Editorial

Ce-am învățat despre literatură de pe Goodreads.com (IV): Despre traduceri

Guest post de Bogdan Costin, scriitor Iată și ultimul episod al acestei analize, în care am folosit numărul de ratings de pe Goodreads.com ca să creez o imagine mai realistă asupra unor aspecte ale lumii literare de la noi și din lume, mai ales legate de receptarea unei opere. Desigur, au apărut voci care să spună că metodologia nu e chiar corectă, că nu are precizie, lucru pe care l-am precizat și eu în primul articol. Ce am vrut eu mai mult a fost să arăt cum se poate folosi acest instrument, dacă tot îl avem la îndemână. La fel o să procedez și în acest episod despre traduceri în care vom merge mai adânc în informațiile pe care ni le oferă Goodreads, dincolo de numărul de ratings. Dar ne va ajuta din nou să avem o imagine mai clară legată de receptarea literaturii române în lume. Cum ajung scriitorii români să fie traduși în limbi străine? Eu, cumva intuitiv, am identificat două metode: cea ”oficială” și cea ”comercială”. (mai mult…)

Fragment în avanpremieră: ”Pereţi subţiri”, de Ana Maria Sandu

Filme-cărți.ro vă prezintă în avanpremieră un fragment din volumul ”Pereţi subţiri”, de Ana Maria Sandu, ce a apărut de curând la Editura Polirom, în Colecția Fiction. Ltd. Iată, la început, câteva amănunte despre această carte: 17 poveşti dintr-un bloc cu patru etaje din Bucureşti. Vieţile personajelor comunică prin pereţii subţiri. În această comunitate de locatari vechi şi noi, intimitatea devine fluidă. Destinele personajelor se intersectează, apartamentele au propriile istorii, cuplurile îşi trăiesc sub ochii celorlalţi ritualurile şi descompunerea. Dincolo de uşile închise e o lume în mic, cu bucuriile şi tristeţile ei infinitezimale. Cartea va fi lansată la Bookfest 2017, duminică, 27 mai, la ora 13.30. Invitaţi: Simona Sora, Marius Chivu. Moderatoare: Eli Bădică.  (mai mult…)

Fragment în avanpremieră: ”Orașul închis”, de Viorica Răduță

Filme-cărți.ro vă prezintă în avanpremieră un fragment din volumul ”Orașul închis”, de Viorica Răduță, ce va apărea în curând la Editura Polirom, în Colecția Fiction. Ltd. Iată, la început, câteva amănunte despre această carte: Romanul debutează cu procesul unui torţionar, făcut în ultimele clipe de Mihăiţă, cel trecut în adolescenţă prin închisoarea din Râmnicu Sărat, cu urmări greu de purtat. Diagnosticat cu sindrom confuziv de detenţie personajul retrăieşte fiecare fragment de real ca pe unul dintre momentele de zidurile închisorii (pe timpul Comandantului Vişinoiu, alias Vişinescu). Hidra existenţială se reface din dialogurile lui Mihăiţă cu sine sau cu spiritul lui Mihalache, omorât şi a doua oară în tăcerea, vinovată, a locuitorilor. Prin celălalt rezoner al romanului este fixat prezentul, din 1961 până prin 80. Acesta este tot un cerc infernal, în care demolările şi betonarea inimii locului aduc alt fel de moarte. În adâncime, însă, există alt treilea timp, de la întemeierea vămii judeţului Râmnic până la momentul torturii din puşcărie. Se pune în contrast, astfel, sacralitatea vechilor timpuri cu profanul vremurilor comuniste. Planurile sunt secondate şi stilistic de autoare. (mai mult…)

Ce-am învățat despre literatură de pe Goodreads.com (III): Critica noastră literară

Guest post de Bogdan Costin, scriitor În episodul trecut, am analizat puțin situația jalnică a literaturii române în ceea ce priveşte receptarea ei în lume. Desigur, unii spun că e greu, că există traduceri, dar străinilor nu le vine să ia de pe raft cartea unui scriitor român. Şi se mulțumesc cu explicația asta. Şi atunci vine firesc întrebarea atunci cum de au citit un columbian? Sau un peruan? Sau un japonez? Sau un albanez. Cert e că noi încă nu avem un scriitor cu 10.000 de ratings pe Goodreads, nici măcar în genuri mai uşoare, mai comerciale cum e SF-ul. Polonezii îl au pe Stanislaw Lev la peste 100.000. Poate o ține şi de scriitori. Că, până la urmă, o carte trebuie să ia cititorul şi să-l ducă în nişte zone ale umanului în care n-a mai fost, de preferință, niciodată. Dacă spune, atunci când citeşte un scriitor român, hei, dar am mai fost pe aici, m-a dus Proust sau Marquez, atunci nu e bine. (mai mult…)

