Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (13 – 19 iulie 2015)

kolima 2Știrile săptămânii: Carte-document: Povestiri din Kolîma (II), de Varlam Şalamov, la Editura Polirom; Concurs de proza scurta LiterNautica; Minighidul expertilor pietei de Jack Schwager, la Editura Publica; Prima ediţie a Festivalului Internaţional de Artele Spectacolului „Theaterstock” Bacău; Aradul triumfă din nou la Avignon; „Lucrari publice in vremea regelui Ferdinand” , de Nicolae St. Noica, la Editura Vremea; „Traind in vis”, de Iza Matac, la Editura Vremea; „Manual de limba muta”, volum de versuri de Sorin Serb, la Editura Vremea; ADENIUM START – Concurs de Debut, ediția a III-a, 2015 – Lista finaliștilor; Noutăți la Editura Univers.

Carte-document: Povestiri din Kolîma (II), de Varlam Şalamov

Editura Polirom a publicat săptămîna trecută cel de-al doilea volum al uneia dintre cele mai tulburătoare capodopere ale secolului XX: Povestiri din Kolîma, de Varlam Șalamov.

Volumul al II-lea al Povestirilor din Kolîma cuprinde ciclurile de povestiri Schiţe din lumea crimeiRenaşterea zadei şi Mănuşa sau PK-2, traducere de Magda Achim şi Alexandra Fenoghen.

Editura Polirom a lansat la Salonul Internațional de Carte Bookfest, ediția 2015, primul volum al Povestirilor din Kolîma (I), volum ce cuprinde ciclurile Povestiri din Kolîma, Malul stîng și Un maestru al lopeţii, traducere din limba rusă şi note de Ana‑Maria Brezuleanu şi Magda Achim.

Ambele volume au apărut în colecția „Biblioteca Polirom”, în ediție cartonată.

Prima ediţie în limba rusă a Povestirilor din Kolîma a apărut la Londra, în 1978. În Rusia, ediţia integrală a Povestirilor va fi publicată abia unsprezece ani mai tîrziu.

„Cînd sînt întrebat ce scriu, răspund: nu scriu amintiri. Nu există nici un fel de amintiri în Povestiri din Kolîma. Nu scriu nici povestiri, mai precis, mă străduiesc să nu scriu povestiri, ci o proză care să nu poată fi considerată literatură. Nu o proză a documentului, ci o proză încărcată de suferinţă ca un document.” (Varlam Şalamov)

„Puterea acestor povestiri vine, înainte de orice, din refuzul de a clipi în faţa morţii. Subiectul povestirilor lui Şalamov este irevocabilul: milioane de oameni au pierit, alte milioane au fost secătuite de sănătate şi tinereţe, iar în faţa acestei realităţi nu există justificare, nici iertare. Nedreptatea nu poate fi nicicum reparată.” (The New York Review of Books)

„În Suflete moarte a lui Gogol, un individ ingenios cîştigă bani din vînzarea sufletelor celor morţi. Personajele lui Şalamov sînt însă vii… trupurile lor trăiesc şi devin produse secundare ale minei.” (The New York Times)

„Autorul i-a întrebat de o mie, de un milion de ori pe foştii deţinuţi dacă în viaţa lor a existat măcar o zi în care să nu-şi amintească de lagăr. Răspunsul a fost unul singur: nu, n-a existat o asemenea zi.” (Varlam Şalamov)

Varlam Şalamov s-a născut la 18 iunie 1907 în Vologda, în familia unui preot. După terminarea şcolii, în 1924 s-a angajat ca tăbăcar într-o fabrică de pielărie, iar în 1926 a fost admis la Facultatea de Drept a Universităţii din Moscova.

În 1929 a fost arestat şi condamnat pentru editarea clandestină a „Testamentului lui Lenin”.

În 1931 a fost eliberat şi repus în drepturi, dar şase ani mai tîrziu a primit o a doua condamnare, de cinci ani, pentru „activitate contrarevoluţionară troţkistă” şi a fost trimis în Kolîma, unde a muncit în minele de aur.

În 1943, la anii de condamnare i-au fost adăugaţi alţi zece pentru afirmaţia că scriitorul Ivan Bunin „este un clasic rus”. Absolvirea cursurilor de felcer în 1946 i-a salvat viaţa, Şalamov executînd restul detenţiei ca angajat al unor spitale pentru deţinuţi.

A fost eliberat în 1951, dar a părăsit Kolîma abia în 1953.

Perioada dintre anii 1954 şi 1973 a dedicat-o reconstituirii experienţelor din lagărele staliniste, pe care le-a reluat în Povestiri din Kolîma.

Şalamov a fost reabilitat în 1956 şi s-a mutat la Moscova. Grav bolnav, în 1979 a fost internat într-un azil de bătrîni, apoi transferat într-un spital de psihiatrie moscovit, unde a murit la 17 ianuarie 1982.

„În Povestirile din Kolîma apar oameni fără biografie, fără trecut şi fără viitor. Prezentul lor seamănă oare cu cel al unei fiare sau este prezentul unui om?… Autorul Povestirilor din Kolîma gîndeşte că lagărul este o experienţă negativă pentru om, din primul pînă în ultimul ceas. Omul nu trebuie să ştie, nici măcar să audă de el. Nici un om nu devine mai bun sau mai puternic după lagăr. Lagărul este o experienţă negativă, o şcoală negativă, înseamnă decădere morală pentru toţi – pentru şefi şi deţinuţi, pentru soldaţii din escortă şi pentru spectatori, pentru trecători şi cititorii de beletristică.” (Varlam Şalamov)

Colecția „Biblioteca Polirom” numără pînă în prezent peste 1000 de titluri și este coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu.

Afis concurs LiterNautica - editia 2Concurs de proza scurta LiterNautica

Anuntam pe aceasta cale a doua editie a concursului de proza scurta LiterNautica.com, care se desfasoara in perioada 15 iulie-9 august (inscrierea textelor)  si 10-30 august (votul public si jurizarea).

  • Condiții de participare:

– poate participa orice utilizator care are un cont valabil pe liternautica.com până la data limită de înscriere a textelor
– nu se acceptă conturi duplicate (se verifică inclusiv IP-urile dinamice și cele provenite de pe site-urile proxy)
– se acceptă un singur text de proză care să nu depășească 2.500 de cuvinte (aproximativ 4 pagini standard A4 cu font Times New Roman, caracter 12, la 1 rând), tematică la alegere
– se acceptă texte care nu au mai fost publicate pe liternautica.com sau orice alte publicații online sau tipărite
– nu se acceptă fragmente de roman, nuvelă etc.
– textele trebuie să respecte regulile gramaticale și de ortografie ale limbii române, în caz contrar nu vor fi primite în concurs
– cei înscriși în concurs își asumă răspunderea că sunt autorii de drept ai textelor și că nu pot exista acuzații de plagiat

  • Premiile:

Locul 1 – 600 LEI
Locul 2 – 400 LEI
Locul 3 – Cărți (la alegere, de pe site-urile elefant.ro sau libris.ro) în valoare de 200 de LEI

  • Înscrierea lucrărilor (15 iulie – 9 august):

– până pe 9 august, ora 24:00, textele pot fi trimise, ca fișier doc sau docx, la adresa liternautica@gmail.com, însoțite de numele autorului, așa cum este afișat pe site
– în cel mult 48 ore de la trimiterea textelor, se va primi un mesaj de confirmare sau de refuz, în cazul în care nu se respectă cerințele de participare

  •  JURIZAREA

 Etapa 1 (10 august – 23 august):
– texte înscrise în concurs vor fi publicate pe site, pentru a fi supuse votului public
– textele nu vor fi însoțite de numele autorilor
– doar utilizatorii înscriși își pot exprima votul, printr-un comentariu la pagina de concurs, după cum urmează: Locul 1 – textul 22 / Locul 2 – textul 33 / Locul 3 – textul 3 / Locul 4 – textul 9 / Locul 5 – textul 5
– autorii care își votează propriile texte vor fi excluși din concurs

 Etapa 2 (24 august – 30 august):
– primele 10 texte cu punctaj cel mai ridicat (fără a fi însoțite de numele autorilor) vor fi propuse spre vot juriului oficial

  • Pe 31 august vor fi desemnați câștigătorii iar clasamentul celor 10 texte finaliste (însoțite de numele autorilor) va fi publicat pe site. În cel mult 48 ore, câștigătorii vor primi un mesaj prin care se va stabili metoda de ridicare a premiului.

minighidul-expertilor-pietei-jack-schwager-editura-publica-carti-mici-profituri-mariMinighidul expertilor pietei de Jack Schwager

Ce jucător de pe piață, novice sau aspirant, nu și-ar dori să aibă ocazia de a le pune întrebări unora dintre cei mai de succes și mai experimentați traderi din piață?

Cartea Minighidul experților pieței scrisă de Jack Schwager sumarizează interviurile autorului cu unii dintre cei mai buni traderi ai lumii, prezentându-ne toate informațiile din interior, procesele operaționale ale pieței, principiile de management al riscului și lecții-cheie de la marii jucători la bursă, rata dobânzii, schimb valutar și speculatori pe piața futures.

Fiecare capitol al cărții Minighidul experților pieței se axează pe o anumită temă esențială pentru succesul pe piață și descrie modul în care toți jucătorii pot ajunge la rezultate notabile prin încorporarea trăsăturilor relevante, a comportamentelor și a filozofiilor experților pieței în propriul mod de tranzacționare.

Jack D. Schwager este expert recunoscut al industriei contractelor futures și al fondurilor de hedging și autorul mai multor cărți financiare foarte apreciate: Market Wizards (1989), The New Market Wizards (1992), Stock Market Wizards (2001) și Hedge Fund Market Wizards (2012). Schwager vorbeşte frecvent la seminarii și a predat despre mai multe subiecte analitice, printre care se numără caracteristicile marilor traderi, erorile investiționale, portofolii ale fondurilor de hedging, conturi administrate, analiza tehnică și evaluarea sistemului de tranzacționare.

În prezent este directorul PortofolioFit, o firmă de consultanță specializată în contracte futures întocmite la comandă și de portofolii FX administrate pentru clienți.

Puteți comanda Minighidul experților pieței de Jack D. Schwager cu o reducere de 5%, la prețul de 37,05 lei, aici.

