Filme romanesti

Breaking News (2017)

Breaking News (2017) Regia: Iulia Rugina Scenariul: Oana Rasuceanu si Ana Agopian Distributia: Andi Vasluianu, Voica Oltean, Dorin Andone, Dorian Boguta Produs de: Hai-Hui Entertainment si Libra Film Production, cu sprijinul CNC. Producator Tudor Giurgiu, Producatori executive: Oana Giurgiu si Bogdan  Craciun Am vizionat in avanpremiera un film despre care am aflat mai apoi ca el s-a conturat, copt si maturizat pe parcursul a zece ani, deodata cu maturizarea psihologica si profesionala a celor trei “vinovate” – Iulia Rugina, Oana Rasuceanu si Ana Agopian. Si zic ca – desi nu stiu si nu stim care ar fi fost rezultatul imediat, fara acesti ani de a fasonare a ideii – a fost bine si a iesit un produs final apreciabil. (mai mult…)

Iarna unui regizor de film: Kyra Kyralina (2014)

Kyra Kyralina (2014) Regia: Dan Pița Distribuția: Iulia Dumitru, Stefan Iancu, Corneliu Ulici, Iulia Cirstea Nu mai văzusem de mult un film românesc prost  Succesul cinematografiei româneşti în ultimul deceniu nu a răsărit în deşert. Deşi cinematografia din România a fost mai strict cenzurată şi mai controlată de propagandă în perioada comunistă decât în restul Europei de Est, au existat câţiva regizori talentaţi şi s-au făcut câteva filme bune sau cel puţin decente într-un mediu ideologic dificil, cu foarte puţine mijloace tehnice. Unul dintre aceşti regizori a fost Dan Piţa. Ceva ciudat s-a întâmplat însă cu el şi cu majoritatea regizorilor de film din generaţia sa după 1990. Cu unele excepţii, ei par să nu fi reuşit să utilizeze în bine libertatea de exprimare (politică şi stilistică) de care s-au bucurat subit sau să se adapteze la progresele tehnice rapide ale industriei cinematografice. Multe dintre filmele lor par să fie încremenite în trecut, repetând greşeli şi perpetuând stereotipuri care aparţin unei epoci diferite. 'Kira Kiralina' este un bun exemplu în acest sens - un eşec cinematografic, aproape din orice privinţă. (mai mult…)

Vara s-a sfârșit (2016)

Vara s-a sfârșit (2016) Regia: Radu Potcoavӑ Scenariul: Cristina Bîlea Distribuţia: Nicholas Bohor, Dan Hurduc, Ofelia Popii, Șerban Pavlu, Valentin Popescu, Virginia Rogin, Dorian Boguţӑ Mircea, un bӑiat de 14 ani din Cernavodӑ, așteaptӑ entuziasmat eclipsa de soare, singurul eveniment deosebit dintr-o viaţӑ plicticoasӑ pe care o petrece jucându-se singur în spatele blocului, bӑtând strӑzile orașului sau discutând cu nea Ilie. Înainte de producerea eclipsei, îl întâlnește pe Alex, un tânӑr venit de la București pentru a­-și aștepta tatӑl stabilit în Italia. Cei doi se împrietenesc și plӑnuiesc împreunӑ o rӑpire. Deznodӑmântul planului face ca eclipsa de soare sӑ nu îi mai trezeascӑ lui Mircea niciun interes, el fiind singurul din orașul de provincie, care nu privește fascinat întunecarea atunci când toatӑ lumea poartӑ ochelari fumurii. (mai mult…)

Răzbunarea țigăncii: pălăria fatală și nazistul (2016)

Răzbunarea țigăncii: pălăria fatală și nazistul (2016) Regia și scenariul: Adrian Munteanu Distribuţia: Raluca Moș, Renata Moș, Elena Ivanca, Mihai Seplecan, Adrian Munteanu Citind sinopsisul, gândul îţi zboara la un „Inglourious Basterds” autohton, în care autorul pune problema unei întâmplări care să schimbe cursul istoriei. Dacă în cazul filmului american întâmplarea ţine de domeniul verosimilului, Adrian Munteanu (scenaristul și regizorul filmului) imaginează, în cazul de faţă, o călătorie în timp care să îi permită unei florărese din Cluj să schimbe evenimentele din vara lui 1940. (mai mult…)

Țara moartă (2017) – One World Romania 10

Țara moartă (2017) Scenariul & regia: Radu Jude Work in progress Film difuzat in cadrul Festivalului de Film Documentar One World Romania- editia a 10-a. Mi-am administrat cu grija timpul, in asa fel incat sa pot ajunge la vizionarea acestui documentar, “work in progress”, semnat de Radu Jude si produs de HI Film. S-a pus problema, in discutiile iscate dupa vizionare, daca aceasta productie este un film documentar sau face parte dintr-o alta specie, nedenumita specific inca. (mai mult…)

Ana, mon amour (2017)

