Prin blogosfera literara

Prin blogosfera literara (31 octombrie – 6 noiembrie 2011)

Un festival-concurs de muzica folk se va desfasura la Alba Iulia intre 11 si 13 noiembrie. Vali Serban, Zoia Alecu, Vasile Seicaru, Nicu Alifantis, Ducu Bertz, Mircea Vintila si Mircea Baniciu fac parte dintre invitati. Un alt festival care a avut loc loc in aceste zile a fost Festivalul National de Teatru desfasurat la Bucuresti. Cu aceasta ocazie regizorul Andrei Serban a dat un interviu ziarului Adevarul. La intrebarea 'Care e problema teatrului actual' Andrei Serban isi incepe raspunsul astfel: 'Problema e că sunt atât de multe spectacole absolut fără niciun fel de valoare, pentru că actorii nu-şi înţeleg rolul, nu ştiu ce joacă. Ca să-l înţelegi pe Hamlet îţi trebuie o viaţă întreagă, iar efortul de a te deschide uman, intelectual sau sufleteşte este uriaş şi trebuie să te facă pe tine, ca individ, să te dezvolţi. Dar, din păcate, se întâmplă invers... Aducem rolul la cât de mici suntem noi.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (24 – 30 octombrie 2011)

Daniel Cristea-Enache dedica un articol in editia exclusiva pentru Web a 'Dilemei Vechi' genului scrisorilor deschise caruia ii gaseste radacini in literatura si publicistica romaneasca din perioadele cele mai agitate ale secolului 20: 'În plină conflagraţie mondială, la finele lui mai 1943, oamenii făceau, cu scrisorile lor deschise, altceva. Se apropiau unul de altul şi comunicau cum n-o făcuseră timp de patruzeci de ani. E drept că oamenii aceştia se numeau Arghezi şi Lovinescu - dar, de multe ori, tocmai sonoritatea numelor în discuţie obturează comunicarea dintre ele. La cîte orgolii există în lumea noastră culturală, nu e de mirare că Arghezi nu putea uita acuzele de "colaboraţionism" pe care tînărul Lovinescu i le adusese în celălalt război; după cum nici criticul literar, răsfăţat alteori cu insultele plastice ale poetului, nu se putea obiectiva în aşa măsură încît să nu-i pese de ele.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (17 – 23 octombrie 2011)

“Afise romanesti interbelice” ne aduce Radu Oltean pe blogul sau “art-historia”, spunandu-ne: “Inca de acum mai bine de un an, am avut ocazia sa admir si sa fotografiez o mica colectie speciala, de afise vechi din colectiile Cabinetului de stampe ale Academiei Romane. Am facut o selectie ale celor mai frumoasesi mai reprezentative, fiind interesat in mod special de cele interbelice, datorita stilului grafic si al fonturilor moderniste si art-deco folosite. In afara de acestea am mai adaugat in aeasta selectie si doua alte afise din alte epoci; primul, o reclama de prin 1900 la berea Luther (azi, fabrica Grivita de la Gara Basarab), cu o grafica si o compozitie stufoasa si spectaculoasa, multiplicata in procedeu lithografic si alta din primii ani ai "democratiei populare", cu o grafica, de asemenea, foarte caracteristica epocii (realism socialist).” M-a emotionat acest demers, mai ales pentru faptul ca in mapa de desene ale mamei mele, am cateva reproduceri dupa aceste afise. Atentie la afisul de promovare “Carti scolare primare si secundare”!!! Si iubitorii de bere vor gasi afise pe gustul lor :) (mai mult…)

Prin blogosfera literara (10 – 16 octombrie 2011)

“Invitati fiind la lansarea celui de-al doilea numar al ziarului Daily Cotcodac, ne-am gandit ca daca tot cantam, sa cantam pentru toata lumea. Asa ca cine vrea sa se distreze, sa danseze si sa cante cu noi, e asteptat, luni, 17 octombrie, in Control Club, incepand cu ora 22.00”, spun cei 4 partizani. “Discret, neiubitor de prima pagină a ziarelor, nici de camere tv. Cu ce interes vine la Bucuresti !?” Iata ce scrie Stelian Tanase pe blogul sau, despre Etienne Francois Jacques, viconte Davignon - care a prezidat grupul Bilderberg între 1998 -2001. Andreea Toma a citit, ca si noi, volumul “Se numea Sarah” si isi impartaseste impresiile pe SerialReaders.com, unde in final spune: “Mi-a placut foarte mult cartea, dar as fi vrut mai mult, as fi vrut-o putin altfel. Sau poate asta a fost si intentia autoarei. Sa faca aceasta poveste sa iti patrunda in suflet, sa iti ramana intiparita acolo mult dupa terminarea cartii… sa-ti ramana gandul la Sarah…”. (mai mult…)

Prin blogosfera literara (3 – 9 octombrie 2011)

Revista 22 relateaza despre participarea lui Andrei Oisteanu la Targul de Carte de la Frankfurt: 'La 15 octombrie a.c., Andrei Oişteanu este invitat la Târgul de Carte de la Frankfurt, pentru a-şi lansa ediţia germană a cărţii sale Imaginea evreului în cultura română, apărută iniţial la Editura Humanitas. Titlul ediţiei germane este Konstruktionen des Judenbildes: Rumänische und Ostmitteleuropäische Stereotypen des Antisemitismus. Tradusă din limba română de Larisa Schippel, cartea a apărut la prestigioasa editură berlineză Frank & Timme.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (26 septembrie – 2 octombrie 2011)

'Revista 22' relateaza de la conferinta de presa care anunta deschiderea la 15 octombrie a noii stagiuni la Nationalul Bucurestean: 'Conferinţa de la TNB a pus în prim-plan secvenţe dintr-un itinerariu inaccesibil ilustrelor teatre de repertoriu, cel mai adesea etalon al stricării gustului, spaţii ale manierizării, vedetismului, prafului atoatecuprinzător. Astfel, câştigul de Nume de referinţă, Alexander Morfov (Bulgaria) montează Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, iar în faza repetiţiilor, Omul cu mârţoaga de George Ciprian, pusă în scenă de Anca Bradu, şi Băiatul din ultima bancă de Juan Mayorga, în viziunea lui Cristian Tudor Popescu. Conu Leonida şi Năpasta, montate de Silviu Purcărete şi, respectiv, Radu Afrim, sunt titluri anunţate în perspectiva Integralei Caragiale proiectată pentru 2012, la 100 de ani de la moartea celui mai mare dramaturg român. Sub aceleaşi auspicii, Alexandru Dabija pregăteşte un spectacol original după opera prozastică a celui care, în opinia unui reputat critic, "face concurenţă stării civile". Aşa se face că reîntâlnim cu uimire în hahalerele plăsmuite atunci întrupări ale iluştrilor noştri contemporani, în moftangii săi groteştile elitele dintr-o tranziţie fără sfârşit. Şi resimţim ca un afront orice notă deplasată în contextul inalterabilelor partituri.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (19 – 25 septembrie 2011)

Suplimentul de Cultura a anuntat decernarea prestigiosului Premiu literar Nelly Sachs scriitorului roman Norman Manea: 'In motivarea Juriului din Dortmund, alcatuit din critici literari de la Die Zeit, Suddeutsche Zeitung, Der Spiegel, Frankfurter Rundschau si Deutsche Akademie Fur Sprache und Dichtung, se mentioneeaza ca "Manea este un reprezentat de seama al modernitatii literare luminate. Romanul Intoarcerea huliganului, un autoportret impresionant prin curaj moral si virtuozitatea limbii, prezinta - din subteranele propriei biografii - nelinistitoare aspecte profunde ale istoriei romanesti."' Gabriela Lupu relateaza in 'Romania Libera' despre cele doua concerte de povestit stranepotilor date de Orchestra Filarmonica Israeliana dirijata de Zubin Mehta in cadrul Festivalului Enescu: '„Se vede mâna de maestru a lui Mehta. Cred că aşa cum au sunat orchestra asta şi Staatskapelle din Berlin, dirijată zilele trecute de Daniel Barenboim, nu s-a mai auzit prin Bucureşti de la Celibidache încoace", comenta un bătrân „connaisseur".' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (12 – 18 septembrie 2011)

