Filme

Amintiri din epoca de aur 1: Tovarasi, frumoasa e viata! (2009)

Amintiri din epoca de aur 1: Tovarasi, frumoasa e viata! (2009) Regizorii filmelor din serie: Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu Imaginea: Oleg Mutu, Alex Sterian, Liviu Mărghidan Scenariile: Cristian Mungiu Iata cateva cuvinte ale lui Cristian Mungiu, care explica cu umor – intr-un interviu – aceasta ultima (dar nu cea de pe urma) creatie a sa: „Am vrut ca după 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile şi până la următorul meu film de autor să ofer publicului român o comedie, iar Amintiri din Epoca de Aur, film episodic şi colectiv, îmbină punctele de vedere a cinci colegi de generaţie cărora le-a făcut plăcere să Recupereze, să Refolosească şi Recondiţioneze amintirile din perioada nopţilor pierdute la bairamuri, video şi cozi“. Acesti 3 R nominalizati mai sus, definesc in ansamblu un sir de “legende urbane si rurale”, emblematice pentru anii Epocii de Aur, din care multi dintre noi nu mai gandeau a scapa cu viata. (mai mult…)

Once (2006)

Once (2006)-Odata ca niciodata Regia: John Carney Actori: Glen Hansard, Marketa Irglova Dovedesti cu adevarat ca iubesti o persoana in momentul in care ii daruiesti totul si o lasi sa plece. Oare cuvintele astea sa insemne ceva pentru voi? Pentru mine au insemnat totul si de la ele pornesc spre descrierea unuia dintre cele mai frumoase, mai lirice si mai dulci filme pe care le-am vazut vreodata. Pentru ca “Once”, desi este una din capodoperele cinematografiei mondiale, este atat de putin cunoscut si atat de neinsemnat, incat pana si eu am ezitat pana sa il vad, considerandu-l doar un film irlandez oarecare, pe deasupra un musical (dar apreciere pe care o neg acum), gen de film pe care nu il simpatizez daca nu e vorba de o pelicula clasica, din vremurile de glorie. (mai mult…)

Anatomy of a Murder (1959)

Anatomy of a Murder (1959)-Anatomia unei crime Regia: Otto Preminger Actori: James Stewart, Lee Remick, Ben Gazzara Inca un film petrecut in majoritatea lui intr-o sala de judecata americana, inca un film clasic, inca un film pe care l-am apreciat foarte mult pentru ceea ce mi-a aratat (o fi si defect profesional?). Muzica desavarsita (semnata de Duke Ellington), un joc actoricesc deosebit al lui James Stewart, o controversa juridica – cat de mult “se prostitueaza” avocatii pentru a apara clientii -, multe premii si nominalizari, dar si discutii in epoca pentru folosirea unor cuvinte considerate indecente cum ar fi “panties”. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Los abrazos rotos (2009)

Los abrazos rotos (2009)-Imbratisari frante Regia: Pedro Almodovar Actori: Penelope Cruz, Lluis Homar, Blanca Portillo, Jose Luis Gomez, Tamar Novas Sunt trei scene magnifice in frumosul ultim film al lui Almodovar. Prima dintre acestea este scena de deschidere – vedem o imagine, o femeie de fapt, reflectnadu-se in ochii cuiva. Curand aflam ca acest cuiva este Harry Caine – pseudonimul lui Mateo Blanco si ca el este orb. Perceptia realitatii prin alte simturi decat cele naturale este una dintre temele acestui film. Situatia pe care o aflam mai tarziu este chiar mai tragica de vreme ce eroul a fost odata regizor de cinema, o arta care este vizuala prin definitie. O drama din trecut i-a schimbat viata, i-a luat vederea si a condus la o schimbare a identitatii. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodvar, un film, doua pareri: Volver (2006)

Volver (2006) Regia: Pedro Almodovar Actori: Penelope Cruz, Carmen Maura, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Lola Duenas Volver se deschide cu o scena intr-un cimitir. In Spania rurala, in timpul a ceea ce pare a fi o zi de pomenire a mortilor, o multime de femei ingrijesc intr-o atmosfera de grija familiala si neasteptata voiosie mormintele celor dragi. Totul este filmat in culori deschise si tari, sub un cer albastru. Este deschiderea perfecta pentru un film in care mortii revin pentru a-i ajuta pe cei vii si pentru a rezolva problemele pe care le-au lasat nerezolvate pe vremea cand traiau. Sau, cel putin, este jocul aparent pe care regizorul ni-l propune pentru cea mai mare parte a filmului. Sudul Spaniei si vietile oamenilor obisnuiti, componenta sa aproape exclusiv feminina in privinta personajelor intalnesc aici lumea lui Almodovar – o lume in care planurile realitatii si ale fantasticului se impletesc, unde nu numai sentimentele oamenilor par a fi inspirate din telenovele, dar intreaga viata este o telenovela plina de fantezie si culoare. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: La mala educacion (2004)

