Filme

Soldații. Poveste din Ferentari (2017)

Soldații. Poveste din Ferentari (2017) Regia: Ivana Mladenovic Distribuția: Adrian Schiop, Vasile „Digudai” Pavel, Dan Bursuc, Cezar Grumăzescu Am așteptat avanpremiera filmului „Soldații” cu o emoție dincolo de interesul obișnuit față de noutățile din cinematografia română, în parte fiindcă știam povestea cărții care a stat la baza lui, și în parte fiindcă nu eram străină de munca regizoarei. În 2013, la TIFF, văzusem documentarul său – „Turn Off The Lights”, considerat „un tribut adus rezistenței poporului rom” (The Huffington Post). Într-un fel, și „Soldații” are iz de documentar, pentru că personajele nu sunt interpretate de actori profesioniști, acțiunea se desfășoară într-un perimetru restrâns din Ferentari, iar coloana sonoră este asigurată, aproape în exclusivitate, de manele autohtone. (mai mult…)

Prin blogosfera cinefilă (22 – 28 ianuarie 2018)

-Este sezonul Oscarurilor, așa că multe din recenziile apărute în blogosferă se referă la aceste filme (chiar dacă unele din ele nu au apărut încă în rețeaua de cinematografe de la noi). ”Lady Bird”, câștigătorul Globului de Aur la categoria ”Cel mai bun film comedie/musical”, este recenzat de Adrian Georgescu pe blogul său: ”Lady Bird e dintre acele pelicule ce dau senzația că sunt despre ceva important și că încep mai greu tocmai pentru că subiectul e prețios și trebuie tratat cu delicatețe. Până la sfârșit, totuși, filmul ezită să existe. Dacă s-ar fi terminat după prima scenă – cu mama și fiica în mașină sfârșind de ascultat „Fructele mâniei”, reacționând diferit și certându-se – ar fi fost un scurt-metraj bun. Așa, este exact ca-n bancul cehovian cu lingurițele de argint (dacă nu-l știți, vi-l spun): la sfârșit, rămâne doar senzația. Pelicula se prelinge ca o dâră de dulceață pe bufet și se întărește, atrăgând muștele.” (mai mult…)

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) Regia: Martin McDonagh Distribuția: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Caleb Landry Jones, Lucas Hedges 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' se poziționează ca principalul favorit al sezonului Oscarurilor, iar dacă va câștiga unele dintre statuetele din categoriile majore, va fi pe merit. Este destul de interesant faptul că tocmai un regizor britanic-irlandez a reușit să facă un film atât de clar despre acea parte pe care o cunoaștem atât de puțin din SUA - 'America profundă', cea care este departe de strălucirea marile orașe sau a lumii hi-tech. Cu toate acestea, nu ar trebui să fim uimiți, deoarece Martin McDonagh este un artist foarte special, dramaturg de mare talent, care și-a lărgit treptat scopul pieselor sale de la istoria și actualitatea politică irlandeză la realitățile britanice și, ulterior, la subiecte universale. Ca regizor de film, a început cu un film de scurt metraj a cărui acțiune se petrece în Irlanda, care a câștigat un premiu Oscar în 2006, pentru ca următoarele două lungmetraje să fie localizate în Europa ('In Bruges') și Hollywood ('Seven Psychopaths'). Povestea din 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' are loc în inima Americii, aș spune aproape inima sângerândă a acestei țări, deoarece micul oraș din Missouri poate fi văzut ca un micro-model al realităților complexe ale SUA, cu prejudecățile și violența caracteristică, dar și cu omenia locuitorilor și încrederea în justiție și puterea de a vindeca a credinței. Calitatea filmului îl plasează undeva în aceeași ligă cu filmele fraților Coen și ale lui Tarantino. (mai mult…)

Broken City (2013)

Broken City (2013) Regia: Allen Hughes Distribuția: Mark Wahlberg, Russell Crowe, Catherine Zeta-Jones, Jeffrey Wright Câteodată descrierea ideii sau acțiunii unui film este mult mai clară decât sentimentul pe care l-am avut în timp ce l-am văzut. Aceasta este exact ceea ce simt despre 'Broken City', un thriller politic a cărui acțiune se petrece în zilele dinaintea alegerilor la primăria din New York (cu un prolog și câteva flashback-uri adăugate). Povestea (un caz de corupție la nivelul candidaților implicați în campanie, inclusiv primarul actual) și distribuția ar fi trebuit să ofere premizele cel puțin a unui thriller bun. Și totuși, rezultatul, după părerea mea, dezamăgește. (mai mult…)

Maze Runner: The Death Cure (2018) – Labirintul: Tratament letal

Maze Runner: The Death Cure (2018) - Labirintul: Tratament letal Regia: Wes Ball Distribuţia: Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster „Maze Runner: The Death Cure”, sau  „Labirintul: Tratament letal” (așa cum a fost tradus în limba română) este a treia parte a unei serii ce imaginează niște adolescenţi care trebuie să supravieţuiască unei distopii. Dacă aveţi afinităţi pentru scenarii cu zombi, peisaje post-apocaliptice sau dacă v-au plăcut filme precum Divergent ori Hunger Games, cu siguranţă vă veţi bucura de ultimul Maze Runner. (mai mult…)

