Carti

Trei poezii ale unor autori români: Florin Iaru, Lavinia Bălulescu, Dan Negară

În această perioadă complicată, ar trebui să dăm o șansă și poeziei, mai ales dacă aceasta este una bună. Cărțile de poezie îți permit să evadezi din cotidian, să-ți pui întrebări, să te eliberezi cumva de griji, pentru a pătrunde mai bine în mintea scriitorului. Am citit, în ultima vreme, mai multe cărți de poezie și vă prezint, alături de gândurile mele cu privire la aceste volume, și trei poezii care mi-au plăcut mult: ”Jos realitatea!”, de Florin Iaru Editura Paralela 45, Colecția Biblioteca Românească, Pitești, 2019 (mai mult…)

Ce tren vom lua spre sfârșitul lumii? – Antologia de proză scurtă a Școlii de vară „Gheorghe Crăciun”

Pasagerii. Antologia de proză scurtă a Școlii de vară „Gheorghe Crăciun” Editura Paralela 45, Pitești, 2019 Stau închisă în casă de vreo 14 zile. Scrutez cu privirea teancurile de cărți și aleg pe îndelete titlurile care mi se par apropiate de acest peisaj pre-apocaliptic pe care-l traversăm. Citesc cu creionul în mână, abandonez, revin. Se pare că această frământare ipohondrică a unei cititoare din Basarabia trebuie să se sfârșească. Or, n-avem altă opțiune decât să citim cărți bune la adăpost. (mai mult…)

Seek and hide cu Andrei Panțu: Tonomatul

”Tonomatul”, de Andrei Panțu Editura Humanitas, Colecția 821.135.1 – Scriitori români contemporani, București, 2019 O colecție de proză scurtă, ”Tonomatul” reprezintă debutul în volum al scriitorului Andrei Panțu. Considerat proză fantastică de câțiva dintre critici la momentul lansării, mi-a părut mai aproape de suprarealism și/sau realism magic; 29 de texte cu subiecte diverse, dar și modalități diferite de abordare. Chiar dacă unele sunt mai reușite, iar altele ar mai avea nevoie de câteva retușuri, per total volumul este excelent pentru un debut. Straniul este la el acasă, locurile sunt bine delimitate, fără descrieri inutile, iar oamenii foarte bine construiți, cu puține tușe bine dozate. (mai mult…)

De ce o clasă de mijloc a spiritului e de preferat „elitei” intelectualilor publici – Idolii forului

Idolii forului: De ce o clasa de mijloc a spiritului e de preferat „elitei” intelectualilor publici, de Sorin Adam Matei si Mona Momescu (coordonatori) Editura Corint, București, 2010 Volumul de eseuri coordonat de Sorin Adam Matei si Mona Momescu abordeaza problematica acapararii pietei ideilor de catre intelectuali enciclopedici in defavoarea expertilor intr-un anumit domeniu. Aceasta carte se plaseaza cumva in siajul Boierilor mintii, carte in care Sorin Adam Matei sustinea ca ideea de intelectual public generalist cu discurs moralizator este depasita, fiind dezirabil ca vocile specialistilor sa fie mult mai bine auzite. (mai mult…)

Moralitate și bun simț, într-un personaj atipic: ”Orfani în Brooklyn”, de Jonatham Lethem

”Orfani în Brooklyn”, de Jonatham Lethem Editura Corint, Colecția Corint Fiction, București, 2019 Traducerea de Nicolae Constantinescu ”Sindromul Tourette este o tulburare ereditară neuropsihiatrică, ce apare în copilărie. Cercetătorii susțin că au identificat câteva gene care cauzează sindromul Tourette, dar că pot exista și altele implicate în procesul de apariție a bolii. Tourette afectează o persoană din 100 și se caracterizează prin ticuri vocale și musculare, inclusiv repetarea neașteptată a unor mișcări sau sunete. Copiii cu Tourette adesea suferă și de sindromul atenției deficitare, boli obsesiv-compulsive și depresie.” (Sursă: Wikipedia.ro) (mai mult…)

Prin blogosfera literară (16 – 22 martie 2020)

Asher Shafrir scrie la 'Baabel' despre Coronavirus si literatura distopica: 'Literatura bazată pe idei distopice apare încă înaintea stabilirii termenului. Deja în 1848 apare cartea The Island of Liberty (Insula libertății), ca o replică la opera lui Thomas Paine din 1792 Rights of Man (Drepturile omului). Romanul povestește despre o insulă în care dorința de a ajunge la o egalitate totală îi aduce pe locuitori să trăiască în peșteri. Acțiunea romanului The Last Man (Ultimul om) de Mary Shelley, apărut în 1826, se desfășoară în anul 2100, când ultimul om din lume moare într-o epidemie teribilă. Astăzi acest gen este definit ca roman apocaliptic, nu distopic.' (mai mult…)

