Eseuri

Anselm Grün – „Frumusețea” și „Prietenia este un dar”. Doi piloni ai unei societăți conștiincioase

”Frumusețea”, de Anselm Grün Editura Paralela 45, Colecția Biblioteca Pentru Suflet, Pitești, 2019 ”Prietenia este un dar”, de Anselm Grün Editura Paralela 45, Colecția Biblioteca Pentru Suflet, Pitești, 2019 "Când totul devine utilitate, omul e privat de propria-i demnitate." Pentru toți cei care-mi citesc cronicile literare sau care mă urmăresc în mediul virtual, țin să menționez că am o atitudine destul de distantă față de religie și dogmă. Nu pentru că nu aș crede, ci pentru că m-am convins, acest subiect naște războaie, de aceea credința mi se pare mereu potrivită pentru a fi păstrată în adâncurile inimii. Am avut ocazia de a lectura cărți în care substratul religios abundă, dar de fiecare dată mă protejam sub platoșa unei curiozități sănătoase și echilibrate. (mai mult…)

Un nou gen literar: ”Corona – timpuri răvășite”, de Raul Anchel

”Corona - timpuri răvășite”, de Raul Anchel Editura Letras, 2020 Pandemia care a lovit întreaga planetă va deveni probabil un reper care va împărți viețile multora dintre noi în două perioade distincte: 'înainte' și 'după'. Ca și alte momente importante din istorie, Corona creează și un nou gen literar - literatura legată de molimă și de consecințele sale, de viața oamenilor în timpul pandemiei și a izolării, de confruntarea lor cu boala și cu consecințele sale. Prima carte din acest nou gen care mi-a căzut în mână este scrisă de Raul Anchel și a apărut la editura LETRAS (a cărei deviză este 'Promovam autorii romani') cu titlul 'Corona - timpuri răvășite'. (mai mult…)

La frontiera Europei: Reflecțiile lucide și nuanțate ale lui Orhan Pamuk

”Alte culori”, de Orhan Pamuk Editura Polirom, Iași, 2019 Traducere din limba turcă și note de Luminița Munteanu Cu ani în urmă, când am redactat recenzia cărții “Romancierul naiv şi sentimental”, am observat că, întrucât înainte de a se dedica scrisului a cochetat cu pictura, Orhan Pamuk apelează frecvent la paralele rafinate între cele două arte, reuşind să surprindă deosebirile subtile, dar esenţiale, dintre acestea: “Plăcerea care derivă din lectura unui roman este diferită de cea simţită la vizitarea unui muzeu, deoarece, în loc să conserve obiecte în sine, romanele conservă întălnirile noastre cu acele obiecte – adică percepţia noastră despre ele.” (mai mult…)

Poate ar fi bine să discutăm cu cineva? Pe marginea unei cărți de Lori Gottlieb

”Poate ar fi bine să discuți cu cineva”, de Lori Gottlieb Editura Litera, Colecția Introspectiv, București, 2019 Traducători: Irina Brates si Cora Radulian În cursul pregătirii mele, un coordonator mi-a spus la un moment dat: "Fiecare are ceva pentru care să-l placi", și, spre marea mea surpriză, am constatat că avea dreptate. Este imposibil să ajungi să cunoști pe cineva îndeaproape și să nu îl placi în cele din urmă. Ar trebui să-i luăm pe toți inamicii din lume, să-i punem într-o încăpere ca să-și împărtășească poveștile și experiențele care i-au format, temerile și luptele, și adversarii la nivel global vor ajunge dintr-odată să se înțeleagă. Ca psiholog, am găsit ceva plăcut la fiecare persoană pe care am consiliat-o, inclusiv la tipul cu tentativa de omor. (Dincolo de furia lui, s-a dovedit a fi o persoană drăguță). (mai mult…)

„Isme” și avangardă: Momente magice ale avangardei române, de Adrian Grauenfels

”Momente magice ale avangardei române”, de Adrian Grauenfels Editura Saga, Israel, 2020 Întotdeauna am fost fascinat de tot ce înseamnă curente literare și artistice și, mai mult, de comparația dintre ele, de asemănări, de deosebiri. Anii de facultate mi-au permis să-mi aprofundez pasiunea pentru așa-numitele isme și să descopăr scriitori, opere, opinii și considerații asupra acestora, dar și să îmi dezvolt propriile mele teorii și idei legate de diversele curente ce-au măturat istoria artelor. Avangardismul și tot ceea ce ține de ismele de început de secol XX au reprezentat o parte importantă atât a pasiunii mele, cât și a istoriei literaturii înseși. Simplul motiv de a dărâma și de a se opune tuturor ideologiilor artistice de până atunci într-un mod atât de radical cum au făcut-o toate tipurile de avangardism fac din acestea subiectul multor discuții și tomuri ce umplu biblioteci. Așadar, uneori, e binevenită câte o sintetizare sistematică a unor atât de vaste probleme literare. (mai mult…)