Ana, mon amour (2017) Regia: Calin Peter Netzer Scenariul: Calin Peter Netzer & Cezar Paul-Badescu & Iulia Lumânare, inspirat de romanul “Luminita, mon amour” al lui Cezar Paul-Badescu Distributia: Mircea Postelnicu, Diana Caballiotti, Carmen Tanase, Adrian Titieni, Vasile Murariu, Vlad Ivanov Cinematografia: Andrei Butica Editor: Dana Bunescu Povestea unui cuplu de tineri, care se cunosc in Bucuresti, la Facultatea de filologie, la inceputul cursurilor, ea din Botosani, el din Pitesti. Povestea dragostei care se infiripa intre ei si a relatiei … casatorie … copil … pe parcursul mai multor ani … cu o finalitate dureroasa. Nimic nou sub soare, dupa cum remarcam adeseori, important este insa, pentru un film, daca si in ce masura ne facem sa ne punem intrebari, sa intelegem caracterele, psihologia acestora in contextual social si familial, traseul pe care aleg sa evolueze personajele, incarcatura … carnita pusa in poveste, as zice. Si toate acestea fac diferenta. Un film bun … sau un film slab! (mai mult…)

Fixeur (2016)

Fixeur (2016) Regia: Adrian Sitaru Scenariul: Adrian si Claudia Silisteanu Distributia: Tudor Aaron Istodor, Mehdi Nebbou, Diana Spatarescu, Nicolas Wanczycki, Andreea Vasile, Adrian Titieni Pentru inceput, acest film poate sa para oleaca lent spectatorului grabit cu timpul sau si nerabdator de a intra mai rapid in miezul povestii, insa pe masura ce se deruleaza actiunea, sala este cuprinsa de un usor frison, accentuat pas cu pas (hm, iata ca nu scapam de sintagma vremurilor). Un usor frison, pentru ca spectatorul este prins … si asteapta … si adulmeca mizele unor povesti de viata perene si mai ales, atat de solid ancorate in realitatea contemporana. Pentru ca personajul principal, “fixeurul”, plin de incredere si avant in debutul actiunilor, este complesit de problema morala, etica si deontologica a punerii in practica a profesiunii sale. (mai mult…)

Camera obscura (2016)

Camera obscura (2016) Scenariul si regia: Gheorghe Preda Imaginea si productia: Liviu Marghidan Ilustratia muzicala: Anca Dumitrescu Bala Editor: Marius Serban Producator executiv: Mihai Gheorghe O productie Scharf Film, 2016 Un film tare trist pentru mine. Sa nu ma intelegeti gresit. Nu filmul in sine m-a intristat, ci inca – in plus – daca mai era nevoie, reconstientizarea faptului ca trei – daca nu patru generatii au fost sufocate intre zidurile (la propriu si la figurat) lagarului socialist. Foarte bine ales termenul de “lagar”! Cum de le-a scapat  stapanilor? Un lagar in care initiativa, creativitatea, talentul, libertatea cuvantului si exprimarea acestora, erau inabusite sub explozia proletculturii inepte incurajate de organele de partid, de stat, de sindicat … totul sub ochiul a multe vazator al securitatii. (mai mult…)

Şi lespezile vorbesc. Cimitirele Evreieşti din Bucovina

”Şi lespezile vorbesc. Cimitirele Evreieşti din Bucovina” Documentar realizat de Fundaţia Art Promo, cu sprijinul Guvernului României prin Departamentul pentru Relaţii Interetnice Scenariul: Simona Macovei Consultant stiintific: dr. Felicia Waldman Imagine: Florin Costache, Laszlo Kun Voce: Carmen Tanase Sunet: Alexandru Suciu Regia & DoP: Florin Costache Montaj: Marius Sorescu Producator executive: Diana Nitu Producator: Ionela Andreescu, Alin Panc Coordonator de proiect: Arpad Harangozo Mai intai se cuvine sa va spun cine/ce este Fundaţia Art Promo, realizatorul acestui film documentar, nascut ca urmare ca urmare a unui imbold al initiativei unui diplomat elvetian, care a peregrinat prin cimitirele evreiesti din Bucovina si a realizat doua albume fotografice de referinta. (mai mult…)

Ilegitim (2016)

Ilegitim (2016) Regia: Adrian Sitaru Distribuția: Adrian Titieni, Bogdan Albulescu, Alina Grigore, Robi Urs "Ilegitim" începe cu o foarte banală scenă de familie. Îi vedem adunaţi în jurul mesei la o reuniune de familie pe tată (Adrian Titieni), un bărbat trecut de 50 de ani (vom afla în curând că şi-a pierdut soţia cu un an şi jumătate în urmă) şi pe cei patru copii, cei mari pe la vreo 30 de ani, cei mai tineri (frate şi sora gemeni) abia ieşiţi din adolescentă. Tatăl dă o mică conferinţă plină de platitudini despre timp, pe care copiii par să o primească mai degrabă în glumă, doar pe jumătate interesaţi. Toţi vorbesc foarte vulgar, cel puţin pentru o familie de intelectuali (tatăl este un chirurg, fratele mai mare urmează aceeaşi cale profesională), dar acest lucru este normal, se pare, în România de azi. Finalul filmului este din nou foarte 'normal', ultima scenă se încheie în jurul aceleiaşi mese, cu o fotografie de familie, în care toată lumea zâmbeşte fericit spre obiectivul aparatului de fotografiat. Cu toate acestea, nimic nu este normal cu această familie între scena de început şi cea finală a filmului lui Adrian Sitaru. (mai mult…)