Prima ediţie a Festivalului Internaţional de Artele Spectacolului „Theaterstock” Bacău, 1-16 august 2015

Avem deosebita plăcere să vă invităm în perioada 1 – 16 august 2015 la prima ediţie a Festivalului Internaţional de Artele Spectacolului „Theaterstock” ( Theaterstock – International Arts Festival Bacău 2015), organizat de Teatrul Municipal “Bacovia”, în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Bacău, cu sprijinul investitorilor locali şi naţionali.

Theaterstock Bacău este unul dintre cele mai importante festivaluri de artele spectacolului din România şi cel mai mare eveniment cultural al Moldovei, dedicat comunităţii locale şi naţionale, şi, în mod special, tuturor iubitorilor de teatru, muzică, literatură şi urban-art.

THEATERSTOCK Festival  1-16august BacauTimp de 16 zile, publicul evenimentului va putea urmări 1600 artişti în 138 de spectacole din 15 ţări: Franţa, Spania, Germania, Italia, Marea Britanie, Canada, Cehia, Ungaria, Serbia, Israel, Portugalia, Belgia, Olanda, Rusia şi România.

Theaterstock Bacău nu este un festival de teatru convenţional, ci un eveniment pluri-, inter- şi transdisciplinar, care reuneşte în programul său, alături de unele dintre cele mai importante repere ale teatrului românesc, producţii ale celor mai mari companii internaţionale de artele spectacolului, spectacole de artă stradală, spectacole – lectură, concerte, work-shopuri, conferinţe, lansări de carte şi o bursă de spectacole.

Festivalul este conceput pe zece secţiuni, dedicate tuturor sectoarelor din domeniul artelor spectacolului, atât producţiilor teatrelor naţionale şi internaţionale, cât şi spectacolelor independente, atât propunerilor clasice cât şi celor plasate ca discurs în zona de investigaţie şi inovare artistică: Povestea noastră, Focus, Teatre in miscare, Street Art Performance, Independent, RythmiCity, Street Colors, Conferinţele “Bacovia”, Teatru Radiofonic, Bursa de spectacole.

Programul Theaterstock Bacău 2015 include între 4 şi 12 evenimente pe zi, plasate în intervalul orar 11.00 – 24.00.

Anca Sigartău, directoarea Teatrului Municipal “Bacovia”, iniţiatoarea şi directoarea Festivalului THEATERSTOCK:

“Festivalul îşi propune să devină un spaţiu al întâlnirii artistice şi al exprimării libere, un spaţiu care valorizează calitatea indiferent de zonă, un spaţiu care reuneşte zona teatrală de stat, cu segmentul independent şi iniţiativa privată, cu arta stradală şi muzica. Este un festival orientat către public, pe care ni-l dorim în număr cât mai mare şi pe care îl aştept cu drag, să ne bucurăm, suflet lângă suflet, de minunatele spectacole găzduite de festival şi pe care cu siguranţă îl vom avea alături. Este un festival a cărui temă – umbrelă de anul acesta este “We are one”, în ideea în care cred cu tărie că toţi, indiferent de zona artistică din care provenim sau în care activăm, slujim frumosului şi suntem, în ultimă instanţă, modelatori de suflete. Cred în misiunea formatoare a actului artistic în general şi a teatrului în particular, cred că într-o societate aflată în continuă dinamică şi cu un sistem al valorilor zdruncinat cultura este cea care face diferenţa. Cred în puterea civilizatoare a artei, indiferent de forma ei de exprimare şi cred că teatrul este punct de plecare şi de permanentă raportare pentru orice comunitate”.

A-Fuego-LentoUnde are loc Theaterstock – International Arts Festival 2015

Festivalul Internaţional de Artele Spectacolului “Theaterstock” Bacău valorifică infrastructura instituţiilor de spectacole din municipiul Bacău, cât şi întreg potentialul urban, în încercarea de a identifica noi spaţii, neconvenţionale, benefice dezvoltării unui nou discurs artistic. Ca spaţii de joc vor fi folosite sălile de spectacol ale Teatrul Municipal “Bacovia”, Teatrul de Vară “Radu Beligan”, Centrul de Afaceri şi Expoziţii “G.M.Cancicov”, Sala Ateneu a Filarmonicii “Mihail Jora”, Centrul de Cultură şi Arte “George Apostu”, muzee, galerii de artă, dar şi diferite spaţii publice, precum parcurile oraşului, cafenele şi pub-uri.

Cine vine la festival?

Se vor reuni în Bacău într-un eveniment cu adevărat memorabil, pentru a oferi publicului din regiune unele dintre cele mai valoroase spectacole de teatru ale momentului, concerte de muzică clasică, rock, fado, spectacole de flamenco şi world-music Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Bulandra Bucureşti, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, Teatrul Naţional Cluj, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Naţional Târgu Mureş, Teatrul Naţional Iaşi, Teatrul Naţional Timişoara, Teatrul German de Stat Timişoara, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti, Teatrul ACT, Teatrul Metropolis, Teatrul Elisabeta, peste 50 de companii din zona independentă, companiile internaţionale Compagnie Off (Franţa), Les Commandos Percu (Franţa), Deabru Beltzak (Spania), Concha Jareno, Compagnie Bilbobasso (Franţa/Spania), Theater Tol (Belgia), Amanitas Fire Theater, DivadloTeatr, V.O.S.A (Cehia), Il Posto (Italia), Antagon Theater Aktion (Germania), Cie Karnavires (Franţa), Grotest Maru (Germania), De factor, Long Vehicle Circus (Cehia), Barcelona Gypsy Kletzmer Orchestra (Spania) s.a.m.d.

