Literatura romaneasca

Sărbătoarea corturilor, de Ioan T. Morar

”Sărbătoarea corturilor”, de Ioan T. Morar Editura Polirom, Colecția Fiction.Ltd, Iași, 2016 'Pe atunci credeam ca exista doua entitati care sunt vesnice: Dumnezeu si Comunismul. Am colaborat cu amandoua - mi-am impartit viata intre credinta in biserica si delatiunea la Securitate. De a doua as fi vrut sa scap la un moment dat. Dar nu s-a mai putut.' (pag. 11) Mi-a fost imposibil de-a lungul lecturii sa ma identific cu personajul povestitor al romanului 'Sarbatoarea corturilor' semnat de Ioan T. Morar si aparut in acest an la Editura POLIROM in colectia Fiction Ltd. Elementele principale ale cazului sau sunt exprimate din primele pagini ale cartii, dupa cum puteti vedea mai sus. Ambele coordonate imi sunt insa straine. Imi repugna colaborarea cu Securitatea si nu am nicio intelegere pentru cei care au acceptat-o. Nu vibrez cu nimic la ideea credintei, mai ales in cadrul unei biserici (sau sinagogi). Voi incerca sa evaluez totusi in mod obiectiv aceasta carte (care are multe calitati literare) si sa nu las ca aceasta antipatie fata de eroul-povestitor si unghiul sau de vedere sa-mi influenteze aprecierea. (mai mult…)

În gaură, de Arthur Suciu

”În gaură”, de Arthur Suciu Editura Adenium, Colecția Punct.ro Proză, Iași, 2016 ”Mă întrebam din nou: de ce mă voi fi apucat de scris chiar acum, când nu mi se întâmplă mai nimic? Ce să relatezi despre tine, dacă nu faci altceva decât să zaci? Am nevoie de o intrigă. OK, numai că eu tocmai m-am autoexclus din orice intrigă. Sunt o depresie suspendată în vid – acesta nu-i un subiect pentru un roman. (Dar vreau eu să scriu, de fapt, un roman?)” (pag. 73) După ce am citit această carte, chiar la această concluzie am ajuns: de ce s-a apucat acest autor de o asemenea carte, de vreme ce în ea nu se întâmplă aproape nimic. Eroul imaginat de Arthur Suciu pare a avea toate caracteristicele hipsterului român, în general, bucureștean în special: lucrează la o agenție de publicitate, este necăsătorit și se plimbă des pe la barurile și crâșmele din Centrul Vechi, este degustat de lumea politică dâmbovițeană și merge chiar și la protestele din timpurile recente, nu își găsește liniștea, este nefericit și depresiv. Este adevărat, nu este bucureștean get-beget, ci vine undeva din provincie, dar cine mai este bucureștean 100% în aceste timpuri? (mai mult…)

Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă…, de Matei Vișniec

”Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă...”, de Matei Vișniec Editura Cartea Românească, București, 2016 Deși activ în special în spațiul francez, scriitorul Matei Vișniec nu este deloc ignorat nici în spațiul cultural românesc, unde există un proiect dedicat operelor sale, anume zilele „Matei Vișniec”, și unde piesele sale sunt jucate de actori de seamă, în 2016, punându-se în scenă, la București, piese precum „Recviem” și „Buzunarul cu pâine”. Recent, autorul a publicat  romanul „Iubirile de tip pantof Iubirile de tip umbrelă...” care reprezintă una dintre cele mai stufoase scrieri ale sale, înglobând reflecții pe diverse teme, de la moarte, la alimentație chiar, la teatru și literatură, la dragoste, la comunismul românesc, la capitalismul european, ș.a. (mai mult…)

Sfârșitul a fost aproape, de Bogdan Costin

”Sfârșitul a fost aproape”, de Bogdan Costin Editura Cartea Românească, București, 2016 Dacă ești cumva corporatist sau dacă ai impresia că știi totul despre această lume, dacă ești bucureștean sau măcar în trecere prin marele oraș, dacă încerci să îți educi cumva copiii în această lume modernă sau doar observi cum îi cresc cei din jur, dacă te simți invadat de toate reclamele sau știrile, adevărate sau nu, despre mâncarea sănătoasă sau chiar ești un vegetarian sau raw-vegan convins, dacă simți că explozia de religie și politică din media te scandalizează, dacă ai măcar una dintre aceste caracteristici, atunci ”Sfârșitul a fost aproape”, romanul lui Bogdan Costin, este cartea pe care o căutai, un roman despre lumea pe care o trăiești, pe care o înfățișează aproape perfect, realist și plauzibil, cu toate defectele și calitățile ei. (mai mult…)

Baligă de mânz, de Jean Velicy

”Baligă de mânz”, de Jean Velicy Editura Vremea, București, 2016 Probabil ca trebuie sa incep prin ceea ce in limba engleza se cheama un 'disclaimer'. Doctorul Jean Velicy imi este prieten, unul dintre acei prieteni care a stiut sa se dovedeasca - la nevoie - prieten adevarat. Cartea despre care scriu aici - 'Baligă de mânz' - aparuta la editura Vremea in 2016, am primit-o de la el, cu dedicatie. Aceasta nu este deci o recenzie obisnuita, ci sunt mai degraba note la lectura cartii unui prieten. Ardelean la origine, doctorul Velicy s-a stabilit in Franta in anii 80. Exceptional profesionist, si-a cladit o reputatie solida in randul specialistilor din domeniul sau. Locuind in Normandie, profesand si traind in limba franceza, a pastrat si legatura cu limba romana si exercitiul acesteia. Unul dintre rezultate sunt cartile sale, 'Baligă de mânz' fiind a doua carte a sa publicata in romaneste si in Romania. (mai mult…)

