să semene cu Walter Matthau, și poate în timp va ajunge și la esența comică a acestuia. ‘The Bubble’ este o comedie care nu trebuie evitată, dar nici nu se cere neapărat a fi vizionată.
Disponibil pe Netflix.
Nota: 5/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.tvinsider.com/show/the-bubble/)