Stigmatizare & exterminare: Anii Urii, de Horia-Roman Patapievici

”Anii Urii”, de Horia-Roman Patapievici Editura Humanitas, București, 2019 Răsfoind cartea și văzând ce conține, intenționam să-mi încep cronica astfel: „Volumul  este construit pe baza articolelor publicate săptămânal (joia) în Evenimentul Zilei, între 2006 și 2010”. Aș fi continuat cu o serie de considerații de principiu, gen: „În mod normal e de dorit ca forma unui text să fie adaptată suportului care îl găzduiește. Aceeași idee va fi prezentată diferit pe o pagină de net sau pe un blog, într-un cotidian sau o revistă de cultură. Și, desigur, într-o carte. Totul în funcție de publicul țintă și de specificul suportului. De aceea am unele rezerve față de practica prin care un autor își strânge în volum articolele - cel mai adesea politice - publicate de-a lungul timpului în ziare și reviste. Percep gestul ca pe o tentativă de transcendere a efemerității, ceea ce e bine, dar fără necesarul efort de adaptare la noul format. Ceea ce e mai puțin bine” etc. (mai mult…)

„Despre educație”, de Bertrand Russell. O carte incomodă într-un parenting iluzoriu

„Despre educație”, de Bertrand Russell Editura Humanitas, București, 2019 Traducere și note: S.G. Drăgan Mă înarmez cu răbdare și deschid primele file ale unei cărți care promite să abordeze un subiect destul de incomod: educația. Știu sigur că îmi voi sublinia pasaje și că le voi împărtăși prietenelor mele, multe dintre care sunt deja mămici sau au interferențe cu mediul educațional. Știu că multe dintre ele nu vor rezona cu subiectul sau cu abordarea pe care o inițiază Russell. Ce nu știu eu la acel început e că voi observa un fenomen aparte în mediul online după această carte. (mai mult…)

Autoportretul unui scriitor care a reconstruit de multe ori Parisul din chibrituri și clei: Amos Oz

”Din ce este făcut un măr”, de Amos Oz și Shira Hadad Editura Humanitas Fiction, București, 2020 Traducere: Gheorghe Miletineanu Dacă bijuteria literară “Poveste despre dragoste și întuneric” este autobiografia lui Amos Oz, cartea “Din ce este făcut un măr?” ne oferă autoportretul său. Luciditatea, naturalețea și simțul umorului cu care își descrie viața și creația literară sunt cu totul remarcabile și reușesc să captiveze și adesea să surprindă cititorul. (mai mult…)

”Literatura e verișoară cu bârfa”: Din ce este făcut un măr, de Amos Oz și Shira Hadad

”Din ce este făcut un măr”, de Amos Oz și Shira Hadad Editura Humanitas Fiction, București, 2020 Traducere: Gheorghe Miletineanu Dialogurile dintre editoarea sa, Shira Hadad, și Amos Oz m-au apropiat de un Amos Oz pe care nu îl știam. Este o abordare dintr-o altfel de realitate, cu care cititorii nu sunt obișnuiți și care sondează limitele zilei altfel decât ne așteptăm. Deși nu există practic ritualuri magice, există de fapt o magie a micilor ritualuri zilnice care pregătesc fiecare pagină pe care autorul o scrie și rescrie de nenumărate ori, fiind un perfecționist. (mai mult…)

Concepte vechi, crize noi. O reflecție asupra (re)definirii sociale: „Nihil obstat. Elemente pentru o teorie a națiunii și naționalismului”, de Dan Dungaciu

„Nihil obstat. Elemente pentru o teorie a națiunii și naționalismului”, de Dan Dungaciu Editura Libris Editorial, Colecția Istoria, Brașov, 2018 Volumul publicat de Dan Dungaciu în 2018 este, în mare măsură, o completare a volumului „Elemente pentru o teorie a națiunii și naționalismului” (Editura Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I.C. Brătianu”), apărut în 2012. „Cea mai importantă modificare de conținut”, ne spune chiar autorul, într-o notă asupra ediției, „este adăugarea capitolului Furtună perfectă în Europa. Spre un nou model de înțelegere a crizei europene în partea a doua a ediției din 2018” – ediția prezentă. Volumul este structurat în patru părți, tratând conceptele de națiune și identitate națională prin prisme comparative (modelul francez vs. modelul german), ținând de doctrina românească, dar și internaționale. (mai mult…)