Filme europene

A hentes, a kurva és a félszemü (2017) – Măcelarul, curva şi chiorul

A hentes, a kurva és a félszemü (2017) Regia: János Szász Distribuția: Zsolt Nagy, Dorka Gryllus, Géza Hegedüs D. S-ar putea să fi fost printre primii spectatori ai filmului "Măcelarul, curva şi chiorul" ("A hentes, a kurva és a félszemü" este titlul original) la proiecţia sa în prima jumătate a lunii octombrie la Festivalul Internaţional de Film de la Haifa. Filmul era încă marcat ca fiind în "post-producţie" pe IMDB, deci nu au fost disponibile recenzii sau informaţii prea detaliate. Nu am văzut nici un film anterior al regizorului János Szász şi ştiu prea puţin despre cinematografia maghiară din zilele noastre, deci a fost ocazie bună de a vedea feţe noi şi de a compara abordarea filmelor maghiare cu cele din România sau Cehia învecinate, cu care sunt mai familiarizat. Nu am fost dezamăgit. (mai mult…)

Frumusețe tulburătoare: Tiere (2017)

Tiere (2017) Regia: Greg Zglinski Distribuția: Birgit Minichmayr, Philipp Hochmair, Mona Petri Sunt un pasionat al Elveţiei, una dintre ţările mele preferate pentru vacanţe, un loc care şi-a câştigat renumele pentru frumuseţea naturii sale, dar şi pentru calmul şi ordinea care par să domnească în oraşele şi satele sale, precum şi în relaţiile dintre oameni. Rareori frumuseţea Elveţiei şi a munţilor ei mi s-a părut atât de deranjantă, atât de neliniştitoare, ca în "Tiere", filmul regizat de Greg Zglinski pe care l-am văzut acum câteva săptămâni la Festivalul Internaţional de Film de la Haifa. Titlul a fost tradus în limba engleză ca "Animals" (Animale), dar poate ar fi mai degrabă potrivit "Beasts" (Fiare)? Cunoscători mai buni de germană îmi vor spune. Se pare că regizorul şi co-scenaristul au învăţat una dintre regulile de bază ale artei fantastice şi de groază, teoretizate şi aplicate în scrierile sale de către Mircea Eliade: fantasticul şi genul 'de groază' pot fi mai eficiente atunci când evenimente excepţionale şi fenomene ciudate pornesc dintr-o atmosfera "normală" şi prietenoasă. Filmul regizat de Greg Zglinski transformă un teritoriu de vacanţă, care este foarte familiar pentru mulţi dintre noi, într-o zona de incertitudine şi nelinişte. (mai mult…)

Córki dancingu (2015) – The Lure l@ Dracula Film Festival 2017

Córki dancingu (2015) - The Lure Regia: Agnieszka Smoczynska Distribuția: Marta Mazurek, Michalina Olszanska, Kinga Preis, Andrzej Konopka, Jakub Gierszal Cântecul sirenelor, despre care legendele spun că este mortal, ne încântă încă de la primele secvențe ale filmului și nu m-aș fi supărat dacă el ar fi continuat tot filmul, fiind în același timp melodios și sexy, încântător și tentant. Numai că, aproape imediat după ce sirenele sunt trase la mal, perspectiva se schimbă și trecem rapid pe ritmuri de muzică disco poloneză (foarte-foarte bună!) într-un bar în care se cântă, se dansează și se face striptease. Intrăm astfel în atmosfera aiuritoare a unul film care ne pune și întrebări, ne și amuză, ne și îngrozește sau ne întristează. Un roller-coaster. (mai mult…)

Marele păpușar: La double vie de Véronique (1991)

La double vie de Véronique (1991) Regia: Krzysztof Kieslowski Distribuția: Irène Jacob, Wladyslaw Kowalski, Halina Gryglaszewska A vedea filmele lui Krzysztof Kieslowski este o experienţă specială acum, mai mult de două decenii de când a încetat să mai filmeze şi după ce, curând după aceea, a murit. Viaţa relativă scurtă a regizorului polonez (a murit la vârstă de 54 de ani) şi cariera tot destul de scurtă (mai puţin de două decenii) se transformă acum în legendă. Fiecare dintre filmele sale prezintă calitatea şi emoţia unui adevărat maestru al cinematografiei. "Viaţa dublă a lui Veronique" (sau "La double vie de Véronique" în limba franceză) este unul dintre cele mai cunoscute filme realizate la apogeul carierei sale cinematografice, între Decalog şi trilogia celor 'Trei culori'. Cumva, ocupat cu viaţa mea personală, am pierdut filmul la vremea sa. Acum, în perspectiva vieţii şi a morţii regizorului, nu numai că rămâne o opera cinematografică remarcabilă, ci este îmbogăţită cu noi semnificaţii. (mai mult…)

Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului (2017)

Borg vs. McEnroe: Înfruntarea secolului (2017) Regia: Janus Metz Scenariul: Ronnie Sandahl Distribuţia: Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny Probabil că mai dificil decât să adaptezi un roman, o nuvelă ori o serie de benzi desenate, este să „adaptezi” viaţa unui sportiv. Oricât de spectaculoasă ar fi fost ea, trecerea de la fapte (în cazul de faţă legendă) la film poate șterge din sclipici, artificii și dramatism. Filmul lui Ronnie Sandahl nu redă pe deplin însemnătatea finalei masculine de la Wimbledon din 1980, dar e greu de crezut că asta își propune. Observând lumina din cele mai multe cadre, întreaga scenografie fidelă anilor 70 (atmosfera autentică pe care o construiește rivalizează cu cea din „A single man”), jocul subtil (Sverrir Gudnason are un rol dificil, dar reușește să exprime din câteva gesturi, un zâmbet abia sugerat și privirea de cele mai multe ori blândă, o lume de emoţii reţinute și sentimente inhibate) sau paralela dintre cei doi sportivi  și lumile lor, ne dăm seama că povestea spusă de Janus Metz nu este doar a celor doi tenismeni, ci a oricărui sportiv de performanţă. (mai mult…)

O poveste de iubire imposibilă: Victoria and Abdul (2017)

Victoria and Abdul (2017) Regia: Stephen Frears Distribuția: Judi Dench, Ali Fazal, Tim Pigott-Smith Istoria Angliei a fost binecuvântată cu mai multe regine celebre - începând cu Anne Boleyn şi Mary Stuart scurtate de regalele lor capete, continuând cu cele două Elisabete şi, desigur, cu regina Victoria, deţinătoarea până de curând a recordului longevităţii pe tron, regina care şi-a dat numele unei intreagi epoci de maximă glorie şi expansiune teritorială a imperiului britanic. Marile actriţe ale cinematografiei engleze au fost, prin urmare, binecuvântate de rolurile fabuloase respective pe marile ecrane, considerate apogee ale carierelor lor. Pentru Dame Judi Dench, "Victoria şi Abdul" în regia lui Stephen Frears oferă pentru a doua oară posibilitatea de a crea un portret de neuitat al reginei Victoria. Succesul ei în îndeplinirea acestei sarcini este cea mai bună parte şi cele mai bune lucruri care pot fi spuse şi scrise despre această producţie. Din păcate, nu este şi singurul lucru care poate fi spus şi scris despre acest film. (mai mult…)

Grecii și străinii: Worlds Apart (2015)

Worlds Apart (2015) - Enas Allos Kosmos Regia: Christoforos Papakaliatis Distribuția: J.K. Simmons, Christoforos Papakaliatis, Andrea Osvárt, Tawfeek Barhom Deşi localizată la extremitatea sudică a Uniunii Europene sau poate chiar din acest motiv, Grecia s-a aflat în ultimii ani la intersecţia Europei. Criză economică care a lovit Europa şi întreaga lume cu un deceniu în urmă a fost deosebit de dificilă pentru economia greacă, în parte din cauza factorilor globali, în parte datorită acumulării de administrare defectuoasă şi de decizii greşite în politicile economice. Pentru ca economia greacă să supravieţuiască, au fost impuse programe dure de austeritate de către UE şi de FMI, ceea ce a dus la reducerea salariilor şi a pensiilor şi mai ales la pierderea locurilor de muncă pentru un procent semnificativ din forţă de muncă. Pe de altă parte, Grecia s-a trezit împreună cu Italia, ca fiind o destinaţie ţintă şi un punct de intrare în Europa pentru sute de mii de refugiaţi din razboaie şi catastrofe economice din Africa şi din lumea islamică. Presiunea socială şi economică a avut ca rezultat costuri ridicate pentru familiile şi cetăţenii greci, situaţii de criză personală pentru persoanele care şi-au pierdut sau sunt în pericol să-şi piardă siguranţa într-o lume în schimbare. Pentru unii dintre ei refugiul a fost în extremism politic. Pentru alţii în dragoste. Acesta este fondul, dar şi tema principala a filmului actorului şi regizorului Christopher Papakaliatis, "Enas Allos Kosmos" sau "Worlds Apart". (mai mult…)

On the Milky Road (2016) – Pe Calea Lactee

On the Milky Road (2016) Regia: Emir Kusturica Distribuția: Emir Kusturica, Monica Bellucci, Sloboda Micalovic, Predrag Manojlovic On the Milky Way”, cel mai recent film al sârbului Emir Kusturica, este o poveste de dragoste în vreme de război -războiul bosniac mai exact-cu gloanțe șuierând pe lângă tâmple, dintre un el dezlânat, dar plin de șarm și unic în peisajul secerat de război, și o ea, tipul femeii fatale, pe jumătate străină, pe fugă din cauză că este prea frumoasă. Kusturica însuși este în rolul principal, jucându-l pe soldatul Kosta, considerat de mulți nebun, însă cu o imagine tipică parcă desprinsă din folclor, a eroului care pare naiv și prost, dar care înțelege mai multe decât oricine, bazându-se pe orice semn, inclusiv pe visele pe care le are. Soldatul însă, are un trecut tragic despre care menționează alții în trecere. Nu-mi dau seama dacă Kusturica a jucat bine sau nu, dar fața lui schimonosită cel puțin, a adus pe ecran un personaj care parcă ar fi fost transpus dintr-o ilustrație. Kosta e simpatic, are privirea senină, dar în cutele feței și în orientarea în jos a colțurilor gurii se vede amărăciunea timpurilor de altă dată. (mai mult…)

Nicio rază de speranță: Já, Olga Hepnarová (2016) – Eu, Olga Hepnarova

Já, Olga Hepnarová (2016) Regia: Petr Kazda, Tomás Weinreb Distribuția: Michalina Olszanska, Martin Pechlát, Klára Melísková Pentru cel de-al doilea an consecutiv cinemateca din oraşul meu găzduieşte un Festival de film ceh, iar cel mai interesant film pe care l-am văzut până acum este 'Eu, Olga Hepnarova' co-regizat de Petr Kazda şi Tomás Weinreb descriind un eveniment care a avut loc acum mai bine de 40 de ani în ceea ce era atunci Republica Socialistă Cehoslovacă. După toate criteriile a fost un eveniment şocant, în special pentru Cehoslovacia "liniştită" şi "normalizată" din anii 1970. Astăzi, am suspecta imediat un atac terorist, dar rădăcinile crimei fetei care într-o bună (sau rea) zi a intrat cu camionul pe care îl conducea într-o staţie de autobuz din Praga, ucigând opt persoane îşi au originile nu în ideologie, ci într-o profundă traumă personală şi în eşecul total al unui sistem care nu putea să-şi îndeplinească obligaţiile de baza faţă de cetăţenii săi şi chiar mai puţin ştia să tolereze diferenţele şi să se ocupe de persoanele în dificultate. (mai mult…)

Dramă solidă de război: HHhH (2017) – The Man with the Iron Heart

HHhH (2017) - The Man with the Iron Heart Regia: Cédric Jimenez Distribuția: Rosamund Pike, Mia Wasikowska, Jack O'Connell Asasinarea la Praga în 1942 a lui Reinhardt Heydrich - "protectorul" Boemiei și Moraviei și unul dintre planificatorii "soluției finale" - a fost unul dintre cele mai spectaculoase evenimente ale celui de-al doilea război mondial. Deși nu a schimbat dramatic soarta războiului, a avut un puternic impact asupra moralului atât a germanilor, cât și al cehilor și altor națiuni care luptau împotriva Axei, dovedind că ocupanții naziști nu erau nemuritori și că conducătorii regimului lor aveau să-și plătească crimele. De asemenea, evenimentul a condus la represalii sălbatice care au distrus orice speranță de cooperare între germani și cehi. "Omul cu inima de fier", bazat pe un roman al lui Laurent Binet și regizat de Cédric Jimenez, descrie cu atenție principalele personaje ale acestei drame istorice, precum și evenimentele dinainte și după atacul asupra lui Heydrich. (mai mult…)