Prin blogosfera literara

Prin blogosfera literara (28 noiembrie – 4 decembrie 2011)

In 'Dilematica' - suplimentul 'Dilemei Vechi' aflam cu ocazia deschiderii unei expozitii initiate de Institutul Cultural Român din Bruxelles la Centrul Belgian al Benzii Desenate ca arta benzilor desenate are in Romania o istorie de mai bine de un secol: 'Prima poveste românească în format BD a apărut în 1896, sub semnătura lui Constantin Jiquidi. Se numea Pisica Spălată (propabil că Pisica Pătrată a lui Ciubotariu e urmaşa modernă, contemporană, a celei "spălate"). Cel mai cunoscut personaj românesc de benzi desenate e însă Haplea. Care, deşi n-a mai apărut de decenii în cărţi sau reviste, circulă în continuare, ca personaj de bancuri'. in 'Dilema Veche' Andrei Plesu se pronunta sub titlul 'Intelectualii spun lucruri trăsnite' in legatura cu disputata carte a lui Lucian Boia 'Capcanele istoriei. Elita intelectuală românească între 1930 şi 1950': 'Cartea lui Lucian Boia abundă în informaţii năucitoare, surprize şi subînţelesuri. E un document esenţial pentru cine vrea să înţeleagă istoria naţională, mintea cărturarilor şi, mai ales, conştiinţa lor. Nu vreau să judec pe nimeni. Aş trage o singură concluzie: ar fi bine ca intelectualii să se gîndească de zece ori înainte de a emite sentinţe "deştepte" şi înainte de a adera la un crez sau la un personaj charismatic. În rest, vorba lui Alecu Russo: "Dumnezeu să ierte trecutul!" (mai mult…)

Prin blogosfera literara (21 – 27 noiembrie 2011)

Pe wall-street.ro aflam despre lansarea odata cu Targul de carte Gaudeamus a primei retele sociale de carte din Romania  „Booktopia este o retea sociala bazata pe pasiunea pentru citit, o biblioteca vie, aflata in continua transformare, si o noua comunitate de opinie in zona cartii. Booktopia nu este o retea afiliata unei publicatii, edituri sau unei alte institutii culturale, un instrument de marketing, o librarie sau un catalog on-line (aceste servicii sunt oferite prin parteneriat). Valorile in care crede Booktopia sunt evaluarea publica, independenta a produselor editoriale de pe piata romaneasca; votul majoritatii care nu inlocuieste, dar completeaza in mod necesar opinia criticului; cartea care iese in strada, naste discutii si prietenii”, considera Alexandra Rusu' (una dintre initiatoarele proiectului). (mai mult…)

Prin blogosfera literara (14 – 20 noiembrie 2011)

Alexandru Solomon ne spune pe Hotnews.ro  de ce crede ca "Adio, Tovarasi!" (Farewell, Comrades!) este un proiect important. Ne este semnalata pe Semnebune.ro sosirea din tipografie  a editiei in limba romana a volumului Istanbul, mult-asteptata carte de memorialistica a lui Orhan Pamuk, laureatul Premiului Nobel pentru Literatura pe anul 2006. In aceasta saptamana, Silvia Colfescu continua cu prezentarea patrimoniului arhitectonic bucurestean si anume cu a doua secventa a periplului prin Strada Franceza si incepe prin a ne spune: “La nr. 8, o casă înscrisă pe Lista Monumentelor Istorice găzduieşte la parter un restaurant care se mândreşte cu firma „La Mitocanu”. Probabil că Madame Filipov, cine ştie ce cucoană distinsă care, pe planurile de la 1911, figura ca proprietară a casei, se răsuceşte în mormânt la gândul succesorului ei.” (mai mult…)

Prin blogosfera literara (7 – 13 noiembrie 2011)

Expoziţia de artă "Artişti evrei de avangardă din România" la Muzeul Israel, Ierusalim. 11 noiembrie 2011 - 18 februarie 2012, prezinta artistii Tristan Tzara, Marcel Iancu, Victor Brauner, M. H. Maxy, Paul Păun, Jules Perahim, Arthur Segal. Expoziţia, care conţine 90 de lucrări semnate de artişti evrei din România şi create între 1910 şi 1938, explorează problema centrului şi periferiei şi iluminează rolul artiştilor evrei în avangardă. “Amintiri despre unchiul Liviu” (Ciulei), ne impartaseste actorul Marius Manole pe blogul sau: “Avea sa fie pentru mine o experinta formidabila, apropierea de acest  mare om, tacut si aproape taciturn adesea, modest,  dar care radia in jurul sau o energie complesitaoare, ce o transmitea deopotriva actorilor, masinistilor si in egala masura mie, care eram perfect novice si picat din ceruri intr-o astfel de experienta.” (mai mult…)

Prin blogosfera literara (31 octombrie – 6 noiembrie 2011)

Un festival-concurs de muzica folk se va desfasura la Alba Iulia intre 11 si 13 noiembrie. Vali Serban, Zoia Alecu, Vasile Seicaru, Nicu Alifantis, Ducu Bertz, Mircea Vintila si Mircea Baniciu fac parte dintre invitati. Un alt festival care a avut loc loc in aceste zile a fost Festivalul National de Teatru desfasurat la Bucuresti. Cu aceasta ocazie regizorul Andrei Serban a dat un interviu ziarului Adevarul. La intrebarea 'Care e problema teatrului actual' Andrei Serban isi incepe raspunsul astfel: 'Problema e că sunt atât de multe spectacole absolut fără niciun fel de valoare, pentru că actorii nu-şi înţeleg rolul, nu ştiu ce joacă. Ca să-l înţelegi pe Hamlet îţi trebuie o viaţă întreagă, iar efortul de a te deschide uman, intelectual sau sufleteşte este uriaş şi trebuie să te facă pe tine, ca individ, să te dezvolţi. Dar, din păcate, se întâmplă invers... Aducem rolul la cât de mici suntem noi.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (24 – 30 octombrie 2011)

Daniel Cristea-Enache dedica un articol in editia exclusiva pentru Web a 'Dilemei Vechi' genului scrisorilor deschise caruia ii gaseste radacini in literatura si publicistica romaneasca din perioadele cele mai agitate ale secolului 20: 'În plină conflagraţie mondială, la finele lui mai 1943, oamenii făceau, cu scrisorile lor deschise, altceva. Se apropiau unul de altul şi comunicau cum n-o făcuseră timp de patruzeci de ani. E drept că oamenii aceştia se numeau Arghezi şi Lovinescu - dar, de multe ori, tocmai sonoritatea numelor în discuţie obturează comunicarea dintre ele. La cîte orgolii există în lumea noastră culturală, nu e de mirare că Arghezi nu putea uita acuzele de "colaboraţionism" pe care tînărul Lovinescu i le adusese în celălalt război; după cum nici criticul literar, răsfăţat alteori cu insultele plastice ale poetului, nu se putea obiectiva în aşa măsură încît să nu-i pese de ele.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (17 – 23 octombrie 2011)

“Afise romanesti interbelice” ne aduce Radu Oltean pe blogul sau “art-historia”, spunandu-ne: “Inca de acum mai bine de un an, am avut ocazia sa admir si sa fotografiez o mica colectie speciala, de afise vechi din colectiile Cabinetului de stampe ale Academiei Romane. Am facut o selectie ale celor mai frumoasesi mai reprezentative, fiind interesat in mod special de cele interbelice, datorita stilului grafic si al fonturilor moderniste si art-deco folosite. In afara de acestea am mai adaugat in aeasta selectie si doua alte afise din alte epoci; primul, o reclama de prin 1900 la berea Luther (azi, fabrica Grivita de la Gara Basarab), cu o grafica si o compozitie stufoasa si spectaculoasa, multiplicata in procedeu lithografic si alta din primii ani ai "democratiei populare", cu o grafica, de asemenea, foarte caracteristica epocii (realism socialist).” M-a emotionat acest demers, mai ales pentru faptul ca in mapa de desene ale mamei mele, am cateva reproduceri dupa aceste afise. Atentie la afisul de promovare “Carti scolare primare si secundare”!!! Si iubitorii de bere vor gasi afise pe gustul lor :) (mai mult…)

Prin blogosfera literara (10 – 16 octombrie 2011)

“Invitati fiind la lansarea celui de-al doilea numar al ziarului Daily Cotcodac, ne-am gandit ca daca tot cantam, sa cantam pentru toata lumea. Asa ca cine vrea sa se distreze, sa danseze si sa cante cu noi, e asteptat, luni, 17 octombrie, in Control Club, incepand cu ora 22.00”, spun cei 4 partizani. “Discret, neiubitor de prima pagină a ziarelor, nici de camere tv. Cu ce interes vine la Bucuresti !?” Iata ce scrie Stelian Tanase pe blogul sau, despre Etienne Francois Jacques, viconte Davignon - care a prezidat grupul Bilderberg între 1998 -2001. Andreea Toma a citit, ca si noi, volumul “Se numea Sarah” si isi impartaseste impresiile pe SerialReaders.com, unde in final spune: “Mi-a placut foarte mult cartea, dar as fi vrut mai mult, as fi vrut-o putin altfel. Sau poate asta a fost si intentia autoarei. Sa faca aceasta poveste sa iti patrunda in suflet, sa iti ramana intiparita acolo mult dupa terminarea cartii… sa-ti ramana gandul la Sarah…”. (mai mult…)

Prin blogosfera literara (3 – 9 octombrie 2011)

Revista 22 relateaza despre participarea lui Andrei Oisteanu la Targul de Carte de la Frankfurt: 'La 15 octombrie a.c., Andrei Oişteanu este invitat la Târgul de Carte de la Frankfurt, pentru a-şi lansa ediţia germană a cărţii sale Imaginea evreului în cultura română, apărută iniţial la Editura Humanitas. Titlul ediţiei germane este Konstruktionen des Judenbildes: Rumänische und Ostmitteleuropäische Stereotypen des Antisemitismus. Tradusă din limba română de Larisa Schippel, cartea a apărut la prestigioasa editură berlineză Frank & Timme.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (26 septembrie – 2 octombrie 2011)

'Revista 22' relateaza de la conferinta de presa care anunta deschiderea la 15 octombrie a noii stagiuni la Nationalul Bucurestean: 'Conferinţa de la TNB a pus în prim-plan secvenţe dintr-un itinerariu inaccesibil ilustrelor teatre de repertoriu, cel mai adesea etalon al stricării gustului, spaţii ale manierizării, vedetismului, prafului atoatecuprinzător. Astfel, câştigul de Nume de referinţă, Alexander Morfov (Bulgaria) montează Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, iar în faza repetiţiilor, Omul cu mârţoaga de George Ciprian, pusă în scenă de Anca Bradu, şi Băiatul din ultima bancă de Juan Mayorga, în viziunea lui Cristian Tudor Popescu. Conu Leonida şi Năpasta, montate de Silviu Purcărete şi, respectiv, Radu Afrim, sunt titluri anunţate în perspectiva Integralei Caragiale proiectată pentru 2012, la 100 de ani de la moartea celui mai mare dramaturg român. Sub aceleaşi auspicii, Alexandru Dabija pregăteşte un spectacol original după opera prozastică a celui care, în opinia unui reputat critic, "face concurenţă stării civile". Aşa se face că reîntâlnim cu uimire în hahalerele plăsmuite atunci întrupări ale iluştrilor noştri contemporani, în moftangii săi groteştile elitele dintr-o tranziţie fără sfârşit. Şi resimţim ca un afront orice notă deplasată în contextul inalterabilelor partituri.' (mai mult…)