Memorii jurnale

Good-bye, Dracula! The Story of a Transylvanian Defector, de Traian Nicola

„Good-bye, Dracula! The Story of a Transylvanian Defector”, de Traian Nicola Editura Outskirts Press, Statele Unite ale Americii Anul apariţiei: 2012 În „Good-bye, Dracula!”, faimosul vampir transilvănean nu apare în carne şi oase. Dar Dracul(a) se ascunde în aproape toate detaliile acestei cărţi, sub forma unui sistem politic ce distruge treptat, dar sigur, sufletul şi mintea oamenilor care îi sunt prizonieri. Cititorului i se oferă astfel posibilitatea de a înţelege cum se trăia – sau, mai degrabă, se supravieţuia – sub regimul comunist din România. Am perceput această carte drept un adevărat Bildungsroman, care urmăreşte dinamica raporturilor autorului cu regimul comunist din copilărie până la momentul salvării prin „defectare” la 30 de ani. Personalitatea lui se formează sub impactul unor experienţe diverse, unele de-a dreptul dramatice, care se acumulează în timp şi îşi pun amprenta asupra evoluţiei sale din perspectivă morală şi intelectuală. (mai mult…)

Un barbar în Asia, de Henri Michaux

“Un barbar în Asia”, de Henri Michaux Editura Nemira, colecţia Babel, Bucureşti, 2008 Traducere din limba franceză de Dan Petrescu Moto: «Cârmuiţi imperiul aşa cum aţi găti un peştişor» (Lao-zi) Scriitorul de origine belgiană Henri Michaux s-a născut în anul 1899 la Namur, o localitate situată în cunoscuta zonă a Ardenilor. Pasionat de călătorii, renunţă la 22 de ani la studiile de medicină, pentru a pleca peste mări, ca matelot. A fost descoperit în urma unei conferinţe a lui Andre Gide şi este cunoscut în lumea literară pentru experimentele sale cu drogurile, din care se pare au rezultat şi două dintre operele sale: Miracolul mizerabil şi Les grandes épreuves de l'esprit et les innombrables petites. (mai mult…)

Arsa de vie, de Suad

Arsa de vie, de Suad Editura Rao, Bucuresti, 2008 Traducere de Oana Catalina Popescu Moto: “Prima oară mi-a fost tare frică să-i întâlnesc cu tot aerul meu de răzbătătoare. Acum, nu mă mai tem de ei, nu îi mai judec, ma gândesc numai: “Bieţii oameni!”. Suntem cu toţii obiectul unei fatalităţi care ne este proprie” (Jacqueline) Lumea islamică nu este suficient cunoscută in lumea modernă, iar în România cu atât mai puţin. Iar când vorbim de tradiţii săteşti, ascunse într-o lume care pare inexistentă (dar astfel de obiceiuri sunt şi în satele româneşti si raman necunoscute până şi nouă), care sunt crude, lipsire de omenie si ni se relevă dintr-o dată într-o lumină cu totul transparentă, ne lasă fără cuvinte. Probabil şi din acest motiv a fost scrisă (deşi pare o povestire orală, iar in multe momente ni se şi dezvăluie acest lucru) această “carte-document”, după cum este titulatura de pe coperta Editurii Rao. (mai mult…)

Unde sunt eu în toată povestea asta?, de Emir Kusturica

“Unde sunt eu în toată povestea asta?”, de Emir Kusturica Editura Polirom, Colecţia Biblioteca Polirom, Iaşi, 2012 Traducere din limba franceză şi note de Daniel Nicolescu şi Dan Radu Stănescu Moto: „Orice imbecil e în stare să facă un copil, însă doar un om de excepţie e capabil să facă un film mare.” (Borivoj Zeman, unul dintre profesorii de regie ai lui Kusturica) Dacă citeşti cu atenţie spunerile lui Borivoj Zeman de mai sus, eşti în pericol să consideri totul o prostie, ceva spus la nervi, o discriminare sau un neadevăr pur. Cu toate acestea, este necesar să priveşti totul din cartea apărută de curând la Editura Polirom, autobiografia unuia dintre cei mai talentaţi, dar şi controversaţi regizori sârbi contemporani (sau sârbi?). Chiar el contrazice mai târziu ceea ce îi spunea în facultatea de la Praga Zeman, având un copil destul de tânar, în vremea când încă nu era atât de apreciat în Europa şi în lume. Mai tarziu, spuneam, va avea doi copii, dar va fi şi câştigătorul a două Palme d’Or şi a multe alte premii la Veneţia, Berlin sau aiurea. (mai mult…)