Despre prieteni, supereroi şi imunitatea spirituală a copilăriei: Băiatul din bulă, de Stewart Foster

”Băiatul din bulă”, de Stewart Foster Editura Gama, Seria Imago, Iaşi, 2019 Traducere: Adrian Deliu Copilăria este vârsta inocenţei. Ştiu, sună ca un clişeu expirat. Dar aşa este. Copilăria îţi permite să mai păstrezi un timp aripile de înger cu care soseşti pe Pământ atunci când te naşti. Copilăria îţi oferă oportunitatea de a te lua în serios fără toate responsabilităţile absurde ale maturităţii. Copilăria este momentul în care poţi să îţi experimentezi toate visele devenirii adulte fără să te culci cu grija zilei de mâine. Nu în ultimul rând, copilăria este perioada din viaţă în care nu e voie să te gândeşti la necazuri, la boală şi la moarte. Şi totuşi...sunt nenumăraţi acei copii care se văd nevoiţi să se gândească zilnic la aceste trei subiecte tabu. Ei sunt cei care trebuie să trăiască zi de zi cu teama că poate nu se vor mai trezi dimineaţă, cu frica de orice fel de infecţie şi aşa mai departe. (mai mult…)

Amintiri pentru viitor: Jurnalul Reniei

”Jurnalul Reniei. Viața unei tinere în umbra Holocaustului. Dziennik 1939-1942”, de Renia Spiegel Editura Litera, București, 2019 Traducere: Anca Irina Ionescu „Vreau cu cineva cu care pot vorbi despre grijile și bucuriile mele de zi cu zi, cineva care va simți ceea ce simt, crede ceea ce spun și nu îmi va dezvălui secretele.” Jurnalul Reniei este considerat o lucrare clasică a literaturii Holocaustului, o mărturie pentru ororile războiului, dar și pentru viața care își urmează cursul și în cele mai întunecate vremuri. Renia Spiegel a fost o tânără cu poftă de viață care visa să devină poetă. Suntem în anul 1939, ea este evreică și trăiește în Polonia, iar în momentul în care Rusia și Germania îi invadează țara, lumea sa se prăbușește. Se adăpostește la bunici, de unde fuge apoi pentru a scăpa de raidurile aeriene nocturne, iar apoi este martora dispariției mai multor familii de evrei și, în final, asistă la crearea ghetoului. (mai mult…)

În vremuri de restriște, citește proză scurtă! Îndemnul unui cititor din carantină

„Nume de cod. Flash Fiction. Antologie Literomania de proză scurtă” Editura Paralela 45, colecția Antologii, Pitești, 2019 "Am crezut întotdeauna că punctualitatea stă la baza civilizației. De asta am divorțat de Sebi, el nu era niciodată punctual. Din cei șapte ani cât am fost căsătoriți, jumătate mi i-am petrecut așteptându-l." E puțin să spunem că panica plutește peste întreaga lume. Este greu de redat cum a schimonosit fața întregii planete o boală sosită de niciunde. Iar atunci când ajungi să percepi întreaga seriozitate a problemei, înțelegi cât de valoros este timpul. Acesta devine aproape inestimabil, iar cum spunea un bun prieten de al meu, dacă tot ne vine sorocul să citim proză scurtă. Pornind de la acest motto aproape filosofic, am înhățat volumul „Nume de cod. Flash Fiction. Antologie Literomania de proză scurtă”, apărut la Editura Paralela 45, și l-am devorat pe îndelete, precum a prescrisși medicul. (mai mult…)

Chit sau dublu: ”Nesuferita doamnă Bébé”, de Agnès Desarthe

”Nesuferita doamnă Bébé”, de Agnès Desarthe Ilustrator: Louis Thomas Traducător: Octavian Soviany Editura Paralela 45, Pitești, 2019 Născută la Paris în 1966, Agnès Desarthe a debutat cu lucrări pentru copii şi adolescenţi și ulterior literatură pentru pentru adulţi. Anul 1996 îi aduce Prix du Livre Inter pentru romanul «Un secret sans importance», iar odată cu «Mangez-moi» (Mănâncă-mă), în 2006, va deveni cunoscută pe plan internațional, lucrarea fiind publicată la Editura Seuil. Cu peste treizeci de cărți pentru copii publicate, Agnès Desarthe abordează cu umor și delicatețe marile probleme ale vieții. Trăiește și scrie în Normandia. (mai mult…)