Carti

Maternitate și închisoare: ”Mary”, de Aris Fioretos

”Mary”, de Aris Fioretos Editura Humanitas Fiction, Colecția Raftul Denisei, București, 2017 Traducere din suedeză și note de Elena-Maria Morogan Motto: ”Săpun, o celulă și zgomotele înăbușite ale celorlalte deținute. Lumea mea a devenit atât de strâmtă.” (pag. 52) Dacă săptămâna trecută vă prezentam, prin intermediul recenziei asupra cărții lui Nikos Kazantzakis, ”Fratricizii”, o etapă importantă a istoriei moderne a Greciei, respectiv războiul civil de după cel de-al doilea război mondial, astăzi, prin intermediul cărții lui Aris Fioretos, trecem în revistă un alt moment important al istoriei recente, aproape deloc cunoscut la noi, respectiv revoltele studențești din noiembrie 1973 și urmările acestora. (mai mult…)

Audiență la un demon mut, de Savatie Baștovoi

”Audiență la un demon mut. Roman istorico-fantastic despre soarta Bisericii in vremurile de pe urma”, de Savatie Baștovoi Editura Cathisma, 2009 Ieromonahul Savatie Baștovoi este un scriitor ucrainian din Republica Moldova cu o scriitură limpede și lipsită de pretențiozitate. Scrie simplu, însă plin de încărcătură, cu subiecte care suscită curiozitatea, amintind uneori de stilul americanului Dan Brown. Probabil că cel mai cunoscut roman al său este „Iepurii nu mor”, un roman despre  copilăria în republica sovietică a unui băiat poreclit Sașa, o lecție de istorie imposibil de ignorat. (mai mult…)

Vremurile bune de altădată, de Bohumil Hrabal

”Vremurile bune de altădată”, de Bohumil Hrabal Editura Art, București, 2016 Traducere din limba rusă și note de Jean Grosu Cu ilustrații de Mircea Pop Nu știu cum ar trebui început un text despre o scriere de-a lui Hrabal pentru că frazele lui alunecă în cel mai natural mod cu putință și pentru că, într-un fel, personajele îi dictează autorului, nu invers, iar un astfel de lucru nu se întâlnește des. Așa că ajungi să începi, deci, cu talentul autorului dezvăluit mai ales de aceste două caracteristici. (mai mult…)

Prin blogosfera literară (3 – 9 iulie 2017)

Pe blogul lui Constantin Piștea regăsim un interviu cu Viorica Răduță, cea care a publicat de curând, la Editura Polirom, un nou roman, ”Orașul închis”, despre care spune: ”Declanşatorul a fost procesul lui Vişinescu. Observator cultural a găzduit un „serial” (profesionist) de la faţa locului, din sala de judecată. Atunci m-au ajuns câteva imagini legate de închisoarea din Râmnicu Sărat, unde am ajuns să fiu, la 10 ani, „contemporană” ultimilor ani ai terorii dinăuntru. Mai ales zidurile, al căror colţ l-am văzut de la locul de joacă, autogara, de mai multe ori. Aveau o împotrivire, nu se arătau deşi le aveai în ochi. A mai fost o imagine, dar nu am developat-o decât odată cu apariţia bătrînelului îndoit de ani, nu de căinţă, smucit şi rămas în moli(m)a timpului său de… glorie. De acolo venea şi pumnul dat în microfon, şi câte o formulare agresivă. Imaginea, după cum explic şi în mărturia aflată pe copertă cărţii, era a unui şir de deţinuţi, scoşi să sape un şanţ pe bulevardul gării. A rămas înăuntrul meu ca într-o cameră obscură şi, când a dat de revelator, au ţâşnit de acolo toate uniformele, în zeghe. În ele atârnau ca spânzuraţii de propriile dungi nişte momâi. Nu aveau chip. Sau aveau măşti de pământ. Aici zăcea chiar actualizarea unei torturi, împinsă în actualitate, culpabilă deopotrivă.” (mai mult…)

Contact, roman SF de Carl Sagan

„Contact”, de Carl Sagan Editura Nemira, Colecția Nautilus, București, 2017 Traducerea de Radu Pavel Gheo Carl Sagan (1934-1996), astronom și astrofizician, a fost pasionat printre altele de șirurile infinite. Era convins că, cercetându-le cu răbdare, vom descoperi ascuns în ele mesajul unei ordini superioare. Spre exemplu, dacă scriem zecimalele lui π în baza de numerație 11, la un moment dat vom găsi... Dar nu vreau să vă stric surpriza. (mai mult…)

Cărți pentru copii: Șoricelul de bibliotecă

”Șoricelul de bibliotecă. Jurnal de lectură pentru copii”, de Potter Style Editura Paralela 45, Pitești, 2017 Traducere de Mihaela Pogonici Se spune deseori că nu se mai citește suficient pe la noi prin țară și parțial acest lucru este adevărat. Spre deosebire de acum câțiva ani, când în mijloacele de transport în comun (tren, metrou, autobuz), foarte mulți țineau în mână și citeau o carte, acum ponderea însemnată o dețin smartphone-urile. Care, în 99% din cazuri, nu sunt utilizate pentru a citi o carte, ci pentru social media. Pentru copii, tabletele și telefoanele au întâietate acum chiar în fața ieșitului la joacă în aer liber, d-apăi în fața cărților. Cu toate acestea, se citește îndeajuns de mult, cărțile pentru copii și nu numai apar pe bandă rulantă, iar impresia este că influența culturală crește în rândul tinerilor, stimulată și încurajată de cei apropiați. (mai mult…)

Despre smerenie și război civil: ”Fratricizii”, de Nikos Kazantzakis

 ”Fratricizii”, de Nikos Kazantzakis Editura Humanitas Fiction, Colecția Raftul Denisei, București, 2017 Traducere din neogreacă și note de Alexandra Medrea Grecia modernă, întocmai precum cea antică, a fost mereu zguduită de conflicte, de războaie, de ocupații sau de manifestări publice mai mult sau mai puțin violente. Între acestea, războiul civil din perioada 1944 (1946)-1949 a zdruncinat țara și, cel mai grav, a împărțit-o aproape în totalitate în două tabere, care s-au luptat pe viață și pe moarte pentru niște idealuri politice (până la urmă, dacă analizezi cu luciditate, aproape prostești). S-au luptat, cel puțin la suprafață, armata republicană greacă (susținută de S.U.A.) împotriva Armatei Democrate a Greciei (ramura militară a Partidului Comunist), adică democrații cu comuniștii. Dar, în substanță, a fost un conflict între greci, între beretele negre și cele roșii, între tradiționaliști și inovatori, între monarhie și republică, între capitaliști și comuniști, între cei care vedeau continuarea reformelor dinspre Occident și cei care vedea libertatea și egalitatea lor dinspre Estul sovietic. De fapt, a fost un conflict între bătrâni și tineri, între guvern și iluzie, între părinți și copiii lor. (mai mult…)

Cărți pentru copii: Cele mai frumoase fabule în benzi desenate

”Cele mai frumoase fabule în benzi desenate”, de Chris Duffy Editura Paralela 45, Pitești, 2017 Traducere de Mihaela Pogonici ”28 de fabule adaptate în bandă desenată de către ilustratori faimoși, interpreți pasionați care au vrut să ne împărtășească plăcerea pe care au trăit-o redescoperind aceste fabule: le-au interpretat cu umor, fără să le afecteze morala.” (mai mult…)

Cărți pentru copii: Povestea lui Peter Iepurilă, de Beatrix Potter

”Povestea lui Peter Iepurilă”, de Beatrix Potter Editura Paralela 45, Pitești, 2017 Ilustrații de Virginia Albert Traducere de Mihaela Pogonici Editura Paralela 45 are o tradiție lungă în domeniul cărților pentru copii, fie că vorbim de manuale școlare, fie că vorbim de texte clasice sau moderne pentru delectarea copiilor. Zilele acestea am citit și eu câteva dintre aparițiile proaspete ale editurii, scrise speciale pentru cei mici, și vă voi povesti despre câteva dintre ele, începând cu povestea acestui iepuraș, considerat ”cel mai neastâmpărat personaj din lume”. (mai mult…)

Arca lui Giorgio, de Marian Ilea

”Arca lui Giorgio”, de Marian Ilea Editura Tracus Arte, 2015 Guest post de Daniela Sitar-Tăut Ipostaza de dramaturg a lui Marian Ilea nu face decȃt să certifice brianţa componistică a nonconformistului autor şi a scenariilor sale teatrale, ale cărui piese au ajuns să fie montate atȃt pe scenele naţionale, cȃt şi pe cele pariziene. Volumul Arca lui Giorgio (Editura Tracus Arte, 2015) surprinde prin diversitate tematică şi stilistică, ȋntr-un creuzet eterogen de personaje, ȋn care un shemale stă ȋn proximitatea unei călugăriţe, pictorul comunist de pancarte se ȋnvecinează cu un gigolo-psiholog, generator de dependenţe muieretului cotizant, iar arheii şi nepoţii lor se ȋntrunesc la scenă deschisă, la o şuetă expresionist-fantomatică, pentru a-şi defini mai pregnant specificitatea. Prima piesă Transsexual, Transylvania, o reluare a prozei de succes Rodica e băiat bun, aduce, ȋn destul de pudibonda noastră literatură, problematica travestiului identitar, sexual, bine cotat ȋnsă la piaţa neagră a proxenetismului. Semidoctă, inocent-perversă, promovând o sinceritate deconcertantă, Rodica ne înfăţişează, prin anacoluturi şi repetiţii obsedante, itinerariul său biotic, peregrinările prin medii pitoreşti, recitalurile ethno, furnizate fidelilor clienţi ai barului borşan, evoluţia coregrafică „la ţavă”, într-un camuflat local de perdiţie, ucenicia exersantă a nurilor ambiguizaţi sexual în compania epicureicilor şoferi de TIR, practicarea comerţului carnal ȋntr-un stabiliment din Barcelona. (mai mult…)