Filme europene

Beogradski Fantom (2009)

Beogradski Fantom (2009) – Fantoma din Belgrad Regia: Jovan B. Todorovic Actori: Milutin Milosevic, Marko Zivic 1979. Yugoslavia. Belgrad. Intr-un protest la adresa autoritatilor, mai ales a lui Tito care era plecat la o conferinta in Cuba, un misterios sarb pacaleste fortele Militiei locale, intr-o cursa fara oprire prin centrul capitalei. Obiectul pe care il foloseste nu este unul care se gaseste pe orice strada si in acelasi timp unul care nu poate fi oprit cu usurinta de fortele militienesti: un Porsche 911 S Targa. Un caz real, care a facut senzatie in acea perioada. (mai mult…)

Seraphine (2008)

Seraphine (2008) – Seraphine Regia: Martin Provost Actori: Yolande Moreau, Ulrich Tukur ‘Seraphine’ are o scena de cumpana, un moment de unde filmul se poate indrepta in orice directie. Anul este 1927 si Wilhelm Uhde (jucat de Ulrich Tukur) este un colectionar si negutaror de arta, dar nu unul oarecare ci unul dintre cei care nu cumpara picturi pentru a le revinde, ci vinde picturi pentru a cumpara pe cele pe care le iubeste, personaj real in istoria artelor plastice, descoperitor al lui Douanier Rousseau si al eroinei filmului – pictorita Seraphine Louis. Pe Seraphine Uhde o cunoscuse cu peste un deceniu in urma, in vara inselatoare a lui 1914, cea dinaintea izbucnirii Marelui Razboi. Alungat din Paris de proprii sau demoni personali si stabilit la Senlis, in nordul Frantei, Uhde descopera ca femeia de serviciu din casa inchiriata, Seraphine, o femeie simpla si naiva este o formidabila pictorita care cu intuitie si pasiune compenseaza lipsa totala de educatie (artistica sau de orice fel) pentru a crea pe mici tablite de lemn sau carton compozitii florale tulburatoare in viziune si uimitoare in coloristica. Razboiul izbucneste, Uhde devenit ‘dusmanul’ trebuie sa fuga din Franta si se poate intoarce doar peste ani, nestiind daca Seraphine mai traieste. (mai mult…)

Zavet (2007)

Zavet (2007)-Promite-mi Regia: Emir Kusturica Actori: Uros Milovanovic, Marija Petronijevic, Aleksandar Bercek, Miki Manojlovic Una dintre primele scene din ‘Zavet’ (care cred ca se traduce prin ‘Promisiunea’ sau ‘Promite-mi’ ) face parte din categoria secventelor care raman in memorie pentru multa vreme. Suntem introdusi in universul unui sat din muntii Serbiei, in care au ramas trei locuitori – bunicul a carui munca si inventii low-tech sustin economic si apara satul si modul lui de viata, nepotul adolescent care va fi eroul principal al filmului, si profesoara care isi vede scoala cu un singur elev inchisa de o gasca de inspectori de la ‘centru’, o femeie putin trecuta ca varsta dar destul de nurlie inca pentru a atrage atentia adolescentului, in timp ce ea incearca sa faca acelasi lucru cu singurul barbat ramas din sat – bunicul. (mai mult…)

Muerte de un ciclista (1955)

Muerte de un ciclista (1955)-Moartea unui ciclist Regia: Juan Antonio Bardem Actori: Lucia Bose, Alberto Closas, Carlos Casaravilla Sincer, am avut asteptari mai mari de la acest film din 1955, dar probabil conditiile in care l-am vazut si fragmentat din cauza oboselii pe mai multe zile, m-a determinat sa va spun cele de mai sus. Este clar un film care nu a imbatranit cu trecerea anilor, asa cum o fac destule pelicule din acea perioada, dar afirmatie care isi gaseste cu atat mai mare acoperire cand vorbim de cinematografia romaneasca. Intamplator, am revazut zilele trecute aproximativ 30 de mintute din filmul “Burebista”, un film color care ajuta la mistificarea procomunista a istoriei. Se vede clar ca a imbatranit urat, este sters si plin de zgarieturi si asta chiar daca peisajele raman la fel de frumoase, multe din ele pierdute acum. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Los abrazos rotos (2009)

Los abrazos rotos (2009)-Imbratisari frante Regia: Pedro Almodovar Actori: Penelope Cruz, Lluis Homar, Blanca Portillo, Jose Luis Gomez, Tamar Novas Sunt trei scene magnifice in frumosul ultim film al lui Almodovar. Prima dintre acestea este scena de deschidere – vedem o imagine, o femeie de fapt, reflectnadu-se in ochii cuiva. Curand aflam ca acest cuiva este Harry Caine – pseudonimul lui Mateo Blanco si ca el este orb. Perceptia realitatii prin alte simturi decat cele naturale este una dintre temele acestui film. Situatia pe care o aflam mai tarziu este chiar mai tragica de vreme ce eroul a fost odata regizor de cinema, o arta care este vizuala prin definitie. O drama din trecut i-a schimbat viata, i-a luat vederea si a condus la o schimbare a identitatii. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodvar, un film, doua pareri: Volver (2006)

Volver (2006) Regia: Pedro Almodovar Actori: Penelope Cruz, Carmen Maura, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Lola Duenas Volver se deschide cu o scena intr-un cimitir. In Spania rurala, in timpul a ceea ce pare a fi o zi de pomenire a mortilor, o multime de femei ingrijesc intr-o atmosfera de grija familiala si neasteptata voiosie mormintele celor dragi. Totul este filmat in culori deschise si tari, sub un cer albastru. Este deschiderea perfecta pentru un film in care mortii revin pentru a-i ajuta pe cei vii si pentru a rezolva problemele pe care le-au lasat nerezolvate pe vremea cand traiau. Sau, cel putin, este jocul aparent pe care regizorul ni-l propune pentru cea mai mare parte a filmului. Sudul Spaniei si vietile oamenilor obisnuiti, componenta sa aproape exclusiv feminina in privinta personajelor intalnesc aici lumea lui Almodovar – o lume in care planurile realitatii si ale fantasticului se impletesc, unde nu numai sentimentele oamenilor par a fi inspirate din telenovele, dar intreaga viata este o telenovela plina de fantezie si culoare. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: La mala educacion (2004)

La Mala educacion (2004)-Proasta crestere Regia: Pedro Almodovar Actori: Gael Garcia Bernal, Fele Martinez, Daniel Gimenez Cacho, Lluis Homar Desi atragator din punct de vedere al calitatii personajelor, “La mala educacion” mi s-a parut, la momentul vizionarii sale, din ce imi amintesc, mult mai intortocheat ca subiect si ca intorsatura a povestii in toate momentele filmului decat Volver, vazut in aceeasi perioada, chiar daca mi s-a parut usor de urmarit in comparatie cu alte filme. Filmul urmareste destinul a doua personaje in decursul a trei perioade diferite: initial, idila inceputa in timpul scolii catolice intre Ignacio Rodriguez si Enrique, in timpul adolescentei lor. Pentru a-l pastra aproape pe Enrique, Ignatio face un sacrificiu mare si se ofera directorului scolii, parintele Manolo si incepe o adevarata viata de refugiu in bratele homosexualitatii si travestitilor. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Carne tremula (1997)

Carne tremula (1997)-Sange fierbinte Regia: Pedro Almodovar Actori: Javier Bardem, Penelope Cruz, Francesca Neri, Liberto Rabal, Angela Molina Si din acest film se intrevede un Almodovar care incearca sa fie promovat pe piata internationala (ceea ce, in cele din urma, este normal), printr-un film care sa promoveze sentimente obisnuite, intre oameni normali, cu intorsaturi de situatie, la granita intre o drama, un film romantic si cu accente de policier. Il gasim aici pe unul dintre actorii mei favoriti, Javier Bardem, in singurul rol pe care l-a jucat in filmele lui Almodovar, dar cu atat mai impresionant, pentru ca este un rol dificil, complex, jucat cu inima intr-un scaun cu rotile. (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: La flor de mi secreto (1995)

La flor de mi secreto (1995)-Taina inimii mele Regia: Pedro Almodovar Actori: Marisa Peredes, Juan Echanove, Rossy de Palma “La flor de mi secreto” este un film mai putin nonconformist al lui Almodovar, cu elemente care nu mai tin prea mult de expresiile obisnuite ale filmelor sale si mai mult de normalul din oameni, pe care il exploateaza cu aceeasi stralucire ca in alte pelicule. Este doar inceputul acestei “normalitati” a scenariilor sale, pentru ca, dupa cum vom vedea, acesta este trendul pe care il va urma, cu unele exceptii (cum ar fi La mala educacion). (mai mult…)

Săptămâna Pedro Almodovar: Kika (1993)

Kika (1993) Regia: Pedro Almodovar Actori: Veronica Forque, Victoria Abril, Peter Coyote Si in “Kika”, Almodovar continua seria filmelor cu alura politista, avem parte de mai mult crime care se petrec, desi ele nu constituie cu adevarat centrul atentiei. Poate ca acesta este felul in care femeile jucause se misca printre barbatii din viata lor. Sau poate ca este vorba de lumea televiziunii, careia nu ii pasa de nicio norma de morala pentru atragerea spectatorilor: crime, violuri, autoflagelari, toate in direct si fara nicio remuscare. (mai mult…)