Publicul festivalului va putea vedea, în cele 16 zile de Theaterstock, spectacole semnate de renumiţi creatori de teatru din ţară şi din străinătate printre care Silviu Purcărete, Alexander Hausvater, Alexandru Darie, Ada Lupu sau Lia Bugnar. Printre actorii români care vor juca la prima ediţie a Festivalului Internaţional de Artele Spectacolului “Theaterstock” Bacău, 2015 se numără Maia Morgenstern, Constantin Cojocaru, Ilie Gheorghe, Ion Caramitru, Radu Gheorghe, Monica Davidescu, Daniela Nane, Anca Sigartău, Mihaela Teleoacă, Vlad Zamfirescu, Tudor Chirilă, Mihai Bisericanu, Sandu Mihai Gruia, Gheorghe Ifrim, Florin Busuioc, Tudor Aaron Istodor, Aurelian Temişan, Alexandra Velniciuc, Richard Bovnoczki, Isabela Neamţu, Lari Giorgescu, Tania Popa, Lia Bugnar şi Marius Manole.

Alături de artiştii invitaţi vor fi oaspeţii evenimentului reprezentanţi de la zece ambasade si institute culturale din ţară, 20 de directori de teatre si directori de festival, din ţară şi din străinătate, critici de specilitate, jurnalişti locali şi naţionali.

Ce înseamnă în cifre

Theaterstock – International Arts Festival Bacău 2015

  • 16 zile de eveniment
  • Peste 300 de ore de spectacol
  • peste 1600 de artişti invitaţi, români şi străini
  • 20 spectacole de stradă foarte mari
  • 23 spaţii de spectacol atât în interior cât şi în aer liber
  • 138 de spectacole de teatru
  • 16 concerte de rock, fado, flamenco s.a.m.d.
  • 4 spectacole de teatru – dans
  • 7 conferinţe
  • 19 companii internaţionale invitate
  • 38 de companii teatrale româneşti invitate
  • 10 ambasade şi institute culturale invitate

Biletele au fost puse în vânzare la Agenţia Teatrului Municipal “Bacovia”, deschisă zilnic în intervalele orare 9.00 – 14.00 şi 17.00 – 21.00. În funcţie de spectacol, de spaţiul de joc şi de locul în sală, la evenimentele cu plată biletele variază între 10 şi 50 de lei. Pentru a facilita accesul publicului la cât mai multe spectacole, Teatrul Municipal “Bacovia” a pus în vânzare şi mai multe tipuri de abonamente, la care se adaugă reducerea de 50 la sută pentru elevi, studenţi şi pensionari, cât şi oferta “Cumperi cinci bilete şi primeşti 1 gratis.”

Informaţii suplimentare se pot obţine sunând la numerele de telefon 0234 52 28 28, 0753 090 588, 0753 090 589, 0753 090 590, 0753 090 585 sau accesând paginile de Facebook Teatrul Municipal Bacovia şi Theaterstock Bacau.

Aradul triumfă din nou la Avignon

După o absență de câțva ani, Aradul se află din nou la Avignon, printro inițiativă a Asociației „Thespis” din Arad, cu sprjinul financiar al noului Centru Municipal de Cultură din Arad.

Un grup de artiști din București și Arad susțin zilele acestea un spectacol la Teatrul Atelier 44 din Avignon în cadrul Festivalului Off 2015 – „Cel mai mare teatru din lume”. Cunoscuții actori Victoria Cociaș, Vlad Rădescu și Pavel Bârsan sunt protagoniștii spectacolului „Alpenstock” de Remi De Vos, dramaturg francez aflat în mare vogă la ora actuală. Spectacolul a demarat bine de la primele reprezentații și de două zile afișează „complet”, se joacă cu sala plină. Spectacolul are ca tema intoleranța și xenofobia și are la bază unul dintre cele mai jucate texte ale dramaturgului francez.

Regia spectacolului este semnată de Erno Tapasto, pentru varianta română și a primit sprijinul benevol al regizorului Radu Dinulescu pentru varianta în limba franceză și pentru organizarea turneului.

Anul acesta sunt prezente în festival, cu peste 1400 de spectacole diferite, în afară de Franța, încă 25 de țări iar din Est putem enumera : Ucraina, Corea, Taiwan, Japonia și China.

9„Atelier 44” este o sală studio, de 50 de locuri cu un spațiu de joc generos. Acest teatru primește spectacole din România încă din 2007, iar aici au mai fost reprezentate și spectacole pentru copii, tot producții arădene: „Crăiasa zăpezii” de Andersen, regia Victor-Ioan Frunză, producție a Teatrului de Marionete Arad, în 2007; „Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc” de Patrice Seiler, în regia lui Radu Dinulescu, producție a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” în 2012; etc.

