Prin blogosfera cinefila Recomandat

Prin blogosfera cinefilă (26 octombrie – 1 noiembrie 2015)

prin-blogosfera-cinefila-A fost Les Films de Cannes a Bucarest. Printre multele filme interesante care au fost proiectate aici, mi-a atras atenția poveste din The Lobster. Despre acesta, a scris Dragoș Marin pe FilmReporter.ro: ”Într-un viitor neprecizat, să fii singur e ilegal. Cei ce se fac vinovați de acest delict, sunt trimiși “la stațiune”, unde au la dispoziție 45 de zile să își găsească jumătatea. Dacă nu reușesc, sunt transformați în animalul pe care și-l doresc și trimiși în sălbăticie. La prima vedere poate părea o demență dar, pentru cei obișnuiți cu sensibilitățile aparte ale lui Yorgos Lanthimos (Dogtooth, Alps), e încă o ocazie să petreci niște timp de calitate cu unul dintre cei mai originali autori de film contemporani.”

Tot la acest festival, a avut loc premiera românească a foarte controversatului Love, de Gaspar Noe. Ne aducem aminte cu toții de posterele care au stârnit discuții prin lume, așa că am aflat cu surprindere că nu este atât de porno pe cât ne așteptam, citind articolul Adrianei Gionea de pe PostModern.ro: ”Loveeste genul de film adresat retinei, mizând pe acea sexualitate estetică, gata să-i transforme pe amorezii ce-şi testează limitele în materie de fantezii în nişte îngeri rătăciţi în Parisul hedonist, cu mimicile lor melancolice de perdanţi ai paradisului emoţiilor carnale şi al epidermei spirituale, înzestraţi cu aripi pătate de opium şi cocaină. Imaginile risipite şi readuse la viaţă în ordinea capricioasă a memoriei involuntare formează o galerie unde posturile nudurilor par desprinse dintr-o pictură în care nuanţa pielii contrastează cu drapajele unui roşu veneţian moştenit de la Tizian, apoi luminate brusc de culorile aprise ale unui Paris narcotic, redat prin cromatica hippie şi infleunţa unui Nouvelle Vague restaurat în culorile unui videoclip pop filmat într-un sex-shop. Tot acest amestec este riscant pentru un cineast, transformând filmul fie într-un experiment vizual reuşit, ce poate reda şi în culori tari firescul şi emoţiile ce însoţesc sexualitatea, sau într-un fiasco demn de peliculele unei pornoteci de mâna a doua. Din fericire pentru spectatorul lui Gaspar Noe, echipa din spatele filmului a jonglat bine cu toate elementele ce ar fi putut viola retina, ajungând să transforme toate acele detalii controversate în ingredientele unui film mai degrabă melancolic, sentimental, mizând pe un erotism romantic, nicidecum al unei pelicule regizate de un copil teribil ce vrea să facă valuri pe covorul roşu.”

La Les Films de Cannes a Bucarest au fost și conferințe, și dezbateri, care mai de care mai interesante. Unul dintre ele, ”Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?”, a fost prezentat live de Marin Apostol pe Facebook, iar câteva dintre concluziile trase au devenit și un articol pe Blogdecinema.ro: În Franța sau SUA, distincția o face publicația la care scrie respectiva persoană. Dacă ajunge să scrie la New York Times, New Yorker, Cahiers du Cinéma sau Le Monde, atunci poate fi considerată critic de film. În România însă, lipsește o instituție cu autoritatea necesară pentru a stabili diferența dintre un critic și un blogger, nu există publicații importante de cinema și chiar în revista Film, a UCIN-ului, poți citi articole bine scrise alături de materiale foarte slabe. În calitate de distribuitor cu experiență, Ronald Chammah, poate că știe ce spune atunci când afirmă că critica de film nu poate avea vreun efect asupra vânzărilor decât dacă este unanimă. Pe de altă parte, Ileana Bârsan a intervenit din public și a adăugat că în ceea ce privește filmul românesc, critica de film în România este irelevantă.”

Beasts-of-No-Nation-Poster-1-Un alt film interesant prezentat în această săptămână este Beasts of No Nation, producție Netflix, despre care scrie Andrei Geornoiu pe FilmSinopsis.ro: ”Beasts of No Nation nu este doar o poveste despre un război, este o poveste despre un război spusă de Fukunaga. Regia, scenariul adaptat după romanul cu același nume scris de Uzodinma Iweala, imaginea, toate se află sub controlul său. Ce a ieșit? Ceva poate nu memorabil, dar cu siguranță foarte plăcut de privit (nu mă refer aici la unele scene de violență extremă) și mai bun decât 90% din filmele produse în ultimul timp. Lăsând puțin la o parte imaginea, nu pot să nu remarc și să laud interpretarea actorilor din rolurile principale. La Elba nu aveam niciun dubiu, Attah în schimb a fost o surpriză fenomenală. Nu sunt exagerate afirmațiile de pe IMDB sau alte site-uri de profil care îi consideră interpretarea printre cele mai bune făcute vreodată de un copil într-un film. Băiatul este pur și simplu incredibil. Cum reușește să ducă în spate un rol, în opinia mea, foarte dificil. Cum, deși este doar un copil, îi dă personajului profunzimea și autenticitatea necesare pentru a-i putea lua drama în serios. Transformarea sa, de la copilul inocent din început, copilul care plângea după mamă, la ucigașul tăcut din final, la războinicul care întâlnește moartea la fiecare pas, este foarte dificil de privit. Iar Fukunaga nu își menajează publicul deloc. Duritatea și cruzimea unor scene au reușit să ma şocheze chiar și pe mine, care sunt oarecum obișnuit cu violența filmelor de război.”

Documentarul săptămânii – Carlos – este prezentat de Dan Becerescu pe blogul său: ”Canal + a bagat o caruta de bani in proiect. Sunt filmari de-a lungul si de-a latul Europei si Africii, exterioare multe, o recuzita fabuloasa, cateva insertii cu real footage din acele vremuri. Un script destept gandit si o interpretare brici a lui Edgar Ramirez. All around un proiect curajos cu rezultatul dorit: demistificarea lui Carlos Sacalul.”

Recenzii filme pe Filme-carti.ro în această săptămână:

-”Hotel Transylvania 2(2015)

Articole similare

Patru poezii din ”Antologie lirică. Desant 2013”

Jovi Ene

Cărți pentru copii: Căluțul din margaretă, de Andreea Călinescu

Jovi Ene

Top 5 cele mai bune filme văzute pe Netflix în aprilie 2018

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult