Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (15 – 21 februarie 2016)

One WorldȘtirile săptămânii: Dincolo de frontiere cu One World Romania 2016; Maeștrii artei vizuale de la Berlinale Forum Expanded, Anton Vidokle și Pierre Huyghe, se văd la BIEFF; Întors pe dos a câștigat Premiul BAFTA 2016; Vrei să fii voluntar BIEFF 2016? Aplică acum!

Dincolo de frontiere cu One World Romania 2016

A noua ediție a Festivalului de Documentar și Drepturile Omului One World Romania privește dincolo de frontiere. Cea mai recentă criză a refugiaților din Europa și pretutindeni reprezintă tema centrală a festivalului în 2016. Ne întoarcem într-o lume îngrădită, se construiesc noi ziduri în jurul unor țări considerate libere până nu demult, oamenii se luptă cu deciziile pe care sunt obligați să le ia de către regimuri opresive și toate acestea ridică o serie întreagă de întrebări extrem de serioase legate de drepturile omului. Urmărim problemele din spatele migrației și noilor granițe dintr-o perspectivă extrem de actuală, dar și din una istorică, prin prisma marilor migrații care au marcat sfârșitul anilor ’40. Mai mult, vom crea în jurul festivalului mai multe evenimente care să familiarizeze publicul în mod direct cu refugiații din jurul nostru. Surprize vor fi la tot pasul!

În 2015 am pornit o secțiune care cuprinde documentare concentrate în jurul unei anumite zone geografice, din punct de vedere al drepturilor omului. La One World Romania 8 am discutat despre Africa. În 2016 vorbim despre Orientul Mijlociu, venind astfel în completarea secțiunii despre migrație. Asta pentru că, așa cum bine știm, Europa a fost „asaltată” chiar din acea parte a lumii. Documentarele de aici vor creiona un peisaj social extrem de contradictoriu și divers, cu personaje într-o luptă continuă – cu cei din jur sau cu ei înșiși.

O altă secțiune a festivalului One World Romania cuprinde filme documentare care, prin temele abordate, ilustrează o serie întreagă de suferințe ale europenilor, din istorie sau din prezent. Filmele secțiunii „EuroPains” arată cum de-a lungul timpului, continentul – prin locuitorii lui, dar și prin cei care găsesc refugiu aici – se transformă, dar reușește prin valorile sale să facă față acestor transformări.

Anul acesta imaginea One World Romania ilustrează tema principală a festivalului – criza refugiaților. Fotografia din centrul afișului este realizată de Thomas Câmpean, unul dintre cei câțiva fotojurnaliști români care au realizat o amplă documentare a fenomenului migrației din toată lumea în 2015. Fotografia este realizată pe 13 septembrie 2015 la granița dintre Ungaria și Serbia. Anul trecut, prin acest punct de trecere peste 160.000 persoane au intrat în Ungaria, în ciuda amenințărilor primului ministru Viktor Orban, care a declarat că oricine traversează granița dinspre Serbia va fi arestat.

Pentru mai multe informații despre festival, ne puteți scrie pe adresa info@oneworld.ro. Vă așteptăm și pe facebook și youtube cu mai multe știri despre ce veți vedea la One World Romania 2016!

cp1-site-bieffMaeștrii artei vizuale de la Berlinale Forum Expanded, Anton Vidokle și Pierre Huyghe, se văd la BIEFF

Între 14 și 20 martie, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va împărtăși publicului din România cele mai provocatoare titluri de la Berlinale Forum Expanded. Pierre Huyghe, unul dintre cei mai mari artiști conceptuali contemporani, Anton Vidokle, fondatorul celei mai mari platforme curatoriale de artă contemporană – e-flux – și Bjørn Melhus, artist vizual german de referință, sunt câteva dintre numele momentului în arta vizuală și cinema-ul experimental mondial ale căror lucrări vor fi aduse în premieră la Bucureşti.

Programul Rebranding Humanity reunește filmele de la Berlinale și discută, alături de programul Digital Dystopias din competiția internațională, condiția umană în contextul actual în care manifestări specifice omului lucrează împotriva umanității. Fie că este vorba de forme de guvernare dictatoriale, de abuzuri la adresa identității religioase și culturale sau de intervenții dezastruoase asupra mediului, filmele distilează viziuni artistice angajate care trag un semnal de alarmă prin înfățișarea unor traiectorii distopice (și uneori post-apocaliptice) ale omenirii.