Victoria Cociaș și Pavel Bârsan au mai reprezentat Aradul la Avignon în 2008 cu ocazia reluării spectacolului „Hymnus” de Georgy Schwajda, în regia lui Radu Dinulescu, spectacol care în 2007 a primit premiul presei „Coup de cœur de la presse”, acordat de ziariștii din Avignon, cea mai mare distincție a Festivalului Off. Victoria Cociaș a fost prezentă și a reprezentat cultura arădeană la Avignon și în 2004 cu spectacolul „Scrisoare de dragoste ca un supliciu chinez” de Fernando Arabal – Producție a Teatrului Nottara și a fostei Case de Cultură a Municipiului Arad; în 2005 cu „Milla” de Bernard Proust; în 2006 alături de Claudiu Bleonț, cu „Caii la fereastră” de Matei Vișniec – producție a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad; în 2007 tot alături de Claudiu Bleonț, cu „Hymnus” de Georgy Schwajda, producție a Teatrului „Fani Tardini” din Galați și a Casei de Cultură Arad.

Asociația Thespis a câștigat două proiecte de finanțare în cadrul licitației de proiecte culturale derulată în primăvara acestui an, unul pentru producția și reprezentarea spectacolului „Alpenstock”, în limba română și un al doilea proiect pentru prezentarea spectacolului, în variantă franceză, la „Festivalul Off” de la Avignon.

Turneul de la Avignon se înscrie în efortul general al instituțiilor culturale din Arad de a sprijini inițiativa Consiliului Local și a Primăriei din Arad de a deveni Capitală Culturală Europeană în 2021.

Managerul acestui proiect este cunoscutul regizor de film Radu Gabrea. Spectacolul se află la Avignon și sub egida Institutului Cultural Român la Paris.

coperta Ferdinand.indd„Lucrari publice in vremea regelui Ferdinand” , de Nicolae St. Noica

Editura Vremea are plăcerea de a vă prezenta cel mai recent volum al prof. ing. Nicolae Şt. Noica apărut în colecţia Planeta Bucureşti:

Lucrări publice în vremea regelui Ferdinand

de Nicolae Şt. Noica

prefaţă de acad. Mugur Isărescu

Cu ocazia aniversării a 150 de ani de la naşterea regelui Ferdinand I, Editura Vremea publică albumul Lucrări publice în vremea regelui Ferdinand de prof. ing. Nicolae Şt. Noica, lucrare în care sunt prezentate numeroase construcţii din Bucureşti, Iaşi, Alba Iulia şi alte oraşe, pe baza documentelor de arhivă şi nu numai.

Opere ale unor remarcabili constructori, printre care amintim pe arhitecţii I.D. Berindey, Grigore Cerchez, Petre Antonescu, Nicolae Ghica-Budeşti, Duiliu Marcu, Edmond van Saanen etc. şi pe inginerii Emil Prager şi Popovici-Mezin, aceste clădiri-simbol sunt o întruchipare a lucrului bine făcut.

Volumul cuprinde numeroase fotografii color şi alb-negru, multe inedite, şi este tipărit în condiţii grafice de excepţie.

Volumul poate fi comandat pe site-ul editurii: http://edituravremea.ro/lucr–ri-publice–n-vremea-regelui-ferdinand

Traind in vis„Traind in vis”, de Iza Matac

Editura Vremea are plăcerea de a vă prezenta cel mai recent roman SF apărut în colecţia Roşu şi negru:

Trăind în vis

de Iza Matac

„E clar ca n-ai părăsit zona SF-ului pentru care te şi premiasem în cadrul proiectului MEDIALAB, unde ai realizat un film cu o poveste de dragoste ce sigur era inspirată sau a inspirat povestea actualului roman. Mă incită faptul că, pornind de la Star Trek şi până la Inception, citatele cinematografice care se întrepătrund cu psihologia aplicată trădează formaţia ta de cineast, potenţând povestea romanului ce decurge evident dintr-un scenariu de film pe care sper să-l poţi realiza într-un anumit moment dat! Desigur, ca regizor, mi-aş dori să pot controla psihologic, să comand vise, să controlez realitatea, transformând-o într-o realitate a mea în care pot dirija hipnotic într-un dans de sentimente şi stări, iar tu nu faci decât să-mi alimentezi cu această poveste frumoasă de dragoste ideea ca acest vis poate fi trăit cu adevărat!”

Cătălin Saizescu

Iza Matac
Sunt născută în Bucureşti, în noiembrie 1967 şi iubesc acest oraş, iubesc citadelele în general. Sunt căsătorită de 22 de ani şi am un băiat, adolescent acum. Lucrez la autoritatea centrală din domeniul drepturilor copilului de peste 15 ani, însă pregătirea şi cariera mea continuă să aibă un traseu neaşteptat: am absolvit medicina şi după aceea m-am pregătit şi am devenit medic pediatru; apoi m-am angajat ca expert drepturile copilului şi am avut privilegiul de a participa la reforma din acest domeniu, dar m-am afirmat şi ca expert independent pe plan intern şi european; am devenit regizor după 40 de ani, reîntorcându-ma la pasiunea din copilărie – deocamdată realizez scurtmetraje în domeniile social, medical şi educaţional şi, acum prin Trăind în vis, debutez ca scriitor. Pasionată de SF, cartea de faţă este în acest registru şi se adresează, cu predilecţie, tinerilor, având drept subiect trăirea primei iubiri în realitate şi în vis.

