Freaks (1932)

Articol publicat de Jovi pe 26 Aprilie 2010

Freaks (1932) – Monstrii
Regia: Tod Browning
Actori: Wallace Ford, Leila Hyams, Olga Baclanova, Roscoe Ates, Henry Victor

Freaks a fost un film pe care l-am privit cu neincredere, poate din cauza numelui, poate din cauza renumelui si a imaginilor pe care le-am zarit pe Internet. Regizorul Tod Browning a ales si a distribuit in film “monstri” veritabili, adica persoane cu handicap, pitici, persoane fara maini sau fara picioare, incercand sa scandalizeze publicul spectator, ceea ce a si reusit, intrucat si acum, peste decenii, filmul inspaimanta prin realism si imagine, ramanand neagreat, desi este destul de valoros.

Freaks

De ce ar fi un astfel de film valoros? In primul rand, prin calitatea povestii, impletind povestea tipica de dragoste (dar intre persoane total atipice si diferite in acelasi timp) cu un thriller politist, ajungand pana horror-ul clasic, mai ales spre final, cand tensiunea atinge cote inalte si persoanele mai slabe pot fi usor infricosate. Cleopatra este aparent singura persoana normala din circ. Este inconjurata de fel de fel de creaturi, unele mai simpatice, unele mai terifiante, multe greu de caracterizat. Pasiunea pentru singura femeie cu adevarat frumoasa se imparte: pe de o parte, este Hans, un pitic posesor al unei averi maricele si Hercules, un barbat dotat cu o forta enorma, o prostie pe masura.

Cleopatra si Hans

Din confruntarea de idei, castiga la inceput banul. Hercules, care a auzit de mostenirea lui Hans, se uneste cu Cleopatra pentru a-i lua averea acestuia, o convinge sa se casatoreasca cu piticul, pentru ca apoi sa il omoare. Numai ca actiunea lor, prea directa si fara ascunzisuri, atrage atentia tuturor “ciudatilor” din preajma, inca din ziua casatoriei. Urmarea este de fapt razbunarea acestora impotriva celor care le-au minimalizat posibilitatile si modul de gandire.

Aceasta fratie a monstrilor este, cu adevarat, impresionanta. Si reala, pentru ca in cazul persoanelor cu anumite deficiente, exista o comuniune care cu greu fi sparta. In clipa in care Cleopartra li se adreseaza cu termeni ca “murdari”, “ciudati” etc., in chiar momentul in care ei doreau sa o introduca in propria comunitate, aceasta si-a pierdut respectul lor. Cand unul de-al lor este ranit si batjocorit, razbunarea lor va fi crunta, chiar daca amuzanta in cele din urma.

Nota: 7.5/10

« »

Un raspuns la “Freaks (1932)”

1. […] filmului din seria “1001 de filme de vazut intr-o viata”, Freaks din 1932, despre care am scris si eu aici: “Realizat de acelasi Tod Browning care daduse lovitura cu Dracula in anul precedent, Freaks […]