Landing on Their Feet (2017) – Noflot al HaRaglayim

Landing on Their Feet (serial, 9 episoade, 2017) - Noflot al HaRaglayim Creator: Ruti Rudner, regia: Ayelet Menahemi Distribuția: Mili Avital, Shani Cohen, Gilat Ankori Femeile pot face tot ce pot face bărbații și multe le fac mai bine. Cred sincer în adevărul (aproape) absolut al acestei afirmații. Aplicând-o la serialul TV "Aterizând pe picioare" ("Noflot al haRaglayim"), al cărei prim sezon a fost transmis de unul dintre principalele posturi de televiziune din Israel în 2017, pot spune următoarele. Femeile pot fi detectivi excelenți. Femeile pot face seriale de televiziune bune despre detectivi. "Aterizând pe picioare" a fost creat de Ruti Rudner, regizat de Ayelet Menahemi, iar rolurile principale sunt încredințate lui Mili Avital (care are o mică faimă la Hollywood) și Shani Cohen (care are o faimă locală, mai ales în roluri comice, dar joacă ceva diferit aici). Rezultatul este destul de satisfăcător. (mai mult…)

Prin blogosfera cinefilă (15 – 21 ianuarie 2018)

-Pororoca este premiera românească a săptămânii și despre acest film s-au scris mai multe recenzii. Una dintre ele îi aparține lui Dragoș Marin și am citit-o pe FilmReporter.ro: ”Fără să meargă în direcții neașteptate, Pororoca fructifică ocazia unui pumn final în stomac, lucru care nu a fost pe placul tuturor spectatorilor de la mall-ul din Rahova în care am văzut filmul, dar care mi-a amintit de filme gen Dead Man’s Shoes sau Kill List. Nu-i ușor să generezi atâta intensitate (se poate argumenta că de aceea  filmul are nevoie de atât de multe minute), însă Bogdan Dumitrache și Constantin Popescu merg până la capăt și asta e lăudabil. Cu certe calități și ambiții, dar și câteva promisiuni nefructificate, Pororoca se înscrie undeva în eșalonul al doilea al Noului Val, fără a fi o bornă a cinematografului românesc recent, dar scoțând capul curajos din pluton. Musai să îl vedeți la cinema, ca să îi apreciați cum se cuvine meritele.” (mai mult…)

Viața plictisitoare a fantomelor: A Ghost Story (2017)

A Ghost Story (2017) Regia: David Lowery Distribuția: Casey Affleck, Rooney Mara, McColm Cephas Jr. Rareori pun asemenea întrebări, dar acum trebuie să întreb: "De ce a fost făcut acest film?". Serios. Un film poate fi realizat deoarece directorul sau scenaristul au unul sau mai multe mesaje de transmis. În alte cazuri, mesajul nu este atât de important, iar scopul este de a distra. Filmele au un public-țintă, categorii de spectatori care vin să le vadă din cauza mesajului sau pentru că doresc să se distreze. Desigur, există filme mai bune și filme mai puțin bune. În cazul lui "A Ghost Story" al lui David Lowery, pot aprecia câteva momente de cinema bun. Și totuși, nu am înțeles niciun mesaj și am fost plictisit profund. Viața fantomelor este probabil plictisitoare, doar asta am înțeles. Dar de ce ar trebui să se plictisească și publicul care merge la acest film, unii după ce au plătit și bani pentru bilete? Deci, vă rog, cineva care a înțeles mesajele pe care le-am pierdut și / sau a fost distrat de acest film, vă rog să fiți amabili și să mă ajutați! (mai mult…)

The Post (2017)

The Post (2017) Regia: Steven Spielberg Distribuția: Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk Filmele despre sfârșitul anilor 60 sau începutul anilor 70 devin din ce în ce mai mult filme de epocă. Ele descriu un moment în timp în care banii erau incă păstrați în cutii pentru a fi folosiți de copii cu zece sau cincisprezece ani mai târziu și mai aveau valoare, când fumatul în restaurante și locuri de muncă era permis și normal, când ziariștii foloseau mașini de scris și tiparul era bazat pe litere de plumb, când oamenii foloseau telefoane publice și puneau în ele monezi pentru a obține un ton de apelare și când mai erau locuri de parcare în Manhattan. Și da, un moment în timp în când femeile erau o prezență neobisnuită în sălile de ședințe de directorate (cu excepția cazului în care serveau cafea) și când presa scrisă avea importanță. Desigur, înțelegerea trecutului pare esențială pentru a înțelege prezentul, inclusiv câteva dintre disputele de astăzi, care par să fi fost întreținute din totdeauna (sau cel puțin cu o jumătate de secol în urmă). Acestea includ necesitatea și dreptul unei prese libere de a spune adevărul chiar dacă acest lucru este incomod pentru guvern și necesitatea și dreptul de a avea femei în posturi cheie la nivelurile de decizie ale societății și instituțiilor noastre. Acestea sunt liniile principale ale poveștii și esența celui mai recent film al lui Steven Spielberg, "The Post". (mai mult…)

Dreptul de a ierta: The Railway Man (2013)

The Railway Man (2013) Regia: Jonathan Teplitzky Distribuția: Colin Firth, Nicole Kidman, Stellan Skarsgård, Jeremy Irvine Pot ororile războiului fi iertate? Care este atitudinea corectă față de făptași și colaboratori ai crimelor de război, genocid și tortură? Timpul într-adevăr vindecă? Este răzbunarea răspunsul potrivit? Este posibilă iertarea și cine are dreptul să ierte? Asemenea întrebări sunt adesea puse în literatura și filmele despre război și Holocaust. Răspunsurile diferă, așa cum se întâmplă în viața reală și în istorie. 'The Railway Man', film dramatic și impresionant, inspirat de personajele adevărate și povestirile vieților englezului Eric Lomax și japonezului Takesi Nagase, întreabă și încearcă să ofere un răspuns în contextul istoric al lagărelor ucigașe in care erau tinuți prizonierii britanici din Indochina ocupată de Japonia în timpul celui de-al doilea război mondial. (mai mult…)