Catalin Sava semnaleaza cu satisfactie pe 'Agenda LiterNet' includerea genului 'World Music' in cadrul programului festivalului George Enescu: 'Sunt extrem de fericit că, în sfîrşit, avem aşa ceva în Festival! Al doilea program World Music a continuat vineri, 16 septembrie 2011, la Sala Radio cu Ansamblului experimental Inter-Art, în compania lui Grigore Leşe pentru o superbă Calea a îngerului uman, lucrarea Mihaelei Vosganian. Alina B dă la interviul cu dirijorul Barry Webb peste un englez care vorbeşte perfect limba română. Cîntă la trombon, compune şi e înnebunit după muzica tradiţională românească. Mă bucur că o astfel de serie poate deschide apetitul românilor pentru musiqu du monde, pentru că numai seria Putumayo torrentată pe net sau cumpărată de cadou la Cărtureşti nu-i decît aperitiv... acest gen e un excelent ambasador al toleranţei, ca să nu mă apuc să-mi aduc aminte despre cît de groaznic de xenofobi şi rasişti putem fi noi, cei cu şapte inimi în piepturile gonflate... Al treilea concert din seria Muzica lumii e sâmbătă, 17 septembrie 2011, de la ora 19.00, tot la Sala Radio şi va fi dat de Mario Brunello şi Orchestra d'Archi Italiana. În program, un melanj care vă va face mare plăcere, cu cîntece tradiţionale sacre armene, Manuel de Falla, Giovanni Sollima dar şi cîntece tradiţionale berbere. De neratat! Şi nu e vorba numai de hipsteri aici!'. (mai mult…)

Prin blogosfera literara (5 – 11 septembrie 2011)

Un fragment din romanul lui Alex Leo Serban 'Litera din scrisoarea misterioasa' scris in engleza si care va vedea in curand lumina tiparului om traducere la Polirom este publicat de 'Suplimentul de cultura'. Inca un prilej pentru a ne aminti si reculege in memoria celui pe care cei mai multi l-au cunoscut drept critic de film, si care a fost o personalitate multipla si fascinanta. Sub titlul 'Mărturisirile unei convertiri – expoziţie-pretext la Galeria Helios' Adrian Ionita scrie in 'Ora de Timis' despre expozitia Lindei Saskia Menczel care a fost deschisă la Galeria Helios din Timişoara între 11 august şi 6 septembrie 2011: 'În 1996, la vârsta de 22 de ani, Saskia a fost botezată de părintele paroh Victor Vasiu (decedat în 2008) la parohia Freidorf din Timişoara. Această trezire religioasă s-a născut printr-o epifanie lângă mănăstirea Rohia unde,” botezat din apă viermănoasă şi duh rapid” (“Jurnalul Fericirii”), a trăit călugărul Nicolaie Steinhardt. Pentru Saskia, îmbarcată la acea vârstă în cercetarea marelui dubiu, această convertire putea să fie tot atât de bine o formă de escapism, o curiozitate, fascinaţie exotică sau o cale de a rezolva conflicte interne subconştiente. Ceea ce este sigur însă, privind seducţia şi preocuparea ei constantă pentru religie, este faptul că această convertire i-a deschis o perspectivă spirituală nouă şi a constituit o schimbare radicală în experienţa ei emoţională. Schimbarea Saskiei pare a fi o experienţă transformatoare în practica artistică, experienţă în care smerenia, o virtute fundamentală a creştinismului ortodox, joacă un rol important. Acest lucru însă nu este suficient. Aştept cu interes evoluţia artistică a Lindei Saskia Mentzel, momentul în care, după această expoziţie-pretext, să treacă pe palierul unor investigaţii teologice şi artistice unde rigoarea vizuală a mijloacelor stilistice de care dispune să fie folosită ca o provocare.' (mai mult…)

Prin blogosfera literara (29 august – 4 septembrie 2011)

'"Cultura este un aliment spiritual", spune Ioan Holender, directorul onorific al Festivalului George Enescu. Din postura sa, nu numai ca fost director al operei din Viena, ci şi ca muzicolog şi om de artă, are dreptate. Şi ca orice aliment spiritual, europenii ar trebui să aibă nu dreptul ci posibilitatea de a-l consuma atît de des cît se poate, atît de rapid pe cît doresc.' Aceste cuvinte sunt preluate de Iulia Badea Gueritree in comentariul sau special pentru editia Web a 'Dilemei Vechi'. Detalii despre programul festivalului pot fi gasite si in articolul Cristinei Sarbu din "Observatorul Cultural'. Marius Chivu a citit si a scris tot in Dilema Veche despre cartea lui Călin Torsan, 'O zi. Ultima', aparuta la Casa de pariuri literare, 2011: 'Călin Torsan este un umorist iconoclast cu un limbaj explicit şi un fin simţ al dramaticului, care-şi poate orchestra textul pe mai multe niveluri de semnificaţii şi expresivitate, în aşa fel încît să te surprindă şi să te ţină în pagină. Astfel că, deşi cartea lui este cronica unei zile care nu anunţă nimic, reuşeşte să ne spună, de fapt, cîte ceva despre toate. Această a treia carte a sa (cu toate că apare la cea mai mică dintre editurile care l-au publicat pînă acum) este şi cea mai bună. Călin Torsan este pe cale să devină un minimalist major.' (mai mult…)