Volumul poate fi comandat pe site-ul editurii: http://edituravremea.ro/traind-in-vis

Limba muta„Manual de limba muta”, volum de versuri de Sorin Serb

Iubitorii poeziei contemporane se pot delecta cu un nou volum de versuri recent aparut la editura Vremea:

Manual de limba mută

Sorin Şerb,

din care am selectat un poem reprezentativ:

vorbeam unul cu celălalt
am văzut
că pe limba noastră
stă cu tălpile
un copil

cu tălpi fragede
ca nişte cupe de crin

când vorbeam îl legănam
cu gramatica noastră
cu vorbirea noastră savantă

râdea încet
gângurea şi el
încerca să meargă

Sorin Şerb s‑a născut pe 18 noiembrie 1961, la Bucureşti. Absolvent al Facultăţii de Filologie (secţia română‑engleză), şi‑a luat doctoratul în literatură universală cu teza Modele umane de la Descartes la Revoluţia franceză. A lucrat ca bibliotecar, redactor, editor, traducător, moderator radio, profesor de limba şi literatura română. Atât înainte cât şi după 1989 a publicat literatură, cronici de expoziţie şi de carte, studii şi eseuri în antologii, reviste de specialitate, în Analele Universităţii Bucureşti şi revista Institutului de Informare Documentară, în ziarele Dreptatea, Viitorul, Viitorul românesc, Curentul, Ora (Craiova) şi România liberă. Sporadic, eseuri, articole şi literatură în revistele Viaţa studenţească, Astra, Arta, Filmul, Contrapunct, Luceafărul, România Literară, Contrafort, 22, Zig-Zag, Dilema şi Sfera politicii.

Volumul poate fi comandat pe site-ul editurii: http://edituravremea.ro/manual-de-limba-muta

ADENIUM START – Concurs de Debut, ediția a III-a, 2015 – Lista finaliștilor

Editura Adenium a lansat, la începutul anului, cea de-a III-a ediție a Concursului de Debut „Adenium Start”, pentru următoarele genuri literare: poezie, proză, literatură pentru copii. Sloganul concursului, „Rupeți rândurile!”, i-a provocat pe autori să-și afirme originalitatea.

Conform regulamentului, disponibil pe site-ul start.adenium.ro, editura a selectat cele mai bune 5 manuscrise pentru secțiunile din concurs.

Lista finaliștilor Concursului de Debut „Adenium Start” este următoarea (reproducem motto-urile cu care au fost semnate manuscrisele):

  • Secțiunea Proză:

– „Am o mulțime de idei. Din nefericire, majoritatea sunt stupide”;

– „Fiecare dintre noi e dragostea vieţii cuiva”;

– „Marile surprize sunt mute”;

– „Paranoia este doar o formă de vigilență”;

– „Prietenii sunt ca umbra: nu apar decât atunci când e soare”.

  • Secțiunea Poezie:

– „Ars longa, vita brevis”;

– „Ce fluieră cămilele pe malul marii”;

– „Nimic nu e departe când iubești”;

– „Scrie ca și cum ai săpa o vizuină”;

– „Va veni moartea și va avea ochii tăi”.

  • Secțiunea Literatură pentru copii:

– „Copiii sunt mesajele vii pe care le trimitem unor vremuri pe care nu le vom vedea”;

– „Fiecare copil vine pe lume cu mesajul că Dumnezeu nu este încă dezamăgit de oameni”;

– „Orice luminiță din gândul tău, așezată pe o filă, ar putea crea un Soare”;

– „Salcâmii salvează teii iubesc”;

– „Ţara Părinţilor cu Inimi de Aur”.

Juriul, format din Daniel Șandru (președinte), Bogdan Crețu, Radu Vancu, Emil Brumaru și Daniel Cristea-Enache, va alege manuscrisele câștigătoare pentru fiecare secțiune.

Pentru fiecare gen din concurs, vor fi declarate câștigătoare, la sfârșitul lunii august, volumele care vor obține cea mai mare medie a notelor acordate de membrii juriilor, iar editarea lor va începe imediat după anunțarea învingătorilor.

Scopul Concursului de Debut „Adenium Start” este să descopere și să promoveze autori valoroși, care încă nu au publicat în volum, oferindu-le posibilitatea să debuteze și sprijinul integral în procesul de promovare: publicitate, serviciu de presă, lansări publice. Volumele premiate vor fi lansate la Târgul Internațional de Carte Gaudeamus, care se va desfășura în toamnă, la București, iar autorii câștigători vor primi câte 50 de exemplare din cărțile lor pentru propria activitate de promovare.

Mulțumim tuturor celor care au răspuns provocării lansate de Editura Adenium.

MaresiNoutăți la Editura Univers

  1. Maresi. Cronici din Mânăstirea Roșie, Maria Turtschaninoff, traducere Karmen Bålko

Primul volum al trilogiei Cronici din Mânăstirea RoșieMaresi este o carte despre chipurile întunecate ale Răului și despre puterea magică a prieteniei capabile să învingă totul, povestea unei fete care descoperă pe insula femeilor nu numai cunoașterea din cărți, dar și forța străveche, irezistibilă, redutabilă a feminității.