Un amestec de realitate și ficțiune ni se înfățisează în Untitled (Human Mask), filmul artistului vizual Pierre Huyghe, prezentat în 2015 la Metropolitan Museum of Art, New York. Pornind de la povestea reală a maimuței dresate să lucreze ca ospătăriță, spre amuzamentul clientelei, artistul o suprapune unui decor distopic, undeva în zona interzisă a dezastrului nuclear de la Fukushima. Figura singuratică, ce apare drept unică supraviețuitoare a unui dezastru nuclear, ne atrage atenția asupra pericolului reducerii ființei umane la baza sa biologică, cauzat de politica mondială de a pune avantajele energiei nucleare mai presus de siguranța oamenilor pe care ar trebui să îi servească.

Viitorul omenirii, într-o perspectivă utopică ce promite nemurire și înviere, este abordat de Anton Vidokle, fondatorul e-flux, în This Is Comos, o narațiune complexă concentrată pe operele filosofului rus Nikolai Fedorov, gravitând în jurul ideilor indestructibilității energiei și a potențării condiției umane drept concepte-cheie ale cosmismului, orientare contemporană comunismului. Filmul este construit ca un colaj vizual și auditiv, intrerupt la intervale de timp de ecrane roșii cu un așa-zis efect terapeutic. Creația lui Vidokle invită la reflecție asupra prăpastiei etice ce se ascunde dincolo de visul de a ridica omul la o condiție considerată superioară.

And on a Different Note este o intimă observație a comportamentului uman în situații de criză. Autorul, Mohammad Shawky Hassan, este un expat egiptean ce locuiește în New York și care experimentează primăvara arabă din țara natală, expunându-se unui flux interminabil de talk-show-uri politice egiptene. Șuvoiul auditiv transpune spectatorul în lumea interioară a regizorului, alienat față de propria țară, față de identitatea sa națională și în final față de sine însuși.

Programul Digital Dystopias anunță că viitorul promițător previzionat de evolutia economică și tehnologică, întrezărit în zorii modernității, nu va avea loc. Alături de această conștientizare, era digitală pune la dispoziția artilștilor și noi instrumente de a construi vizual un viitor copleșit de fragilitatea existenței umane.

87f6f03e-766d-48a1-8ab8-0b3eeed10c97

Un one-man show de mare clasă, filmul Freedom & Independence, al lui Bjørn Melhus, o caricaturizează pe cunoscuta capitalistă Ayn Rand, drept stareţa domnului Freedom şi a doamnei Independence, personaje trimise în prima ţară din lumea a treia. Repetând mecanic platitudini raţionale şi teologice, cei doi protagonişti scot în evidenţă, fără să-şi dea seama, mania de îndoctrinare capitalistă, în timp ce îi prezic inutilitatea inevitabilă. Retorica lor reductivă, de a striga şi a răspunde, este juxtapusă cântecului şi dansului celui mai sigur şi constant Adevăr din viaţă: moartea.

Transformând subtil fibra ADN-ului arhitecturii, Ulu Braun creează în Architektura o distopie digitală literală, post-apocaliptică, post-capitalistă, unde clădiri din baloane de săpun stau alături de biserici ruinate transformate în parcuri auto. Fiind o parabolă pentru generaţiile viitoare, pune sub semnul întrebării dacă minunea arhitecturală alchimică a urbanizării – şi efectele ei estetice şi de mediu – reprezintă o moştenire care merită primită.

Habana, din filmul distopic prin excelență al lui Edouard Salier, serveşte drept punct de aterizare pentru a experimenta direct o lume în ruină. Filmul oferă o investigaţie rapidă a Cubei sub asediu, unde forţe tehnologice superioare (non)umane au impus legea marţială locuitorilor capitalei. Habana, imortalizată într-o elegantă cinematografie clar-obscură, unitară (şi digitală), reflectă un prezent infiltrat de un viitor imaginat.

