Filme

Foxtrot (2017)

Foxtrot (2017) Regia: Samuel Maoz Distribuția: Lior Ashkenazi, Sarah Adler, Yonaton Shiray Nu numai că nu există nici un fel de publicitate proastă, dar publicitatea proastă poate ajuta foarte mult. Succesul (de public, de critică, la festivaluri) al celui de-al doilea film de lung metraj al lui Samuel Maoz, "Foxtrot", va deveni poate candva un exemplu în cărţile de cinema şi de relaţii cu publicul. Criticii din Israel (inclusiv ministra culturii, al cărei minister l-au susţinut financiar) au criticat filmul pentru atitudinea sa politică fără a discuta în mod serios şi (probabil, unii dintre ei) fără a-l vedea, reuşind să creeze un val de interes pentru "Foxtrot", care îi va face pe mulţi fani ai filmului israelian să meargă şi să-l vadă, şi poate va atrage atenţia şi va spori şi interesul internaţional. Vor fi recompensaţi spectatorii cu o experienţă cinematografică excepţională? Nu, în opinia mea. Nu este un film rău, dar are şi multe părţi discutabile, şi nu mă refer doar la abordarea politică. Va câştigă un Premiu Oscar? Mă îndoiesc foarte mult că va reuşi măcar să treacă de prima selecţie, a candidaţilor, deşi, bineînţeles, voi fi bucuros să se dovedească că am greşit. (mai mult…)

Octav (2017)

Octav (2017) Regia: Serge Ioan Celebidachi Scenariul: Serge Ioan Celebidachi si James Olivier Distributia: Marcel Iures, Victor Rebengiuc, Alessia Tofan, Eric Aradits, Andi Vasluianu, Lia Bugnar, Ioan Andrei Ionescu etc. Producator: Adela Vrînceanu Celebidachi Producator executiv: Cristina Dobritoiu Director cinematografie: Blasco Giurato Am văzut "Octav"! Am mers la "pomul lăudat, cu sacul" și am plecat cu o pădure de pomi, fiecare incantandu-mi sufletul și luminandu-mi mintea! La plecare, după conferință de presă, am primit fiecare câte un dar. Superba idee! "Prețuiește fiecare moment" este deviza acestui dar și corolarul acestui film! Un film în dar. Mulțumesc! (mai mult…)

Prin blogosfera cinefilă (25 septembrie – 1 octombrie 2017)

-Despre Borg vs McEnroe am scris și noi pe blog în această săptămână și, mai ales pentru iubitorii tenisului, este un film de văzut. Iată ce a scris despre film Angela de la Cineamator: ”Cu momente care amintesc de Chariots of Fire, dar fara umorul din Wimbledon, filmul Borg vs McEnroe este un candidat serios pe lista celor mai bune filme dedicate tenisului. Parte biopic, parte film motivational si restul drama, productia surprinde doua personalitati prinse in framantarile personale – mai intai teama de a pierde, apoi obsesia de a fi cel mai bun – cu atat mai bine sa ii urmaresti cum se schimba pe parcurs. Vedem, asadar, un film care stie sa profite de oportunitatile oferite de personaje intrate in istorie, iar asta face ca adaptarea sa fie una de succes.” (mai mult…)

End of Watch (2012)

End of Watch (2012) Regia: David Ayer Distribuția: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Anna Kendrick Interesant faptul că David Ayer este singurul autor şi al scenariului şi al regiei lui "End of Watch". Dacă două persoane diferite ar fi scris scenariul, respectiv ar fi regizat filmul, aş fi putut spune că povestea subţire scrisă de scenarist trebuia să fie echilibrată de regizorul de film şi că acesta a ales un mod experimental de filmare pe baza unui foarte subţire pretext pentru a realiza ceea ce este un film interesant. Deoarece cei doi sunt unul - David Ayer - presupun că ideea despre acest film i-a venit prima şi povestea a fost construită în jurul ei. Desigur, este doar o presupunere. (mai mult…)

Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului (2017)

Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului (2017) Regia: Janus Metz Scenariul: Ronnie Sandahl Distribuţia: Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny Probabil că mai dificil decât să adaptezi un roman, o nuvelă ori o serie de benzi desenate, este să „adaptezi” viaţa unui sportiv. Oricât de spectaculoasă ar fi fost ea, trecerea de la fapte (în cazul de faţă legendă) la film poate șterge din sclipici, artificii și dramatism. Filmul lui Ronnie Sandahl nu redă pe deplin însemnătatea finalei masculine de la Wimbledon din 1980, dar e greu de crezut că asta își propune. Observând lumina din cele mai multe cadre, întreaga scenografie fidelă anilor 70 (atmosfera autentică pe care o construiește rivalizează cu cea din „A single man”), jocul subtil (Sverrir Gudnason are un rol dificil, dar reușește să exprime din câteva gesturi, un zâmbet abia sugerat și privirea de cele mai multe ori blândă, o lume de emoţii reţinute și sentimente inhibate) sau paralela dintre cei doi sportivi  și lumile lor, ne dăm seama că povestea spusă de Janus Metz nu este doar a celor doi tenismeni, ci a oricărui sportiv de performanţă. (mai mult…)

O poveste de iubire imposibilă: Victoria and Abdul (2017)