Maria Turtschaninoff (n. 1977) a început să scrie încă de la vârsta de cinci ani. Autorii ei preferați sunt Michael Ende, J.R.R. Tolkien, Ursula K. Le Guin, C.S. Lewis. A devenit cunoscută pentru abilitatea ei de a crea lumi fictive impregnate de realism magic, inspirate din istorie și conținând elemente din mitologie și povești. Romanele sale pentru adolescenți (ArraUnderforsAnachéMaresi) i‑au adus Mariei Turtschaninoff Finlandia Junior Prize, The Swedish YLE Literature Prize și Society of Swedish Literature Prize.

Maresi este povestea dramatică, scrisă cu multă îndemânare și fantezie, a unei lumi matriarhale izolate pe o insulă, un refugiu pentru fetele care au reușit să scape din comunități conservatoare și opresive. În această carte plină de un suspans feroce, memorabilă, cu acțiunea situată într‑un trecut nedeterminat, există multe analogii cu femeile și fetele din societățile moderne: cunoașterea îi oferă lui Maresi, personajul principal, puterea de a schimba lumea.“
Juriul Finlandia Junior Prize 2014

http://www.edituraunivers.ro/home/298-maresi-cronici-din-m%C3%A2n%C4%83stirea-ro%C5%9Fie-9786068631806.html

  1. Portretul reginei, Emmanuel Kattan, traducere Diana Crupenschi

Portretul regineiColecția Romanul secolului XXI

„Doamna se întinde, suspină, închide ochii. Corpul ei nu mai e decât o istorie, o mașinărie familiară, dar străină viitorului. Străină, mai ales, speranțelor care, spre propria‑i uimire, își mai găsesc adăpost în ea. Nu pentru că ar fi gata să se abandoneze unei dorințe noi, ci mai degrabă fiindcă dorința de a exista pentru altul, nevoia fizică de a fi ținută și strânsă în brațe de un bărbat, continuă să trăiască într‑un colț al conștiinței ei, ca o amintire neglijată, ca rochia de seară albastră de culoarea nopții care nu i se mai potrivește și pe care n‑o va mai purta niciodată, dar se încăpățânează să o păstreze în fundul unui dulap, protejată cu grijă de o husă din plastic, pentru orice eventualitate“ (Portretul reginei).

Emmanuel Kattan a studiat filosofia la Universitatea din Montréal, orașul său natal, și la Oxford. Și‑a publicat primul roman, Nous seuls (Noi singuri), în 2008 la Éditions du Boréal. Au urmat Les Lignes de désir (Cărări clandestine), în 2012, tradus de Editura Univers, și Le Portrait de la reine (Portretul reginei).

http://www.edituraunivers.ro/home/297-portretul-reginei-9786068631929.html

  1. Problema umană, François Emmanuel, traducere Irinel Antoniu

PROBLEMA UMANACe legătură există între lumea corporatistă contemporană şi Holocaust? În această narațiune alegorică, François Emmanuel scoate în evidenţă dezumanizarea produsă prin cinismul unui limbaj abstract şi tehnic. Eroul cărţii, psiholog într‑o mare firmă, primeşte ingrata misiune de a‑şi supraveghea propriul şef, dar mizele se dovedesc mai mari decât bănuise, iar peste dramele prezentului (criză, concedieri, restructurare) se profilează în filigran ororile trecutului.

François Emmanuel (născut la Fleurus, în Belgia, în 1952) este de profesie psihiatru. Participarea, în 1979, la Teatr Laboratorium al marelui regizor Jerzy Grotowski îl va stimula să scrie ficțiune. Debutează în 1989 cu romanul Retour à Satyah şi continuă să publice constant atât proză, cât şi poezie. La Passion Savinsen îi aduce în 1998 Premiul Rossel, iar Regarde la vague Premiul Trienal pentru roman în 2007. În 2004, devine membru al Academiei Regale de Limbă şi Literatură Franceză din Belgia. La question humaine (2000), tradusă în cincisprezece limbi, este ecranizată de regizorul Nicolas Klotz, cu Mathieu Amalric în rolul principal.

http://www.edituraunivers.ro/home/296-problema-uman%C4%83-9786068631837.html

  1. Escal-vigor, Georges Eekhoud, traducere Irinel Antoniu

ESCAL-VIGORCastelul Escal‑Vigor şi insula din jurul lui, Smaragdis, sunt scena pe care se construieşte utopia tânărului nobil Henry de Kehlmark. Dorinţa acestuia de a trăi conform naturii sale se loveşte de prejudecăţile unei întregi comunităţi care, deşi nu se dă înapoi de la propriile‑i excese, nu poate accepta dragostea dintre doi bărbaţi.

Georges Eekhoud (1854‑1927) a debutat cu două volume de poezii, dar avea să se impună prin romane precum Kees Doorik (1883) sauNoua Cartagină (1888; până acum singura carte tradusă în română, în 1958). Naturalismul său atrage laudele lui Émile Zola. Un veşnic revoltat împotriva constrângerilor sociale, se apropie de mişcările anarhiste. Romanul Escal‑Vigor (1899), unul dintre primele romane moderne care tratează deschis homosexualitatea, provoacă un scandal, iar autorul este urmărit în justiţie; este în final achitat, şi cu ajutorul unei scrisori de susţinere semnate, printre alţii, de Zola, André Gide sau Anatole France. În 1920 devine membru al Academiei Regale de Limbă şi Literatură Franceză din Belgia.

http://www.edituraunivers.ro/home/295-escal-vigor-9786068631813.html

  1. Ziua Morților, Cees Nooteboom, traducere Luminița Bobu

ZIUA  MORTILORSeria de autor Cees Nooteboom

Un regizor olandez de documentare filmează lucruri socotite de ceilalţi banale şi neinteresante, într‑un Berlin care poartă, asemenea lui, o tragică urmă a trecutului. Existenţa lui în mijlocul unui grup pitoresc de prieteni – care amestecă discuţiile despre artă şi istorie cu ospeţe la fel de spectaculoase – este tulburată de apariţia unei femei misterioase. Cineastul încearcă atunci să unească toate acele cadre vagi şi să dea sens propriei sale vieţi, iar povestea de dragoste se inserează în întinsa meditaţie asupra istoriei şi amintirii care este romanul lui Nooteboom.