Darul lui Serafim, de Simona Antonescu

”Darul lui Serafim”, de Simona Antonescu Editura Cartea Românească, București, 2016 Nu citisem ”Fotograful Curții Regale”, așa că această carte m-a luat cumva pe nepregătite, iar decizia de a o citi a venit după simpatica prezentare de pe coperta a patra. Sunt mereu pasionat de parfumul lumii interbelice, iar biografia unui personaj a epocii, Nicolae Malaxa, chiar romanțată cum este aici, nu poate decât să te îmbie la lectură. Această biografie, completată cu încă două povești aparent reale, din aceeași epocă, este unită în jurul unui cerșetor, Serafim, de unde pleacă fiecare viață și unde se întoarce, fără posibilitatea de a i se împotrivi. (mai mult…)

La capătul nopții, de Vartan Arachelian

”La capătul nopții”, de Vartan Arachelian Editura Polirom, Colecția Fiction Ltd., Iași, 2015 Din postfata cu 'Multumiri' a cartii lui Vartan Arachelian, 'La capatul noptii', aparuta in 2015 in seria 'fiction Ltd.' a Editurii Polirom aflam amanunte interesante despre scrierea ei. Este de fapt recuperarea unui produs de 'literatura de sertar' scris in doua etape, in anii 1986 si 1988. Cine a trait epoca stie ca multi scriitori practicau metoda in acei ultimi ani ai regimului comunist din Romania, ani in care nu numai ca prabusirea sistemului nu parea evidenta celor care il traiau din interior, dar in care si riscurile exprimarii de opinii opuse ideologiei oficiale erau imense. Un text ca acesta - si ma refer deocamdata doar la continutul 'subversiv' nu numai ca nu avea vreo sansa sa fie publicat, dar daca ar fi fost descoperit de Securitate il expunea pe autor unor riscuri reale - incepand cu hartuiri permanente, urmate de pierderea locului de munca, si ajungand pana la pierderea libertatii. Existenta scrierilor literare si a jurnalelor de sertar a avut cel putin o victima in persoana si destinul lui Gheorghe Ursu si a rezultat in cel putin o scriere majora, pentru care unii folosesc (si nu cred ca exagereaza) termenul de capodopera, in 'Adio, Europa!' a lui Ion D. Sirbu. (mai mult…)

Fairia – o lume îndepărtată, de Radu Pavel Gheo

„Fairia – o lume îndepărtată”, de Radu Pavel Gheo Editura Polirom, Colecția Top 10+, Iași, 2016 Ediție revizuită, prefață de O. Nimigean Moto: ”Mi-am amintit de parfumul incitant de fiară tânără, de ochii verzi care-mi chinuiseră visul, și mi-am zis că lumea asta se arăta prea complicată pentru un biet astronaut de viță pământeană. Voiam să dorm.” (pag. 70) Am prima ediție a cărții lui Radu Pavel Gheo undeva prin bibliotecă, dar am ratat-o până acum. Abia după reeditarea acesteia în Colecția Top 10+ m-am hotărât să o citesc și cumva regret că nu am făcut-o mai demult. Asta pentru că ”Fairia – o lume îndepărtată” este un roman construit foarte bine, este un basm frumos, care are meritul să atragă deopotrivă și copiii (este și normal, de vreme ce este un basm, un roman de aventuri), dar și adulții, cei care își doresc din când în când să își trezească la viață imaginația din copilărie, acea perioadă în care sunt lipsiți de responsabilitățile de mai târziu și mai predispuși la visare. (mai mult…)

Imperiul fetelor bătrâne, de Liliana Corobca

”Imperiul fetelor bătrâne”, de Liliana Corobca Roman sentimental Editura Cartea Românească, București, 2015, 192 p. O personalitate probă, dominată de acribie, a cercetătoarei în arhive ale exilului sau ale comunismului, este dublată de o prozatoare și ironică și serioasă, aflată actualmente la al patrulea roman, inventariind pe mai departe toposul Basarabiei. Redactat începând cu 2005, după propriile mărturisiri, și publicat 10 ani mai târziu, Imperiul fetelor bătrâne, este o poveste alcătuită din două părți: prima, sub un motto din Kirkegaard (exact Jurnalul seducătorului) cumulează o serie de impresii ale studentei Rafira Sic despre căminul basarabean de fete în care viețuiește. A doua este păzită de un motto din Cântarea cântărilor și este o explorare a două idei definitorii: lupta și feminitatea; alăturate, dau naștere unui Imperiu al fetelor bătrâne, cu istorie și mitologie; se reconturează dimensiunile mitice, cu Histria și Transhistria, cu Armata a XIV-a (aici nu mai e mitologie, e doar un divizion al Armatei Roșii staționat în Transnistria) și cu legende medievale despre prima conducătoare a Imperiului fetelor bătrâne (înființat în 1311), Glahira (deviere fonetică de la Rafira). (mai mult…)

Rădăcina de bucsau, de O. Nimigean

”Rădăcina de bucsau”, de O. Nimigean Editura Polirom, Colecția „Top 10 +”, Iași, 2016, 512 p. Rădăcina de bucsau (2010) romanul poetului O. Nimigean se află acum la o a doua ediție, într-o colecție populară; este un roman atroce, deliberat atroce, studiind fiziologia relaţiei mamă-fiu ca pretext pentru imagini în mare măsură fidele din România de azi. Imagini şi personaje ce par a fi nişte fotografii hiperrealiste, atunci cînd nu sînt retuşate: (mai mult…)