Ce-am învățat despre literatură de pe Goodreads.com (II): Cazul România

Guest post de Bogdan Costin, scriitor Am arătat în primul episod al acestei super investigații că valoarea literară nu înseamnă deloc, dar deloc, un număr mic de ratings. Un număr mic de ratings (raportat la numărul de ediții) înseamnă un scriitor cu o receptare limitată, un scriitor a cărui viziune nu reușește să penetreze lumea. Știu că pare foarte meschin să judeci o operă după numărul de ratings, dar nu e. E vorba despre o imagine a cât public are o operă literară, despre receptarea ei. Până la urmă, hai să fim serioși, orice scriitor vrea sa fie citit. Orice artist vrea să impresioneze, să-și transmită viziunea și să fie apreciat de cât mai mulți oameni. Restul sunt doar mecanisme de apărare ale psihicului nostru de scriitori. (mai mult…)

Ce-am învățat despre literatură de pe Goodreads.com (I): Percepție vs. realitate

Guest post de Bogdan Costin, scriitor Cum am terminat o facultate de sociologie, am rămas cu impresia ca am niște reflexe specifice, deși nu am profesat niciodată în domeniu (și nici pe la cursuri n-am prea fost). Așa se face că, dupa ce m-am obișnuit puțin cu rețeaua de socializare a cititorilor, Goodreads.com, mi-a venit ideea să fac o cercetare cantitativă și, oarecum, o investigație glumeață despre ce înseamnă succesul literar și literatura de calitate. OK, să fie clar că nu e ceva cu adevarat științific, dar am aflat câteva lucruri surprinzătoare. (mai mult…)

(In)egalitatea de gen în film [infografic]

Un infografic mai vechi despre egalitatea (sau, mai precis, inegalitatea) de gen în film, dar care se poate extrapola la orice alt fel de industrie. Și acest infografic e de ceva vreme în draft, de aceea datele sunt centralizate pe perioada 2007-2012, unele pentru anul 2013, dar pot spune că este la fel de actual, de vreme ce femeile sunt tratate mai de sus în industria cinematografică, atât în privința rolurilor, cât și a salariilor. Infograficul este realizat de The New York Film Academy și a fost realizat după ce filmul ”The Hunger Games: Catching Fire”, având în rolul principal o femeie, Jennifer Lawrence, a devenit un mare succes la box office. Ce spune acest infografic, printre altele? (mai mult…)

Singura scrisoare de dragoste a lui Cézanne

Am descoperit articolul de pe BrainPickings de ceva timp, dar nu știu de ce a ajuns undeva în draft-uri și niciodată editat. Cum toată lumea se pregătește în această perioadă de Sărbătorile Pascale, de concedii mai mici sau mai mari, de cumpărături variate, așa că un articol mai ușurel și mai relaxant se impunea (nu toată lumea are chef acum de recenzii de trei-patru pagini despre o carte de istorie sau beletristică). Despre ce e vorba? Despre Paul Cézanne putem citi mai multe pe Wikipedia, dar și pe alte site-uri, fiind recunoscut ca fiind unul dintre cei mai inovativi pictori ai lumii (Matisse și Picasso l-au considerat ca fiind ”tatăl nostru”). Ba unii i-au văzut tablourile prin muzeele în care au umblat (în privința mea, le-am văzut la Musée d'Orsay). (mai mult…)

Teatru: O noapte furtunoasă la Teatrul Arte dell’Anima

”O noapte furtunoasă” Regie: Florin Liță Distribuția: Alexandru Banciu (Jupân Dumitrache), Adrian Piciorea (Nae Ipingescu), Mircea-Alexandru Băluță (Chiriac), Vlad Lință (Spiridon), Voicu Aaniței (Rică Venturiano), Vlad Brumaru (Ghiță Țircădău), Bianca Cuculici (Veta), Ana Crețu (Zița). Scenografie: Ioana Colceag Lumini și sunet: Florin Liță Adaptare muzicală: Adrian Piciorea Premiera: 2 noiembrie 2016 Reprezentații viitoare: 13 Aprilie, Godot Cafe – Teatru Universalitatea operei lui Caragiale ni se relevă încă o dată. De data aceasta, într-un cadru nonconformist, într-un spațiu restrâns, dar folosit la maxim de către scenografa Ioana Colceag și regizorul Florin Liță, care au reușit să folosească micul spațiu ce găzduiește Teatrul Arte dell'Anima de mai puțin de doi ani, în avantajul lor și al reprezentației scenice. 1 aprilie a fost ziua păcălelilor mai mult ca niciodată. O noapte furtunoasă chiar, cu relații dintre cele mai actuale, cu încrengături care au pus unele personaje în încurcătură, dar numai pentru un scurt moment, căci păcăleala a fost una atât de bună încât a prins în plasă până și pe cei mai familiști și mai de onoare cetățeni. (mai mult…)

Cărțile interzise de-a lungul istoriei [infografic]

Despre cărți interzise am mai scris pe larg atunci când vă povesteam de cartea ”100 de cărți interzise. O istorie a cenzurii în literatura mondială”, apărută la Editura Paralela 45. Scriam acolo că multe dintre cărțile interzise de-a lungul istoriei sunt cele religioase: unele dintre cele mai importante cărţi ale omenirii (Biblia, Coranul, Talmudul, Noul testament), dar și cărţile care au avut mare importanţă pentru evoluţia ştiinţei, dar care, la momentul publicării, erau considerate erezii, iar autorii lor pedepsiţi de către biserică (Despre infinitatea universului şi a lumilor, de Giordano Bruno, Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii, de Galileo Galilei). (mai mult…)