1001 filme pe care trebuie sa le vezi intr-o viata

Le Samouraï (1967)

Le Samouraï (1967) Regia: Jean-Pierre Melville Distribuția: Alain Delon, Nathalie Delon, François Périer Ce încântare! Îmi amintesc că am văzut Le Samouraï ca adolescent în urmă cu 50 de ani, în timpul celor câțiva ani de dezghețare ideologică și artistică a regimului comunist român între anii 1964 și 1968, când câte ceva din cinematografia lumii a traversat Cortina de Fier și existau sperante ca România și Europa de Est să se reconecteze cu restul lumii. Aceste speranțe au fost întrerupte de invazia sovietică a Cehoslovaciei, iar topirea Cortinei de Fier a fost amânată cu mai mult de 20 de ani. Cu toate acestea, în acea perioadă, câteva filme frumoase au putut fi văzute în Est (unele dintre ele in versiuni "scurtate" foarfecele cenzurii), iar acest lot a inclus acest film cu gangsteri, un produs capitalist fără un mesaj moral, in orice caz nu unul care putea fi explicat maselor revoluționare. (mai mult…)

Filme pe scurt: Das Leben der Anderen (2006)

Das Leben der Anderen (2006) De Florian Henckel von Donnersmarck. Cu Sebastian Koch, Martine Gedeck, Ulrich Mühe. Oscar pentru cel mai bun film străin. Poziţia 32 în lista BBC. Cu câţiva ani în urmă m-am aşezat să văd "Undeva la Palilula", de Silviu Purcărete. Dar, satistit de filmele care voiau să-mi arate cât de rău a fost în comunism (de parcă eu n-aş fi ştiut), şi intuind manierismul şi simbolistica pretenţioasă care au stricat de-a lungul timpului multe filme româneşti, am renunţat după prima jumătate de oră. Apoi mi-am spus părerea pe grupul din care făceam parte, unde se discuta despre el. (mai mult…)

Paths of Glory (1957) – retrospectivă a Primului Război Mondial în cadrul festivalului MECEFF “7+1”

Luna Septembrie a însemnat un sfârșit pentru vacanțe si o veste bună pentru cinefili, căci festivalurile de film și-au deschis porțile. Cu o istorie mai scurtă, își face cunoscută prezența în lumea filmului și festivalul MECEFF “7+1”, MEDIAŞ CENTRAL EUROPEAN FILM FESTIVAL “7+1”, festival aflat la ediția a 5-a, fondat ca urmare a acțiunii orașului Mediaș de creare a unei zone de dezvoltare turistică și culturală în centrul Transilvaniei. Aspectul cinematografic nu a fost nici el pierdut din vedere, acesta fiind contextul lansării proiectului MEDIAŞ CENTRAL EUROPEAN FILM FESTIVAL “7+1” (MECEFF "7+1”), un festival consacrat cinematografiilor ţărilor învecinate României, din aşa zisul perimetru al “Europei Centrale”, prin care se dorește să se facă cunoscute aceste cinematografii atât istoric cât şi în prezentul lor, introducând noul film românesc într-un context special, atât tematic cât şi de vecinătate geografică, acela al unor cinematografii de mare tradiţie şi producătoare de creatori de film de incontestabil prestigiu ca Milos Forman, Jiri Menzel, Jaromil Jires, Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz, Andrei Munk, Istvan Szabo, etc. (mai mult…)

Blade Runner (1982)

Blade Runner (1982) Regia: Ridley Scott Distribuția: Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Daryl Hannah, Joe Turkel Moto: ”You’re so different. You’re so perfect.” Ecranizarea romanului celebru al lui Philip K. Dick, ”Do Android Dream of Electric Sheep?”, ”Blade Runner” este un film care a stabilit standardele genului science fiction la începutul anilor ’80, făcând posibile o serie întreagă de filme care au în centru o lume distopică, în care oamenii trebuie să supraviețuiască pe o Terra aflată în pragul autodistrugerii. Chiar dacă romanul lui Philip K. Dick are două subiecte principale ce se întrepătrund de-a lungul întregii povestiri, regizorul Ridley Scott și  scenarișrii Hampton Fancher și David Peoples au ales un singur fir, acela al vânătorii unei specii neobișnuite de roboți și, derivată din aceasta, o posibilă poveste de dragoste om-robot. (mai mult…)

Kill Bill: Vol. 1 (2003) – Săptămâna Quentin Tarantino

Kill Bill: Vol. 1 (2003) Scenariul si regia : Quentin Tarantino Distributia: Uma Thurman, David Carradine, Lucy Liu, Daryl Hannah, Vivica A. Fox, Michael Madsen Producatori: Lawrence Bender si Quentin Tarantino Kill Bill Vol. 1 este al patrulea film cu care cunoscutul si controversatul regizor provoaca spectatorii si este, asa cum afirma intr-un interviu Uma Thurman, eroina principala, "pur, epic, o fantezie a lui Tarantino". Lui Tarantino ii place filmul si ii place violenta, iar Kill Bill Vol. 1 este probabil unul dintre cele mai violente filme americane produse vreodata. In acelasi timp, este si un omagiu adus genurilor cinematografice care l-au incantat si pe care le admira, precum western-urile spaghetti, filmele cu arte martiale, filmele cu samurai  si nu in ultimul rand anime-urile-animatiile japoneze. Subiectul principal in jurul caruia se contruieste filmul este razbunarea, drama atasata nefiind decat izvorul acestei razbunari livrate spectatorului in multiple forme si modalitati care mai de care mai violente si mai sangeroase. Precedentele creatii ale lui Tarantino puneau accentul pe povesti interesante, captivante, Kill Bill ne livreaza forme, stiluri, imagini ale unuia si aceluiasi concept - razbunarea. (mai mult…)

