Carti Carti de fictiune

Un policier bun: „Detectivul Jack Wyler. Prețul sângelui”, de Cătălin Ioniță

„Detectivul Jack Wyler. Prețul sângelui”, de Cătălin Ioniță
Storycraft Publishing, București, 2021

”Am intrat în casa aia împreună cu amicul meu, Grey, ca să o jefuim. Am urcat pe balcon, văzând că ușa care dădea în cameră era deschisă. Imediat ce am intrat, ușa s-a închis în urma noastră, blocându-ne în cameră. Se activase și alarma, așa că am căutat o modalitate să scăpăm de acolo. Și așa l-am văzut pe mo…, pe cel din pat cu gâtul tăi…, pe decedat. Apoi am auzit pași pe scări, m-am speriat, am apucat ceva de pe pat și ați apărut voi.” (pag. 13)

Un citat din primele pagini ale volumului lui Cătălin Ioniță, publicat la foarte tânăra editură Storycraft Publishing, o inițiativă interesantă asupra căreia voi mai reveni. Așa cum îi spune și titlul, așa cum o spune răspicat și citatul de mai sus, suntem în fața unui policier, în care principala temă pare a fi elucidarea unei crime dure, așa cum găsim în zonele în care crimele urmează imediat unei tâlhării, chiar și după una în care șansele de reușită sunt minime.

De ce minime? Pentru că cel ucis este un geniu, un om care a creat sisteme extraordinare de securitate, care cu greu pot fi păcălite, iar reușita sa a făcut o familie americană cu origini gruzine să devină bogată, plină de succes și cu un viitor financiar reușit. Cel ucis este, cum spuneam, geniul informativ, iar fratele său este cel care organizează afacerea astfel încât viitorul lor să fie asigurat. Soția sa este un medic de succes, iar casa este atât de bine păzită încât pare greu de pătruns. Și totuși există fisuri.

Dar acesta este doar background-ul poveștii, cel care pornește romanul și în jurul căruia gravitează acțiunea. Numai că, la fel ca în orice policier bun, există și povești alternative, care dinamizează și oferă o altă perspectivă decât o simplă poveste de descoperire a unui criminal. Și aici intervine detectivul particular Jack Wyler, care pare să nu mai iasă din pasa neagră a ultimelor misiuni și a faptului că a fost părăsit de soție și de copil, așa că se refugiază în alcool și prostituate. Când primește misiunea de a descoperi cine a fost criminalul geniului IT-ist, este într-o ceață totală, pentru că nu știe încotro va merge viața sa, o dilemă mai puțin polițistă și mai mult sentimentală și filosofică.

Dar viața lui se schimbă când suferința se acutizează, fetița lui având nevoie de o operație urgentă, foarte scumpă, așa că trebuie să se trezească și să accepte o misiune care îi va oferi nu numai banii necesari, ci și adrenalină, dureri suplimentare de cap (și nu numai), conflict de interese și acumularea de dușmani invizibili. Iar investigația nu e deloc ușoară, pentru că familia Miller este plină de probleme:

”Următoarele minute le petrecu încercând să pună cap la cap datele problemei. Familia Miller era un dezastru de sus până jps. Toți ascundeau ceva. În punctul ăsta, nu s-ar fi mirat nici dacă ar fi aflat că Bob și-ar fi luat singur viața. Norocul lui că legistul exclusese asta, astfel s-ar fi simțit obligat să o ia în considerare.” (pag. 131)

Un ritm alert și un policier care conține toată adrenalina necesară pentru a-l urmări până la final cu sufletul la gură. Defecte? Poate dorința editurii (și a autorului) de a urma toate aspectele pentru „a plăcea la export”. Atmosfera e tipic americană (nu știu cât de corectă, pentru că nu am fost niciodată în SUA), dar problema este că se păstrează și ortografia tipic unei cărți anglo-saxone: nu există linii de dialog, deși dialogurile sunt abundente; semnele de ghilimele nu urmează regulile românești, ci cele americane. Deocamdată, editura e românească și trebuie să respecte regulile gramaticii românești.

Trecând peste toate acestea, povestea m-a captivat și este bine scrisă. „Detectivul Jack Wyler. Prețul sângelui” conține toate ingredientele unui policier bun, plin de mister și imprevizibil, iar citirea acestui roman va satisface cititorii genului, oferind o alternativă bună pentru petrecerea timpului liber dintr-un weekend ploios sau, de ce nu?, de pe o plajă sălbatică. Ceea ce am făcut și eu.

Puteți cumpăra cartea: Storycraft Publishing/Libris.ro.

(Sursă fotografii: Storycraft Publishing, pagina de Facebook a autorului)

Articole similare

The Last Detail (1973)

Jovi Ene

Intersecții literare: „Cineva în orașul ăsta te iubește”, de Corina Ozon

Dan Romascanu

Romane simfonice (II): Moartea lui Siegfried, de Octavian Soviany

Dan Gulea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult