”Ecouri din trecut”, de Diana Gabaldon
Editura Litera, București, 2010
Traducere de Roland Schenn
“Ecouri din trecut” reprezinta cel de-al saptelea capitol din seria “Outlander” create de Diana Gabaldon in 1991, avandu-i ca eroi principali pe Jamie Fraser si sotia sa calatoare in timp – Clare. Un capitol de aproape 1200 de pagini grupate intr-un singur volum, o “carticica” incarcata de istorie, structurata pe 4 fire narative diferite, dintre care trei desfasurandu-se in secolul XVIII si unul in secolul XX. O adevarata provocare pentru minte, inima si… brate!
Partea moderna a romanului se desfasoara in Scotia anului 1980, perioada in care Roger si Brianna s-au intors din trecut din cauza afectiunii cardiace a fetitei lor. Dupa interventia chirurgicala efectuata in Boston, familia se stabileste in Lallybroch, vechi leagan de familie al lui Jamie Fraser, tatal Briannei. Amanda si Jem, copiii cuplului, se adapteaza perfect la viata specifica secolului XX, spre deosebire de Brianna careia ii lipseste foarte mult prezenta parintilor si Roger care se simte putin dezorientat si fara rost. Vietile le sunt date si mai tare peste cap odata cu aparitia unui vizitator neasteptat si de intentiile ostile ale unui cunoscut ale carui motivatii nu sunt clarificate pana in finalul povestii.
Unul din firele epice care se desfasoara intre 1776-1778 ii are ca eroi principali pe Jamie si Claire, care se pregatesc sa se intoarca inapoi in Scotia pentru a clarifica treburi neterminate, personale si profesionale. Calatoria le este intarziata de aventurile prin care trec si de instabilitatea din teritoriile americane aflate in plina revolta. Protagonistul unui alt fir epic este William, fiul vitreg al lui John Grey si in acelasi timp fiul nelegitim al lui Jamie Fraser. Prezentat pe larg pentru prima data in aceasta saga, lui William i se atribuie un caracter puternic. Este tanar, ambitios, atragator, cu un sentiment puternic al onoarei, impartasit atat de Grey, cat si de Fraser si incearca sa se faca remarcat in armata britanica implicata in conflictul american.
Un alt personaj cu greutate in naratiune este Ian, nepotul lui Jamie. Implicat inca din primele momente ale cartii intr-o tragedie inevitabila, el va purta povara acestui eveniment tot restul povestii. La fel ca si William, se indragosteste de Rachel, o tanara quaker pe care o intalneste in calatoriile sale. Procesul sau de maturizare, pe care autoarea il zugraveste in poveste, implica si reconcilierea si clarificarea sentimetelor fata de prima sa sotie, o indianca Mohawk si fata de noul sau sot.
Fascinante sunt si incursiunile in viata personajelor familiare din precedentele carti, precum Fergus, baiatul adoptat de Jamie, si sotia sa Marsali, care este de asemenea fiica vitrega a lui Jamie din casatoria sa cu Laoghaire.
Autoarea incearca sa echilibreze povestile, insa de cele mai multe ori nu prea reuseste. Dupa un debut captivant, lectura merge greu, nu te mai prinde, te simti pierdut intre epoci, evenimente si personaje. Cateva ore/zile din viata unor personaje sunt detaliate pana la extreme, pentru ca, dupa cateva pagini, in viata eroilor altui fir narativ sa treaca luni bune in cateva fraze. Pasaje intregi cu descrieri ale epocii si evenimentelor, desi sunt scrise frumos, te fac sa-ti pierzi concentrarea, nu au forta narativa si nici suspans. Povestea se pierde in detalii despre operatiuni militare si experiente medicale, iar personajele noi, puternice, bine conturate, dispar in neant, interventia lor ramanand fara finalitate. Fiecare fir narativ isi are propriile reguli temporale de desfasurare, unele detaliate pe zile, altele sarind perioade indelungate in timp, astfel incat uneori te intrebi daca cele menite a se intersecta se vor reuni vreodata.
Ceea ce ii lipseste in mod cert acestei lecturi este firul epic liniar care sa uneasca cele patru povestiri. Incidente mici in fiecare poveste dezvolta intrigi minore care ii implica pe William, pe domnul Grey, revolutia americana si luptele ei, pe Jamie si Clare si incercarile lor de a ajunge in Scotia, pe Roger si Bree si tentativa lor de a-si cladi si a se adapta la o viata moderna in Lallybroch-ul secolului XX.
Marea frustrare o reprezinta insa finalul celor 1200 de pagini care nu aduce si deznodamantul. Pentru nimeni din numeroasele personaje situatia nu se clarifica, ci se termina brusc, lasand loc probabil unei viitoare aparitii editoriale, o continuare sau poate un final. Prea multe situatii sunt lasate agitate in situatii de viata si de moarte, prea multe conversatii se termina brusc fara nici o clarificare. De altfel, multe pagini din final sunt dedicate aducerii aminte, revizuirii trecutului, meditatiilor asupra evenimentelor petrecute in acest roman sau in precedentele, asupra personajelor disparute, asupra vietii si mortii.
In incercarea de a zugravi in amanunt detalii si fapte istorice, autoarea a pierdut interesul si acuratetea povestii, eroii nu mai traiesc prin actiune, ci ne sunt doar zugraviti, pictati, “traind” in secolul XVIII cu accent pe elementele descriptive si mai putin pe actiune si reactiune, pe sentimente si trairi. Astfel, aceasta lectura poate fi recomandata doar fanilor seriei ”Outlander” si celor dispusi sa astepte cativa ani pana la urmatoarea aparitie editoriala a aceleiasi autoare, care sa elucideze misterele ramase nerezolvate.