Pulp Fiction (1994) – Săptămâna Quentin Tarantino

Pulp Fiction (1994) Regia: Quentin Tarantino Distribuția: Amanda Plummer (Honey Bunny), Uma Thurman (Mia Wallace), Rosanna Arquette (Jody), Maria de Medeiros (Fabienne), John Travolta (Vincent Vega), Bruce Willis (Butch Coolidge), Samuel L. Jackson (Jules Winnfield), Ving Rhames (Marsellus Wallace), Eric Stolz (Lance), Tim Roth (Pumpkin), Christopher Walken (căpitanul Koons) Scenariu: Roger Avary & Quentin Tarantino În loc de introducere, mă mulţumesc să remarc că titlurile filmelor amicului Tarantino sunt cvasi-netraductibile; (de)formaţia profesională îmi atrage de fiecare dată atenţia asupra traducerilor mai mult neinspirate decât altminteri, atât pentru filmele, cât şi pentru cărţile preluate în peisajul autohton. Totuşi, producţiile tarantineşti scapă cu faţa curată aproape de fiecare dată – nici măcar celor mai creativi dintre traducători nu le-aş putea cere să se ia la trântă cu alegerile sale, de cele mai multe ori ideale. (mai mult…)

Little Big Man (1970)

Little Big Man (1970) - Micul Om Mare Regia: Arthur Penn Distribuția: Dustin Hoffman, Faye Dunaway, Chief Dan George, Richard Mulligan, Jeff Corey Moto: ”It’s a good day to die.” Poate v-ați întreba de ce v-aș recomanda în această lună un film western. De ce un film cu pistolari, cu indieni și cu soldați americani în căutarea Pieilor Roșii ar fi demn de a fi menționat în anul de grație 2014? Când filmele de acest gen aproape nu mai există (să trecem cu vederea neobișnuitul ”Django Unchained”), când indienii nu mai doresc să fie numiți așa, aflăm din ”August: Osage County”, ci ”nativi americani”, o nouă cale de a fi politically correct. Ei bine, ”Little Big Man” merită de a fi menționat și pentru că el este un film de calitate, dar în același timp și o formă de a ironiza propria cale de a face filme, de a scrie cărți a americanilor, așa cum probabil noi nu vom face niciodată la adresa lui Sergiu Nicolaescu sau la adresa minimalismului din filmul nostru, ca să dăm două exemple actuale. (mai mult…)

Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)

Nosferatu: Phantom der Nacht (1979) – Nosferatu: Fantoma nopții Regia: Werner Herzog Distribuția: Klaus Kinski, Isabelle Adjani, Bruno Ganz, Roland Topor Nosferatu-ul lui Herzog este mult mai luminos decât varianta lui Murnau din 1922 (cea mai veche din punct de vedere cronologic beneficiind și de ”avantajele” filmului alb-negru în acest sens): personajele sunt mai credibile, Transilvania este mai verde și mai frumoasă, iar orașul de filmare – frumosul orășel Delft din Germania – este o splendoare din punct de vedere al arhitecturii și al ambientului. Cu toate acestea, pare că ceva lipsește... (mai mult…)

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

Nosferatu, Eine Symphonie des Grauens (1922) – Nosferatu, simfonia groazei Regia: F.W. Murnau Distribuția: Max Schreck, Alexander Granach, Gustav von Wangenheim, Greta Schröder Moto: ”Your wife has a lovely neck...” Mitul lui Dracula a fost, probabil, unul dintre cele mai utilizate în literatura și cinematografia secolului al XX-lea și va fi în continuare unul dintre reperele cinematografiei și în acest secol. Nebunia și succesul în rândul adolescenților a filmelor cu vampiri o dovedesc, desigur. Chiar dacă totul pare a fi pornit de la al nostru Vlad Țepeș, care se semna în multe documente cu numele de Dracula (fiul lui Dracul), nebunia a început-o Bram Stocker cu romanul său din 1897, în care preia surse istorice și folclorice, dar și experiențe personală, pentru a-l transforma pe Vlad Țepeș într-un vampir însetat de sânge și într-un personaj (mai mult prin intermediul filmelor) cu anvergură mondială. (mai mult…)

The French Connection (1971)

The French Connection (1971) Regia: William Friedkin Distribuția: Gene Hackman, Roy Scheider, Fernando Rey, Tony Lo Bianco Moto: ”Doyle is bad news - but a good cop.” Atunci când Ionuț mi-a comunicat tema următoarei ediții a revistei electronice Ficțiuni.ro, m-am gândit în primul rând la ”The French Connection” (e drept că imediat mi-au trecut prin minte și filme precum ”Shaft” sau ”Mississippi Burning”). Un film văzut în copilărie, când încă îmi alegeam filmele de la televizor sau de prin casetele video de la magazinul din colț, pe vremea când eram atât de impresionați de seriale precum ”Străzile din San Francisco” sau ”A-team”. Totul în slujba binelui, mereu în sprijinul Poliției sau al trupelor speciale. (mai mult…)