Literatura romaneasca

Portretul artistului ca fumător: Războiul Mondial al Fumătorilor, de Marin Mălaicu-Hondrari

”Războiul Mondial al Fumătorilor”, de Marin Mălaicu-Hondrari Editura Polirom, Colecția „Ego. Proză”, Iași, 2015, 200 p. O mitologie a țigărilor, ticuri și invocații despre lumea țigărilor din acest miniroman de extracție proustiană este cel mai recent pariu al lui Marin Mălaicu-Hondrari; nu lipsesc colecția de pachete de țigări, mărcile lor de acum și de altădată, credințe precum aceea că unele țigări românești au filtrul din hârtie higienică, iar cele din „străinătate”, din păr de cămilă și altele de felul acesta. Implicarea este totală: persuasiv, într-o anchetă din Dilemateca lui 2013, autorul declara: „jos sănătatea, sus viciile!” (mai mult…)

Tu n-ai trăit nimic, de Gabriel H. Decuble

”Tu n-ai trăit nimic”, de Gabriel H. Decuble Editura Cartea Românească, București, 2014 O recenzie semnată de Viorica Răduță Tu n-ai trăit nimic, cu o copertă de excepție, m-a urmărit prin form(ul)a sa romanescă. Se pun în oglindă documente din dosarul de urmărire penală a tânărului acuzat de șantaj și trafic de droguri (în limbajul adecvat) versus mesajele electronice, comentariile de pe blog (în registrul stilistic autentic) ale adolescenului, ceea ce conduce la un efect de absurd, trăit în tortura zilnicelor noastre. Bogdan Alexandru Stănescu sesizează (pe coperta a IV-a) starea kafkiană a omului, cel situat ”în fața legii”. Insul este un tânăr, Emil, aparent liber, de fapt lepădat într-o acasă vidată de afecțiune și de posibilitatea comunicării, procurorii sunt nu doar lipsiți de profesionalism, dar și torționari actuali, iar reușita constă în simpla punere în comparație a mail-urilor, comentariilor adolescentului cu monstruoasa deformare din rechizitoriu sau dosar (unul care ar trebui să fie, dimpotrivă, mai aproape de dovezi). (mai mult…)

M J C, de Ion Iovan

”M J C”, de Ion Iovan Editura Polirom, Iași, 2015, 512 p. Rescrierea Ultimelor însemnări ale lui Mateiu Caragiale, însoţite de un inedit epistolar, precum şi indexul fiinţelor, lucrurilor şi întâmplărilor, apărut în 2008, aduce coerență unui material epic organizat anterior la modul unui dicționar / fișe de lectură, divizând substanța narativă în două mari părți: „O lume pentru Mateiu” și „Însemnările jubileului” – ultima rămânând neschimbată de la ediția precedentă, un imaginar jurnal al scriitorului în ultimul său an de viață 1935-1936. (mai mult…)

Șoricelul din Kitej-Grad, de Mihai Bădică

”Șoricelul din Kitej-Grad”, povestiri, de Mihai Bădică Editura Casa de Pariuri Literare, București, 2013, 130 p. Lumea lui Mihai Bădică este una a experimentelor, a provocărilor dintr-o realitate adesea anodină, ce reține chipuri și figuri contemporane; locul de predilecție este satul din Delta Dunării (peisajul „deltaic”), îmbibat de alcool, cu figuri șterse, ce creează proze cu bizari, din familia lui Monciu-Sudinski sau a lui Daniil Harms, modele evidente pentru Mihai Bădică. (mai mult…)

Malad, de Alexandru Voicescu

”Malad”, de Alexandru Voicescu Editura Herg Benet, București, 2015, 224 p. Malad de Alexandru Voicescu este un roman ce se adresează publicului tânăr, adolescent, cu trape misterioase, blesteme seculare și glamoare tehnicoidă: Andrei Marcus, de 32 de ani, este „ultimul perfect bogomil”, capabil „să vadă”. Condus de o misterioasă Carte Neagră, ce se hrănește cu viețile oamenilor, personajul principal își descoperă treptat abilitățile în antrenante schimbări de decor, în fond wikipedizări de la alfabetul glagolitic la lumea publicității (cu briefing și coffe break), din Spania sau Argentina juntelor la Italia contemporană, trecând prin Praga, o capitală a nopții, sau cu popasuri în Elveția ori în zona rurală de pe lângă Timișoara. Provocările sunt majore, iar o frază precum „scopul luptei lui Bedros era acela de a se furișa în Sinele geamănului său și de a-i fura nimic mai mult decât inima” poate să fie o adevărată definiție a acestui tip de literatură. (mai mult…)

Ghetsimani ’51, de Dan Stanca

”Ghetsimani '51”, de Dan Stanca Editura Cartea Românească, București, 2015 "Ghetsimani '51", aparuta la Editura Cartea Romaneasca in acest an, este al 22-lea roman al lui Dan Stanca de la debutul sau in 1992. Ma intreb de ce succesul si popularitatea par sa-l fi ocolit. Desi nu este un anonim, desi cel putin o parte a criticii l-a semnalat si receptat pozitiv, desi a fost nominalizat de cateva ori in 'listele scurte' ale unor premii importante, Stanca nu a reusit sa se impuna in aceeasi masura ca unii colegi de generatie. Dan Stanca este nu numai un scriitor prolific, dar si scrie bine, cartile sale au consistenta si abordeaza subiecte in care realitatea se confrunta cu fantasticul, iar personajele sale au de facut fata nu numai suferintelor personale si suferintelor vremurilor, dar si unor imprejurari care pun sub semnul intrebarii sistemele de referinta si stabilitatea lumii in care traiesc. Este si cazul lui "Ghetsimani '51" o carte unica din anumite puncte de vedere in peisajul literar romanesc actual. (mai mult…)

Zilele amanților, de Corina Ozon

”Zilele amanților”, de Corina Ozon Editura Herg Benet, București, 2014, 202 p. Lumea lui Cati și al lui Mircea, mare corporatist, căsătorit cu Teo, casnică, este o lume plină de riscuri: nu se pot întâlni oricând, nu pot ieși împreună în public, trebuie să își consume tandrețurile în diferite hoteluri, în zile banale, la adăpost de priviri indiscrete. Ipocrizia și celelalte sentimente din „micul infern”, cum numea un gânditor instituția familiei, au câmp liber de desfășurare în România glossy de astăzi, a petrecerilor cu distracții șocante (cum ar fi un fel de sodomizare a unui tort aniversar), a unei lumi în goană după forme și aparențe, o lume în care doar banii contează. (mai mult…)

Istoria Regelui Gogoșar, de Radu Aldulescu

”Istoria Regelui Gogoșar”, de Radu Aldulescu Editura Cartea Românească, București, 2015, 376 p. Cel mai recent roman al lui Radu Aldulescu, probabil cel mai bun prozator la ora actuală, recreează povestea presei românești, libere și independente, prin figura unui mediocru din stirpea lui Grobei, poetul și profesorul de matematici Emanuel Victor Calomfirescu, fiul lui Gogu din Gogoșu, țăran din străfundurile Olteniei. Poltron și agresiv, complexat de statura sa de 1,50 m, personajul cu nume de rege își face o situație în Bucureștiul ultimilor ani ceaușiști, prin intermediul unei căsătorii ce îl plasează în „lumea bună”; dar, la școală, este implicat în asasinarea unui elev, prin bătaie, în fața clasei. (mai mult…)

Viseptol, de George Vasilievici

”Viseptol”, de George Vasilievici Editura Casa de Pariuri Literare, București, 2011 Cu o prefață de Dan Mihuț Este dificil să scrii despre Viseptol, ceea ce mă face să mă întreb cum o fi fost experiența de a scrie Viseptol. Autorul, George Vasilievici, nu se mai află printre noi, pentru a-l putea întreba direct și, poate, a reuși să lămurească o sumedenie de întrebări care vor rămâne fără răspuns. Mi-ar fi plăcut să înțeleg pe baza căror concepte s-a dezvoltat această carte – o carte, pentru mine, deloc ușor de ”înghițit” și foarte anevoios de înțeles. De această dată, nu lipsa unei intrigi a cauzat nesiguranța, ci incertitudinea și absurditatea ei. Și chiar dacă, cel puțin defalcată, intriga poate prezenta urme de sens, un cititor mai sensibil (ca mine, probabil) ar putea fi repede oripilat de numeroasele exprimări foarte directe și mai mult decât pitorești. (mai mult…)

Rezervația unicornilor, de Cristina Nemerovschi

”Rezervația unicornilor”, de Cristina Nemerovschi Editura Herg Benet, Colecția Radical din 7, București, 2014 Acum o vreme, am citit și recenzat nymphette_dark99, scrisă de aceeași Cristina Nemerovschi, a cărei lectură publică din Păpușile am ratat-o, recent, la festivalul ArtMania de la Sibiu. Nu-i nimic. Sunt convinsă că destinul meu livresc ne va aduce, într-un viitor deloc îndepărtat, față în față, și voi avea șansă de a-i pune întrebări despre scrierile sale. Rezervația unicornilor este cartea care încheie trilogia Sânge satanic. Protagonistul, eventual cunoscut din cărțile anterioare, se numește M. și, deși deja trecut prin viață, o trăiește cu o filozofie aparte, de parcă fiecare zi ar fi și ultima. (mai mult…)