În prevestitorul The Invention of the Desert, al lui Thibault Le Texier, peisajul s-a schimbat complet spre digital, iar clipuri demo virtuale cu imobiliare (acasă, serviciu, recreativ) înlocuiesc lumea noastră dispărută. Complacerea omenirii în optimizarea existenței prin tehnologie a devenit catalizatorul temerii distopice supreme: Inteligenţa Artificială subjugă specia umană, iar existenţa noastră nu mai este luată în calcul.

Cum îşi poate imagina cineva viitorul într-o ţară insulară totalitară precum Coreea de Nord, unde trecutul atestă un prezent în care (r)evoluţia şi progresul sunt suprimate? Pentru renumitul artist român Mihai Grecu răspunsul vine din interior, aşa cum filmul lui, The Reflection of Power oglindeşte meditativ puterea absolută şi megalomană a statului. Singure şi golite de prezenţa umană, monumentele dictatoriale emană o neclintită folie-de-grandeur care începe să fie înghiţită încet de un potop de dimensiuni biblice.

Un loc cu granițe și legi confuze. Personaje captive într-o existență ale cărei limite le depășesc pe cele cuprinse de camera de filmat. Așa arată lumea din Arab League Park din Casablanca în care ne conduce artista vizuală Randa Maroufi. În The Park, acțiunile încremenite în gesturi de schimb, așteptare și agresiune sunt jucate urmărind o partitură dirijată de artistă, care folosește compoziția pentru a explora realitatea. Dar și această realitate este virtuală, pentru că scenele provin dintr-un repertoriu de auto-reprezentări violente găsite pe Internet. Artista le repetă vocabularul. Violența, ne spune ea, este un limbaj, iar interpretarea sa ține de context. (Inès Bouaillon). Acest film este prezentat în parteneriat cu Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains.

Filmele din programul Rebranding Humanity sunt proiectate cu susținerea generoasă a Institutului pentru Film și Artă Video Arsenal, iar cele din Digital Dystopias cu sprijinul Goethe-Institut.

Coperta Intors pe dos. Povestea filmuluiÎntors pe dos a câștigat Premiul BAFTA 2016

Gala din 2016 a premiilor BAFTA şi-a desemnat câştigătorii. Întors pe dos este câștigătorul secțiunii „Cel mai bun film de animație”.

Filmul produs de studiourile Pixar și lansat de Walt Disney Pictures se concentrează pe povestea micuței Riley, și pe modul în care emoțile din mintea ei — Bucuria, Furia, Dezgustul, Frica și Tristețea — încearcă să o ghideze pe aceasta în viață.

Litera Mică a publicat sub licența Disney cărțile seriei Întors pe dos, invitându-i pe cei mici într-o călătorie nemaiîntâlnită, în locul unde nimeni nu a mai fost până astăzi: în minte! Povestea filmului, Cartea mea de jocuri și activități, Învăț să citesc, Citesc și mă joc. Aventuri în țara imaginației și Totul despre mine sunt cărțile prin care cei mici fac cunoștință cu micuțele voci care locuiesc în mintea noastră, descoperă activități antrenante și, mai ales, deprind bucuria lecturii.

Vrei să fii voluntar BIEFF 2016? Aplică acum!

Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF caută din nou voluntari dedicați și entuziaști. Cea de-a șasea ediție aduce o serie de filme în premieră, dar și multe evenimente la care tu vei avea posibilitatea să lucrezi din interior, alături de o echipă dinamică.

Ca voluntar, rolul tău este esențial în organizarea festivalului. Vei acumula multă experiență în ceea ce privește management-ul de eveniment și vei avea posibilitatea să cunoști artiști, regizori și alți oameni interesanți! Pentru implicarea lor, toți voluntarii vor primi diplome și surprize promoționale.

voluntari
Acum ai posibilitatea să aplici – completează formularul până luni, 29 februarie, inclusiv. De-abia așteptăm să te cunoaștem!

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016 și este susţinută de: Administrația Fondului Cultural Național, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Institutul Francez, Institutul Cervantes, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, TNT.

Articole similare

Festivalul International de Film Next 6 (28 martie – 1 aprilie 2012)

Delia Marc

Aparitie Editura Herald: ‘Peregrinul’, de Attya

Jovi Ene

Program de evenimente Polirom si Cartea Romaneasca – Bookfest 2013

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult