Filme americane

Clasic și atemporal: Gloria (1980)

Gloria (1980) Regia: John Cassavetes Distribuția: Gena Rowlands, Buck Henry, Julie Carmen Filmele bune sunt atemporale. Sau așa par. Uneori acest lucru se datorează faptului că subiectul lor este universal și nu contează exact în ce epocă se petrece acțiunea. În alte cazuri, calitatea povestirii și a jocului actorilor fac ca perioada de timp să fie irelevantă. Un exemplu bun este "Gloria", un film realizat în 1980 de regizorul (și actorul) John Cassavetes, despre care știam foarte puțin înainte de a vedea acest film. "Gloria" este un film cu gangsteri care păstrează interesul spectatorilor pentru cele peste două ore ale proiecției și arată nou și proaspăt, în ciuda faptului că a fost filmat cu aproape 40 de ani în urmă. (mai mult…)

12 Strong (2018) – Cei 12 invincibili

12 Strong (2018) - Cei 12 invincibili Regia: Nicolai Fuglsig Distribuție: Chris Hemsworth, Michael Shannon, Michael Pena În general, sunt o consumatoare înrăită de filme cu temă/tentă eroică; recunosc, le prefer pe cele cu mai puține arme de foc, eventual plasate în lumi fantastice, paralele sau distopice, însă nu mă dau în lături nici de la vizionarea celor mai apropiate de realitate.  „Cei 12 invincibili”, având scenariul bazat pe cartea „Horse Soldiers” (Soldații călare) a lui Doug Stanton, se numără printre acestea. Pe lângă distribuția interesantă, a pornit și cu atuul unei echipe puternice: scenariști care au lucrat la filme precum „Tăcerea mieilor” sau „Jocurile foamei”, un regizor aclamat și producători cu experiență în filme de acțiune. (mai mult…)

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) Regia: Martin McDonagh Distribuția: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Caleb Landry Jones, Lucas Hedges 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' se poziționează ca principalul favorit al sezonului Oscarurilor, iar dacă va câștiga unele dintre statuetele din categoriile majore, va fi pe merit. Este destul de interesant faptul că tocmai un regizor britanic-irlandez a reușit să facă un film atât de clar despre acea parte pe care o cunoaștem atât de puțin din SUA - 'America profundă', cea care este departe de strălucirea marile orașe sau a lumii hi-tech. Cu toate acestea, nu ar trebui să fim uimiți, deoarece Martin McDonagh este un artist foarte special, dramaturg de mare talent, care și-a lărgit treptat scopul pieselor sale de la istoria și actualitatea politică irlandeză la realitățile britanice și, ulterior, la subiecte universale. Ca regizor de film, a început cu un film de scurt metraj a cărui acțiune se petrece în Irlanda, care a câștigat un premiu Oscar în 2006, pentru ca următoarele două lungmetraje să fie localizate în Europa ('In Bruges') și Hollywood ('Seven Psychopaths'). Povestea din 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' are loc în inima Americii, aș spune aproape inima sângerândă a acestei țări, deoarece micul oraș din Missouri poate fi văzut ca un micro-model al realităților complexe ale SUA, cu prejudecățile și violența caracteristică, dar și cu omenia locuitorilor și încrederea în justiție și puterea de a vindeca a credinței. Calitatea filmului îl plasează undeva în aceeași ligă cu filmele fraților Coen și ale lui Tarantino. (mai mult…)

Broken City (2013)

Broken City (2013) Regia: Allen Hughes Distribuția: Mark Wahlberg, Russell Crowe, Catherine Zeta-Jones, Jeffrey Wright Câteodată descrierea ideii sau acțiunii unui film este mult mai clară decât sentimentul pe care l-am avut în timp ce l-am văzut. Aceasta este exact ceea ce simt despre 'Broken City', un thriller politic a cărui acțiune se petrece în zilele dinaintea alegerilor la primăria din New York (cu un prolog și câteva flashback-uri adăugate). Povestea (un caz de corupție la nivelul candidaților implicați în campanie, inclusiv primarul actual) și distribuția ar fi trebuit să ofere premizele cel puțin a unui thriller bun. Și totuși, rezultatul, după părerea mea, dezamăgește. (mai mult…)

Maze Runner: The Death Cure (2018) – Labirintul: Tratament letal

Maze Runner: The Death Cure (2018) - Labirintul: Tratament letal Regia: Wes Ball Distribuţia: Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster „Maze Runner: The Death Cure”, sau  „Labirintul: Tratament letal” (așa cum a fost tradus în limba română) este a treia parte a unei serii ce imaginează niște adolescenţi care trebuie să supravieţuiască unei distopii. Dacă aveţi afinităţi pentru scenarii cu zombi, peisaje post-apocaliptice sau dacă v-au plăcut filme precum Divergent ori Hunger Games, cu siguranţă vă veţi bucura de ultimul Maze Runner. (mai mult…)

Viața plictisitoare a fantomelor: A Ghost Story (2017)

A Ghost Story (2017) Regia: David Lowery Distribuția: Casey Affleck, Rooney Mara, McColm Cephas Jr. Rareori pun asemenea întrebări, dar acum trebuie să întreb: "De ce a fost făcut acest film?". Serios. Un film poate fi realizat deoarece directorul sau scenaristul au unul sau mai multe mesaje de transmis. În alte cazuri, mesajul nu este atât de important, iar scopul este de a distra. Filmele au un public-țintă, categorii de spectatori care vin să le vadă din cauza mesajului sau pentru că doresc să se distreze. Desigur, există filme mai bune și filme mai puțin bune. În cazul lui "A Ghost Story" al lui David Lowery, pot aprecia câteva momente de cinema bun. Și totuși, nu am înțeles niciun mesaj și am fost plictisit profund. Viața fantomelor este probabil plictisitoare, doar asta am înțeles. Dar de ce ar trebui să se plictisească și publicul care merge la acest film, unii după ce au plătit și bani pentru bilete? Deci, vă rog, cineva care a înțeles mesajele pe care le-am pierdut și / sau a fost distrat de acest film, vă rog să fiți amabili și să mă ajutați! (mai mult…)

The Post (2017)

The Post (2017) Regia: Steven Spielberg Distribuția: Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk Filmele despre sfârșitul anilor 60 sau începutul anilor 70 devin din ce în ce mai mult filme de epocă. Ele descriu un moment în timp în care banii erau incă păstrați în cutii pentru a fi folosiți de copii cu zece sau cincisprezece ani mai târziu și mai aveau valoare, când fumatul în restaurante și locuri de muncă era permis și normal, când ziariștii foloseau mașini de scris și tiparul era bazat pe litere de plumb, când oamenii foloseau telefoane publice și puneau în ele monezi pentru a obține un ton de apelare și când mai erau locuri de parcare în Manhattan. Și da, un moment în timp în când femeile erau o prezență neobisnuită în sălile de ședințe de directorate (cu excepția cazului în care serveau cafea) și când presa scrisă avea importanță. Desigur, înțelegerea trecutului pare esențială pentru a înțelege prezentul, inclusiv câteva dintre disputele de astăzi, care par să fi fost întreținute din totdeauna (sau cel puțin cu o jumătate de secol în urmă). Acestea includ necesitatea și dreptul unei prese libere de a spune adevărul chiar dacă acest lucru este incomod pentru guvern și necesitatea și dreptul de a avea femei în posturi cheie la nivelurile de decizie ale societății și instituțiilor noastre. Acestea sunt liniile principale ale poveștii și esența celui mai recent film al lui Steven Spielberg, "The Post". (mai mult…)

Poirot s-a întors: Murder on the Orient Express (2017)

Murder on the Orient Express (2017) Regia: Kenneth Branagh Distribuția: Kenneth Branagh, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Josh Gad, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr., Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley Nu este ușor de ecranizat romanele Agathei Christie în 2017 și este chiar și mai greu când este vorba despre "Crima din Orient Express", care avea deja o versiune fabuloasă și binecuvântată cu stele în distribuție regizată în 1974 de Sidney Lumet. Regina romanului detectiv a creat mistere minunate, dar există dificultăți în a le aduce pe ecran, deoarece personajele ei sunt destul de teatrale, au întotdeauna multe de ascuns și par a fi altceva decât sunt în realitate, iar spațiile închise în care se petrec cele mai multe dintre poveștile ei nu se potrivesc cu cerințele dinamicii din cinematografia de acțiune modernă. Este o provocare să transformi exercițiile mentale sofisticate din romanele ei în acțiune pe ecran, mai ales când majoritatea spectatorilor cunosc sfârșitul din lectura cărților. O provocare care poate fi comparată cu ecranizarea pieselor și personajelor lui Shakespeare. Deci, poate este că este nevoie de un regizor și de un actor care deja a adus pe ecrane piesele lui Shakespeare pentru a-și asuma provocările și riscurile. Numele acestui regizor este, desigur, Kenneth Branagh. (mai mult…)

Star Wars: The Last Jedi (2017) – Star Wars: Ultimii Jedi

Star Wars: The Last Jedi (2017) - Star Wars: Ultimii Jedi Regia: Rian Johnson Scenariul: Rian Johnson, George Lucas (personaje) Distribuţia: Daisy Ridley, Mark Hamill, Adam Driver, Domhnall Gleeson, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Benicio Del Toro În cel mai greu accesibil loc din univers (unde se găsește templul Jedi), Luke Skywalker s-a izolat și își așeaptă moartea. În tot acest timp, Primul Ordin încearcă să nimicească navele Rezistenţei. Cele două planuri se întâlnesc atunci când Rey decide să se iniţieze în tainele Forţei. (mai mult…)

Topaz (1969)

Topaz (1969) Regia: Alfred Hitchcock Distribuția: Frederick Stafford, Dany Robin, John Vernon "Topaz" este destul de diferit de majoritatea filmelor anterioare din filmografia lui Alfred Hitchcock și, de asemenea, îi lipsesc vedetele americane în distribuție, cum își obișnuise fanii în cei 20 sau 30 de ani care au precedat lansarea în 1969. Acestea pot fi două dintre principalele motive pentru care filmul este mai puțin apreciat de critici și istorici ai cinematografiei. Cu toate acestea, există suficiente motive de satisfacție pentru cinefili și filmul nu este mai prejos în opinia mea decât "Torn Curtain", care l-a precedat cu trei ani, aducând de asemenea pe ecran o poveste de spionaj din perioada Războiului Rece. Dimpotrivă, aș spune. (mai mult…)