Cees Nooteboom (n. 1933) a debutat în 1955 cu romanul Philip și ceilalți. Opt ani mai târziu, a publicat Cavalerul e mort, un scurt roman borgesian despre un scriitor care se sinucide, lăsându‑i manuscrisul cărții sale neterminate unui alt scriitor, care la rândul lui repetă istoria. Următorul roman, Ritualuri, a fost cartea care l‑a consacrat cu adevărat pe Cees Nooteboom, distinsă cu Pegasus Prize, primită cu foarte multe elogii în Olanda și tradusă în mai multe limbi. Următoarea povesteParadisul pierdutVulpile vin noaptea i‑au adus un renume excepțional lui Cees Nooteboom, care a primit numeroase premii literare și a fost de multe ori menționat ca un candidat la Premiul Nobel. Ziua Morților a fost salutată de presa literară ca „o carte de o frumusețe orbitoare“ (De Volkskrant), „un roman în care autorul aduce în discuție toate întrebările pe care ar trebui să și le pună oamenii secolului XX“ (De Telegraaf).

http://www.edituraunivers.ro/home/294-ziua-mor%C8%9Bilor-9786068631776.html

  1. Biografia, Didier Desbrugères, traducere Ana Mihăilescu

BiografieColecția Globus

Fiecare copil vine pe lume cu biografia gata scrisă. E responsabilitatea părinţilor, desigur, să angajeze din timp un biograf bun. Dar biografii buni nu se găsesc chiar pe toate drumurile, iar tarifele lor sunt destul de pipărate. Cu bani puţini, Harry şi Zadel nu‑şi permit să‑i cumpere fiului lor, Simon, decât o biografie de mâna a doua, ba chiar una neterminată. Când viaţa lui se apropie de paginile albe, Simon descoperă că mai sunt şi alţii ca el, oameni cu biografii incomplete sau ale căror destine prescrise s‑au pierdut într‑un incendiu sau care s‑au revoltat şi au reuşit să se elibereze singuri din capcana cuvintelor. Biografia este o distopie transparentă care îmbină în mod fericit eleganţa stilului cu o cunoaştere aprofundată a naturii umane şi cu un umor cu totul special. Nu suntem şi noi condiţionaţi, în mare măsură, de proiectele pe care ni le‑au schiţat părinţii în copilărie? Nu ne dorim, uneori, să ia altcineva în locul nostru hotărârile importante? Şi dacă ar fi chiar aşa? Şi dacă autorul propriilor noastre biografii ar fi un scriitor veleitar oarecare, unul leneş şi prost‑dispus, nu tocmai o forţă divină? Dacă, în lipsa unui corector bun, în vieţile noastre s‑ar strecura greşeli catastrofale?

Didier Desbrugères s-a născut în 1960 şi locuieşte în Bretagne. A ţinut o galerie de artă, a lucrat în domeniul aeronauticii, a practicat pictura şi sculptura. A debutat în 2010 cu romanul Delegatul (premiul Draveil pentru roman de debut), apoi a publicat romanul Biografia(2013) şi volumul de proză scurtă Limon (2014).

„Fratele mai mic al lui Kafka şi Dostoievski“, Ouest-France.

„În Biografia, nu emoţia este cea care adânceşte un rid nou pe chipul cititorului, ci chiar surpriza. […] Astfel de romane sunt hrană, omagii aduse stomacului nostru literar. Se întâmplă adesea să te simţi absorbit de o lectură, mult mai rar să simţi cum ieşi din ea stors, răvăşit, încântat, ca de pe o altă planetă.“ Le Vif

„Un univers se impune. Şi, de asemenea, un autor cu o scriitură unică, vibrând de umanitate. Această poveste atemporală, volubilă şi complexă, devine, în acest fabulos teatru care e viaţa, rând pe rând amuzantă, stranie, umanistă şi profundă […] Cu un stil strălucitor graţie căruia redescoperim toată bogăţia limbii franceze şi curioasele ei subtilităţi, Didier Desbrugères ne conduce spre cel mai profund strat al sufletului omenesc.“ Librăria Gargan’Mots

http://www.edituraunivers.ro/home/293-biografia-9786068631363.html

Articole similare

Beyond Clueless și The Cremator – Despre conflicte adolescentine şi incinerare; ce trecem sub tăcere

Jovi Ene

Serile Filmului Românesc 2016: O expoziție pop-art de Ion Bârlădeanu, în premieră la Iași

Jovi Ene

Ediție internațională online a Festivalului de literatură de la Timișoara

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult