Memorii jurnale

Doi prieteni şi fascinantele lor destăinuiri (II)

Un fel de jurnal (1973-1981), de Matei Călinescu Editura Polirom, Colectia Ego-grafii, Iasi, 2006 Prima parte aici. La sfârşitul anilor ’70, Matei Călinescu simţea din America faptul că „O separaţie netă între trecut şi prezent e greu de făcut în mintea românului, care simte că anii ‘50 se pot oricând reîntoarce. Stalinismul nu a murit - cum mi se părea acum câţiva ani - ci doar s-a ascuns şi stă la pândă. Să fie o iluzie? Oricum, e o iluzie care s-a transformat într-un fenomen social şi care face ca o mulţime de oameni să se comporte într-un anumit fel, să aibă anumite reacţii, să-şi conceapă existenţa într-un anumit fel. Experienţa stalinistă a creat în românul mijlociu o psihologie de sclav. Umanitatea lui e stăpânită ca un obiect oarecare de un stat inuman şi abuziv - un stat care slujeşte interesele noii clase, atât de bine descris de Djilas.”[1] Căci „Ce altceva e comunismul, la adăpostul retoricii, decât o sistematizare a corupţiei, laşităţii, meschinăriei, brutalităţii? În regimurile politice necomuniste, elita politică e de obicei coruptă (orice putere corupe), dar ea nu încearcă să extindă corupţia la scara întregii populaţii. Oamenii din afara cercului puterii sunt lăsaţi în pace. Comunismul, ca formă absolută a puterii, forţează corupţia asupra întregii populaţii”[2] (mai mult…)

Doi prieteni şi fascinantele lor destăinuiri (I)

Covorul cu scorpioni. Douăsprezece fragmente memorialistice, de Gelu Ionescu Editura Polirom, Colectia Ego-grafii, Iasi, 2006 Lectura volumelor de amintiri sau a jurnalelor ne-a atras dintotdeauna şi, cu atât mai mult, exerciţiul este provocator descoperind şi citind volumele a doi prieteni, profitând de binevenitele reduceri ale Editura Polirom la unele din volumele publicate acum câţiva ani, care, în loc, să putrezească în magaziile editurii sau prin cine ştie ce librării, câte or mai exista. Este inutil să accentuăm ideea cât de mult spun despre un om prieteniile pe care le-a avut/cultivat de-a lungul unei vieţi. Poate chiar totul. Spune-mi ce prieteni ai ca să-ţi spun cine eşti, poate fi o altă axiomă. Am descoperit recent în volumul Martei Petreu imensa prietenie şi dragoste pe care a avut-o evreul Mihail Sebastian faţă de naţionaliştii săi prieteni, de la mentorul Nae Ionescu până la Mircea Eliade, prietenii înfocate de care Sebastian nu a vrut/putut să se dezică. Admirabil! (mai mult…)

Diego & Frida, de J. M. G. Le Clézio

Diego & Frida, de J. M. G. Le Clézio Editura Paralela 45, Pitesti, 2008 Traducere de Nicolae Constantinescu Puteti cumpara cartea acum, de pe site-ul Editurii Paralela 45. Despre Frida Khalo este imposibil sa nu fi auzit, daca nu din picturi, atunci macar din biografiile si filmele care au adus-o in atentia publicului. Ceea ce deosebeste orice alta biografie, de lucrarea lui Le Clezio, este originalitatea abordarii personajelor principale, Diego si Frida, a relatiilor care i-au unit, a vremurilor framantate in care si-au consumat dragostea. Biografia seaca la care te duce cu gandul titlul se transforma sub pana de laureat al premiului Nobel a autorului, intr-un roman biografic  cu o idee central puternica – legatura indisolubila care se creeaza intre pesonajele principale si care devine patul germinativ pe care se consolideaza creatiile lor artistice. (mai mult…)

Sean Penn. Viaţa şi epoca, de Richard T. Kelly

“Sean Penn. Viaţa şi epoca”, de Richard T. Kelly Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2012 Traducere din limba engleză de Cosmin Nare Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „Bob şi cu mine avem aceeaşi zi de naştere. Mamele noastre aveau aceeaşi convingere, că pe 17 august sunt născuţi zeii...” (Sean Penn, „AFI: Omagiu adus lui Robert De Niro”, iunie 2003) Ultima carte apărută în colecţia Victoria Books a Editurii Publica este una destul de neconvenţională. Nu este nicio biografie clasică, nefiind o înşiruire de date şi evenimente din viaţa unei personalităţi, nu este nici autobiografie, deşi intervenţiile celui care se află în centrul cărţii, marele actor Sean Penn, sunt elocvente în ansamblul larg al acesteia. Autorul cărţii, Richard T. Kelly, a încercat o altfel de biografie, luând interviuri unui număr mare de persoane, toate importante, toate având legătură directă cu ceea ce reprezintă Sean Penn: de la mama sa, Eileen Ryan Penn, şi soţia sa din momentul apariţiei cărţii în librăriile americane în anul 2004, Robert Wright Penn, până la prietenii săi şi oamenii de film importanţi ai epocii (Jack Nicholson, Woody Allen sau soţia lui Charles Bukowski, care să amintesc doar trei nume). (mai mult…)

Autobiografia Al Pacino

“Autobiografia Al Pacino. În dialog cu Lawrence Grobel” Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2010 Traducere din limba engleză de Sanda Watt Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „Să interpretezi e o muncă grea. Câteodată este foarte dătător de energie şi revigorant. Copilăresc. Dar implică şi multă responsabilitate. E revelator, te imbogăţeşte, e vesel, monoton. E bizar, diabolic. E palpitant.” Mă gândeam deunăzi, pe când citeam autobiografia lui Al Pacino, că simt cu fiecare carte de la Editura Publica, din Colecţia Victoria Books, că aflu amănunte noi, interesante, câteodată incredibile, despre actorii (sau sportivii, în cazul lui Andre Agassi) ale căror biografii sunt prezentate. Nici cu Al Pacino nu a fost altfel: deşi i-am văzut, de-a lungul timpului, aproape toate filmele şi pe majoritatea o sa le vizionez din nou în perioada următoare, am descoperit un om inteligent, care îşi alege cu mare atenţie fiecare rol, care are valori şi principii personale foarte bine închegate şi de bun simţ, că este îndrăgostit de Shakespeare şi, mai ales, am descoperit că se consideră în primul rând un actor de teatru şi abia apoi un actor de film: „A refuzat să se considere exclusiv actor de film. Pacino simte că îşi trage rădăcinile din teatru, la care revine de fiecare dată când presiunea de a fi o „stea” de cinema devine prea mare.” (mai mult…)

Jack: Biografia lui Jack Nicholson, de John Parker

“Jack: Biografia lui Jack Nicholson”, de John Parker Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2011 Traducere din limba engleză de Monica Mitarcă Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „A intrat în rândul starurilor ca un amestec de Hollywood vechi şi Hollywood nou, ambalate într-un pachet unic, complet diferit – fie că e bun sau rău –, ca tot ce ţine de el. Gama de roluri în care a jucat a depăşit multe dintre cele mai aventuroase şi provocatoare graniţe, de la Diavolul însuşi la faimoasa portretizare a Jokerului în Batman şi, în ultimii ani, ducând acea „diferenţă” mai departe, la personajele care au apărut odată cu înaintarea în vârstă.”  Ceea ce este, în primul rând, interesant în cazul biografiilor apărute la Editura Publica, este că aflăm despre fiecare dintre personalităţile descrise amănunte pe care, poate, nu le-am fi descoperit din alte surse şi, de asemenea important, că ne este prezentată evoluţia unei cariere pe tot parcursul ei, fără a fi eludat niciun detaliu care ar fi fost departe de noi dacă am fi urmărit numai realizările publice ale persoanei în cauză. (mai mult…)

Open. Autobiografie, de Andre Agassi

“Open. Autobiografie”, de Andre Agassi Editura Publica, Colecţia Victoria Books, Bucureşti, 2011 Traducere din limba engleză de Paul Slayer Grigoriu Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Librăriei online Libris.ro. Ca o coincidenţă, chiar în perioada în care citeam această carte, tenisul feminin românesc avea o ascensiune importantă şi chiar mă reîntorsesem la tenis, ca spectator de televiziune, una dintre pasiunile mele mai vechi. Avem câteva jucătoare importante aflate în primele 100 de jucătoare din lume, aşa că suntem „acolo”, chiar dacă rezultatele cu adevărat semnificative (finale şi titluri) lipsesc. Dar, să spunem, că suntem pe drumul cel bun. Un aport la această reîntoarcere la tenis a avut, cu siguranţă, autobiografia lui Andre Agassi, un sportiv pe care l-am apreciat cu adevărat în perioada în care a jucat, de la timpul când era doar un adolescent rebel până la momentul în care, deja cu o chelie impresionantă, câştiga ultimele sale titluri, în calitate de lider mondial (şi, ca o curiozitate într-atâtea din cate, el este cel mai în vârstă jucător din lume care s-a situat pe poziţia numărul 1 în clasamentul ATP, la vârsta de 33 de ani). (mai mult…)

Work! Consume! Die!, de Frankie Boyle

Work! Consume! Die!, de Frankie Boyle You are bored. This is the antidote! Harper Collins Publishers 2011 Puteti cumpara cartea acum, de pe Books-Express.ro. “We each of us live in our own little reality tunnel, seeing things through the prism of our own prejudice and expectation”. Am pus ghilimele, pentru ca acestea sunt cuvintele autorului, scrise undeva, pe la pagina 303 (volumul are 329 de pagini). Insa  cuvintele de mai sus, ca si toate celelalte din sectiunile numerotate de la 1 la 12 fac parte din nuca tare a acestei celei de-a doua carti autobiografice a lui Boyle, prima fiind “My Shit Life So Far”  (2009). (mai mult…)

80 de ani in jurul lumii povestiti de Lia Ioana Ciplea, de Stephen Fischer-Galati

80 de ani in jurul lumii povestiti de Lia Ioana Ciplea, de Stephen Fischer-Galati Editura Vremea, Colectia  Planeta Bucuresti, 2011 14 decembrie 2011 – lansarea volumului la Libraria Mihail Sadoveanu, gazda Dna Georgeta Munteanu in prezenta: Prof. Univ.Stephen Fischer-Galati – povestitorul si personajul cartii Lia Ioana Ciplea – cronicarul care a consemnat aminririle personajului Acad. Dinu Giurescu – istoric Silvia Colfescu – Director Editura Vremea si a multor prieteni, cititori si nu ultimul rand – vechi si iremediabili indragostiti de Bucuresti! Venit special în ţară pentru această lansare şi pentru a primi titlul de Membru de Onoare al Academiei Române, profesorul Stephen Fischer-Galati a fost oaspetele de onoare al acestui eveniment plin de caldura si de inalt nivel intelectual, pe masura intalnirilor de acest gen puse la cale de Editura Vremea. (mai mult…)

Scrieri alese, de Alexandru Sahia (II)

Scrieri alese, de Alexandru Sahia E.S.P.L.A., Bucuresti, 1960 Radiografia raiului sovietic in 1934 Versiunea oficiala-Prima parte aici. O altă tematică abordată de Sahia se leagă de emanciparea (“eliberarea”) femeii, opera progresistă a Sovietelor. Se recurge la comparaţia standard cu regimul anterior pentru a se dovedi teza oficială. “experienţa Uniunii Sovietice în domeniu, verifică o dată pentru totdeauna, marea capacitate pe toate tărâmurile a femeii, care secole de-a rândul a rămas neîntrebuinţată.”[1] Face şi un voiaj cu vaporul pe Volga fapt ce-i prilejuieşte o constatare superioară “În port a oprit o maşină. A coborât un grup de excursionişti străini. Toţi sunt americani, pleacă pe Volga-spre Astrahan. Câţiva sunt îmbrăcaţi în cazacă roşie. De fapt, americanii vin în Uniune mai mult să vadă un samovar, să se plimbe pe Volga şi să îmbrace în cazacă. Cam atât îi interesează pe ei. Restul vizitează din maşină.” Complet neinteresaţi de construirea glorioasă a socialismului! (mai mult…)