La Mala educacion (2004)-Proasta crestere Regia: Pedro Almodovar Actori: Gael Garcia Bernal, Fele Martinez, Daniel Gimenez Cacho, Lluis Homar Desi atragator din punct de vedere al calitatii personajelor, “La mala educacion” mi s-a parut, la momentul vizionarii sale, din ce imi amintesc, mult mai intortocheat ca subiect si ca intorsatura a povestii in toate momentele filmului decat Volver, vazut in aceeasi perioada, chiar daca mi s-a parut usor de urmarit in comparatie cu alte filme. Filmul urmareste destinul a doua personaje in decursul a trei perioade diferite: initial, idila inceputa in timpul scolii catolice intre Ignacio Rodriguez si Enrique, in timpul adolescentei lor. Pentru a-l pastra aproape pe Enrique, Ignatio face un sacrificiu mare si se ofera directorului scolii, parintele Manolo si incepe o adevarata viata de refugiu in bratele homosexualitatii si travestitilor. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Hable con ella (2002)

Hable con ella (2002)-Vorbeste cu ea Regia: Pedro Almodovar Actori: Javier Cámara, Dario Grandinetti, Rosario Flores, Geraldine Chaplin Pedro Almodovar se dovedeste cu fiecare film pe care il vad drept un fin cunoscator al sufletului uman, dar mai ales, un regizor care lasa spectatorului toata libertatea de miscare in descrierea psihologica a personajelor. Totul este lasat liber, in forma pura, personajele se misca pe langa noi, le auzim toate cuvintele, le vedem in miscarea lor naturala, dar latura psihologica este reliefata diferit si definita diferit in mintea fiecarui spectator. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Todo sobre mi madre (1999)

Todo sobre mi madre (1999)-Totul despre mama mea Regia: Pedro Almodovar Actori: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Penelope Cruz In momentul cand am vazut acest film, intr-o serie de trei filme regizate de Pedro Almodovar, acum cativa ani, mi-a placut cel mai mult si mi s-a parut cel mai inchegat si mai plin de substanta. Povestea unei femei (Manuela) care isi pierde fiul intr-un cumplit (si inutil) accident de masina si pleaca in cautarea tatalui acestuia pentru a-i spune despre fiul sau pierdut si despre dorinta acestuia sa a-si cunoaste tatal, desi ea ii spusese ca murise dupa nasterea lui. Cuvintele lui, pastrate in jurnalul cu care a murit in mana, o determina sa caute noi raspunsuri: “Azi dimineata m-am uitat prin camera mamei mele si am gasit un vraf de poze. Toate aveau o jumatate lipsa. Tatal meu, banuiesc. Am impresia ca si din viata mea lipseste aceeasi jumatate. Vreau sa-l regasesc, nu ma intereseaza cine este sau cum s-a purtat cu mama. Nimeni nu are cum sa-mi ia acest drept numai al meu”. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Carne tremula (1997)

Carne tremula (1997)-Sange fierbinte Regia: Pedro Almodovar Actori: Javier Bardem, Penelope Cruz, Francesca Neri, Liberto Rabal, Angela Molina Si din acest film se intrevede un Almodovar care incearca sa fie promovat pe piata internationala (ceea ce, in cele din urma, este normal), printr-un film care sa promoveze sentimente obisnuite, intre oameni normali, cu intorsaturi de situatie, la granita intre o drama, un film romantic si cu accente de policier. Il gasim aici pe unul dintre actorii mei favoriti, Javier Bardem, in singurul rol pe care l-a jucat in filmele lui Almodovar, dar cu atat mai impresionant, pentru ca este un rol dificil, complex, jucat cu inima intr-un scaun cu rotile. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: La flor de mi secreto (1995)

La flor de mi secreto (1995)-Taina inimii mele Regia: Pedro Almodovar Actori: Marisa Peredes, Juan Echanove, Rossy de Palma “La flor de mi secreto” este un film mai putin nonconformist al lui Almodovar, cu elemente care nu mai tin prea mult de expresiile obisnuite ale filmelor sale si mai mult de normalul din oameni, pe care il exploateaza cu aceeasi stralucire ca in alte pelicule. Este doar inceputul acestei “normalitati” a scenariilor sale, pentru ca, dupa cum vom vedea, acesta este trendul pe care il va urma, cu unele exceptii (cum ar fi La mala educacion). (mai mult…)