Victoria and Abdul (2017) Regia: Stephen Frears Distribuția: Judi Dench, Ali Fazal, Tim Pigott-Smith Istoria Angliei a fost binecuvântată cu mai multe regine celebre - începând cu Anne Boleyn şi Mary Stuart scurtate de regalele lor capete, continuând cu cele două Elisabete şi, desigur, cu regina Victoria, deţinătoarea până de curând a recordului longevităţii pe tron, regina care şi-a dat numele unei intreagi epoci de maximă glorie şi expansiune teritorială a imperiului britanic. Marile actriţe ale cinematografiei engleze au fost, prin urmare, binecuvântate de rolurile fabuloase respective pe marile ecrane, considerate apogee ale carierelor lor. Pentru Dame Judi Dench, "Victoria şi Abdul" în regia lui Stephen Frears oferă pentru a doua oară posibilitatea de a crea un portret de neuitat al reginei Victoria. Succesul ei în îndeplinirea acestei sarcini este cea mai bună parte şi cele mai bune lucruri care pot fi spuse şi scrise despre această producţie. Din păcate, nu este şi singurul lucru care poate fi spus şi scris despre acest film. (mai mult…)

Prin blogosfera cinefilă (18 – 24 septembrie 2017)

-S-au lansat câteva filme românești interesante în ultima perioadă și s-a scris destul de mult despre ele în blogosferă. Astfel, despre ”Perfect sănătos”, regizat de Anca Damian, scrie Andrei Crăciun pe ZiarulMetropolis.ro: ”Sunt câteva puncte tari în filmul acesta: primul este naturalețea dialogurilor (tușele de umor ale Liei Bugnar, presărate chiar și în timpul tragediilor, sunt minunate; o scenă superbă: fiul la mormântul tatălui, întrebând în van: Ce mai faci, tu, mă, tată, mă?). Al doilea este jocul actorilor (îl puteți vedea chiar pe Vlad Ivanov într-o secvență de amor conjugal – v-am spus că Toma, judecătorul, e un armăsar). Olimpia Melinte joacă foarte bine rolul Ioanei, o iubită din liceu a lui Andrei (are și un fiu Ioana, pe Bubu – grozav copil!). Iar Anghel Damian duce filmul pe umeri, deloc ca pe o povară. Și un semn de exclamare merge, acum, către Cristina Florea, în rolul mamei vitrege a tânărului avocat – dubioasă moral, erotic și sentimental, dar până la urmă un splendid exemplu de femeie la răscruce. Al treilea este că păstrează fluxul vieții adevărate (care arareori ne duce, spre deosebire de viața din filmele de cinema, undeva) – viața adevărată nu e neapărat generoasă cu demonstrațiile fără rest. Viața adevărată ne lasă în suspans.” (mai mult…)

În căutarea lui Dylan: Iʼm Not There (2007)

Iʼm Not There (2007) Regia: Todd Haynes Distribuția: Christian Bale, Cate Blanchett, Heath Ledger Iʼm Not There se adresează în primul rând acelora dintre noi care ascultam – poate mai ascultăm – muzica lui Bob Dylan. Filmul constituie din primul până în ultimul moment un soi de festin atât cinematografic, cât și muzical, indiferent dacă piesele alese pentru coloana sonoră au rol în narațiune sau nu. Ele întrețin atmosfera pe care o au în general peliculele ce sunt create în jurul biografiei unui artist, conferindu-i în același timp o tonalitate gravă. Bine realizat din punct de vedere sonor și imagistic, filmul lui Todd Haynes utilizează muzica pentru a evidenția anumite aspecte ale narațiunii filmice. (mai mult…)

Tânăra generație reprezentată de regizoarea de origine iraniană, Anahita Ghazvinizadeh, la American Independent Film Festival: They (2017)

They (2017) Regie și scenariu: Anahita Ghazvinizadeh Distribuția: Rhys Fehrenbacher, Koohyar Hosseini, Nicole Coffineau Anahita Ghazvinizadeh, regizoare în vârstă de 24 de ani, de origine iraniană, este deja cunoscută în mediul cinematografic prin însușirea în cadrul Festivalului de la Cannes, în 2013, a premiului pentru cel mai bun film realizat de către un student, cu ajutorul scurt metrajului Needle. Cea care i-a înmânat premiul este Jane Campion care a afirmat despre Ghazvinizadeh că viziunea ei ar avea o flavoare unică. Într-adevăr, unicitatea despre care vorbea președinta juriului se resimte și în filmul They, proiectat în cadrul Selecției oficiale de la Cannes în 2016. Descris drept o poveste intimă despre întoarcerea acasă, filmul ne prezintă un tânăr de 14 ani, pe nume J, care cere ca cei din jurul său să i se adreseze cu pronumele „ei”. Scenariul nu urmează un fir narativ bine delimitat temporal, totuși se pare că tânărul locuiește cu părinții săi, cu care a agreat să facă un tratament hormonal care îi blochează dezvoltarea, în așa fel încât să aibă suficient timp să-și exploreze identitatea sexuală. După doi ani de tratament, J trebuie să ia o decizie în ceea ce privește continuarea vieții din postura de femeie sau bărbat. Mai mult, acțiunea filmului are loc pe parcursul unui weekend în care sora lui J și presupusul ei iubit, Araz, rămân cu J, în lipsa părinților săi. (mai mult…)

Breaking News (2017)

Breaking News (2017) Regia: Iulia Rugina Scenariul: Oana Rasuceanu si Ana Agopian Distributia: Andi Vasluianu, Voica Oltean, Dorin Andone, Dorian Boguta Produs de: Hai-Hui Entertainment si Libra Film Production, cu sprijinul CNC. Producator Tudor Giurgiu, Producatori executive: Oana Giurgiu si Bogdan  Craciun Am vizionat in avanpremiera un film despre care am aflat mai apoi ca el s-a conturat, copt si maturizat pe parcursul a zece ani, deodata cu maturizarea psihologica si profesionala a celor trei “vinovate” – Iulia Rugina, Oana Rasuceanu si Ana Agopian. Si zic ca – desi nu stiu si nu stim care ar fi fost rezultatul imediat, fara acesti ani de a fasonare a ideii – a fost bine si a iesit un produs final apreciabil. (mai mult…)