Doi prieteni şi fascinantele lor destăinuiri (II)

Un fel de jurnal (1973-1981), de Matei Călinescu Editura Polirom, Colectia Ego-grafii, Iasi, 2006 Prima parte aici. La sfârşitul anilor ’70, Matei Călinescu simţea din America faptul că „O separaţie netă între trecut şi prezent e greu de făcut în mintea românului, care simte că anii ‘50 se pot oricând reîntoarce. Stalinismul nu a murit - cum mi se părea acum câţiva ani - ci doar s-a ascuns şi stă la pândă. Să fie o iluzie? Oricum, e o iluzie care s-a transformat într-un fenomen social şi care face ca o mulţime de oameni să se comporte într-un anumit fel, să aibă anumite reacţii, să-şi conceapă existenţa într-un anumit fel. Experienţa stalinistă a creat în românul mijlociu o psihologie de sclav. Umanitatea lui e stăpânită ca un obiect oarecare de un stat inuman şi abuziv - un stat care slujeşte interesele noii clase, atât de bine descris de Djilas.”[1] Căci „Ce altceva e comunismul, la adăpostul retoricii, decât o sistematizare a corupţiei, laşităţii, meschinăriei, brutalităţii? În regimurile politice necomuniste, elita politică e de obicei coruptă (orice putere corupe), dar ea nu încearcă să extindă corupţia la scara întregii populaţii. Oamenii din afara cercului puterii sunt lăsaţi în pace. Comunismul, ca formă absolută a puterii, forţează corupţia asupra întregii populaţii”[2] (mai mult…)

Doi prieteni şi fascinantele lor destăinuiri (I)

Covorul cu scorpioni. Douăsprezece fragmente memorialistice, de Gelu Ionescu Editura Polirom, Colectia Ego-grafii, Iasi, 2006 Lectura volumelor de amintiri sau a jurnalelor ne-a atras dintotdeauna şi, cu atât mai mult, exerciţiul este provocator descoperind şi citind volumele a doi prieteni, profitând de binevenitele reduceri ale Editura Polirom la unele din volumele publicate acum câţiva ani, care, în loc, să putrezească în magaziile editurii sau prin cine ştie ce librării, câte or mai exista. Este inutil să accentuăm ideea cât de mult spun despre un om prieteniile pe care le-a avut/cultivat de-a lungul unei vieţi. Poate chiar totul. Spune-mi ce prieteni ai ca să-ţi spun cine eşti, poate fi o altă axiomă. Am descoperit recent în volumul Martei Petreu imensa prietenie şi dragoste pe care a avut-o evreul Mihail Sebastian faţă de naţionaliştii săi prieteni, de la mentorul Nae Ionescu până la Mircea Eliade, prietenii înfocate de care Sebastian nu a vrut/putut să se dezică. Admirabil! (mai mult…)

Diego & Frida, de J. M. G. Le Clézio

Diego & Frida, de J. M. G. Le Clézio Editura Paralela 45, Pitesti, 2008 Traducere de Nicolae Constantinescu Puteti cumpara cartea acum, de pe site-ul Editurii Paralela 45. Despre Frida Khalo este imposibil sa nu fi auzit, daca nu din picturi, atunci macar din biografiile si filmele care au adus-o in atentia publicului. Ceea ce deosebeste orice alta biografie, de lucrarea lui Le Clezio, este originalitatea abordarii personajelor principale, Diego si Frida, a relatiilor care i-au unit, a vremurilor framantate in care si-au consumat dragostea. Biografia seaca la care te duce cu gandul titlul se transforma sub pana de laureat al premiului Nobel a autorului, intr-un roman biografic  cu o idee central puternica – legatura indisolubila care se creeaza intre pesonajele principale si care devine patul germinativ pe care se consolideaza creatiile lor artistice. (mai mult…)

Sean Penn. Viaţa şi epoca, de Richard T. Kelly

“Sean Penn. Viaţa şi epoca”, de Richard T. Kelly Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2012 Traducere din limba engleză de Cosmin Nare Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „Bob şi cu mine avem aceeaşi zi de naştere. Mamele noastre aveau aceeaşi convingere, că pe 17 august sunt născuţi zeii...” (Sean Penn, „AFI: Omagiu adus lui Robert De Niro”, iunie 2003) Ultima carte apărută în colecţia Victoria Books a Editurii Publica este una destul de neconvenţională. Nu este nicio biografie clasică, nefiind o înşiruire de date şi evenimente din viaţa unei personalităţi, nu este nici autobiografie, deşi intervenţiile celui care se află în centrul cărţii, marele actor Sean Penn, sunt elocvente în ansamblul larg al acesteia. Autorul cărţii, Richard T. Kelly, a încercat o altfel de biografie, luând interviuri unui număr mare de persoane, toate importante, toate având legătură directă cu ceea ce reprezintă Sean Penn: de la mama sa, Eileen Ryan Penn, şi soţia sa din momentul apariţiei cărţii în librăriile americane în anul 2004, Robert Wright Penn, până la prietenii săi şi oamenii de film importanţi ai epocii (Jack Nicholson, Woody Allen sau soţia lui Charles Bukowski, care să amintesc doar trei nume). (mai mult…)

Autobiografia Al Pacino

“Autobiografia Al Pacino. În dialog cu Lawrence Grobel” Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2010 Traducere din limba engleză de Sanda Watt Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „Să interpretezi e o muncă grea. Câteodată este foarte dătător de energie şi revigorant. Copilăresc. Dar implică şi multă responsabilitate. E revelator, te imbogăţeşte, e vesel, monoton. E bizar, diabolic. E palpitant.” Mă gândeam deunăzi, pe când citeam autobiografia lui Al Pacino, că simt cu fiecare carte de la Editura Publica, din Colecţia Victoria Books, că aflu amănunte noi, interesante, câteodată incredibile, despre actorii (sau sportivii, în cazul lui Andre Agassi) ale căror biografii sunt prezentate. Nici cu Al Pacino nu a fost altfel: deşi i-am văzut, de-a lungul timpului, aproape toate filmele şi pe majoritatea o sa le vizionez din nou în perioada următoare, am descoperit un om inteligent, care îşi alege cu mare atenţie fiecare rol, care are valori şi principii personale foarte bine închegate şi de bun simţ, că este îndrăgostit de Shakespeare şi, mai ales, am descoperit că se consideră în primul rând un actor de teatru şi abia apoi un actor de film: „A refuzat să se considere exclusiv actor de film. Pacino simte că îşi trage rădăcinile din teatru, la care revine de fiecare dată când presiunea de a fi o „stea” de cinema devine prea mare.” (mai mult…)

Jack: Biografia lui Jack Nicholson, de John Parker

“Jack: Biografia lui Jack Nicholson”, de John Parker Editura Publica-Victoria Books, Bucureşti, 2011 Traducere din limba engleză de Monica Mitarcă Puteţi cumpăra cartea acum, de pe site-ul Editurii Publica. Moto: „A intrat în rândul starurilor ca un amestec de Hollywood vechi şi Hollywood nou, ambalate într-un pachet unic, complet diferit – fie că e bun sau rău –, ca tot ce ţine de el. Gama de roluri în care a jucat a depăşit multe dintre cele mai aventuroase şi provocatoare graniţe, de la Diavolul însuşi la faimoasa portretizare a Jokerului în Batman şi, în ultimii ani, ducând acea „diferenţă” mai departe, la personajele care au apărut odată cu înaintarea în vârstă.”  Ceea ce este, în primul rând, interesant în cazul biografiilor apărute la Editura Publica, este că aflăm despre fiecare dintre personalităţile descrise amănunte pe care, poate, nu le-am fi descoperit din alte surse şi, de asemenea important, că ne este prezentată evoluţia unei cariere pe tot parcursul ei, fără a fi eludat niciun detaliu care ar fi fost departe de noi dacă am fi urmărit numai realizările publice ale persoanei în cauză. (mai mult…)