Literatura romaneasca

Cartea pisicii, de Cristian Teodorescu și Mardale

”Cartea pisicii”, de Cristian Teodorescu și Mardale Editura Polirom, Iași, 2017 Cristian Teodorescu nu încetează să mă surprindă. Am citit cele trei cărţi cele mai recente ale sale şi fiecare dintre ele este complet diferită de celelalte. 'Medgidia, oraşul de apoi', apărută în 2009, era un excelent roman compus din episoade distincte şi cu personaje diferite, un mozaic al căror elemente componente alcătuiau o imagine picareasca şi colorată a istoriei oraşului aproape anonim din Bărăgan de-a lungul secolului trecut. 'Şoseaua Virtuţii. Cartea Cîinelui' era centrată în jurul unui personaj principal a cărui biografie trasa istoria tranziţiei post-decembriste, iar tonalitatea era cea a realismului social, cu nuanţe subtile de pamflet. Acum am avut plăcerea să ţin în mâini vreme de câteva ore şi să mă delectez cu lectura şi ilustraţiile din 'Cartea pisicii' (Ed. Polirom, 2017) - o colecţie intimă de schiţe care nu depăşesc majoritatea 2-3 pagini, în care este relatată, precum sugerează titlul, povestea unei pisici. Originalitatea este că povestea este relatată de ea, de animalul domestic care este descoperit aproape mort şi salvat de Daniela, soţia scriitorului, undeva pe o şosea de ţară şi adus în apartamentul bucureştean al perechii, unde devine, ca în orice casă de iubitori de animale, locatar de drept şi de suflet. (mai mult…)

Pelinul negru, de Ioana Nicolaie

”Pelinul negru”, de Ioana Nicolaie Editura Humanitas, București, 2017 Nu vom ști niciodată câți oameni au murit, câți oameni s-au îmbolnăvit după explozia reactorului patru de la Cernobîl din 1986. Dar se recunoaște deja că efectele acestei explozii au fost importante și ele nu s-au terminat, iar gura lumii vorbește că toate bolile la care au fost expuși oamenii din Ucraina și din țările din preajmă, mai ales cancerul, reprezintă un efect direct al accidentului nuclear. Câteva dintre aceste influențe neștiute, diferite, cum ar fi malformații, încetineală a minții sau  pustiire a grădinilor de legume sau fructe sunt descrise, prin intermediul gândurilor  unui copil, în romanul ”Pelinul negru”, aparținând Ioanei Nicolaie: (mai mult…)

Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise, de Marian Ilea

”Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise”, de Marian Ilea Editura Cartea Românească, București, 2017 Guest post de Monica D. Cândea Scriitorul Marian Ilea se dovedește încă o dată a fi preocupat de soarta propriei ficțiuni și a lumii din Medio Monte, a cărei istorie începe încă din anii ’90. După apariția romanului Herina, anul acesta scriitorul aduce în fața publicului o altă carte cu un titlu incitant - Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise, ca să nu zicem din start scandalos, mai ales pentru acea categorie pudibondă sau pseudopudibondă a cititorilor rafinați. Într-un inteviu cu Călin Vlasie, autorul mărturisește că alegerea titlului este și de natură comercială, deci are intenția vădită de a provoca publicul, oarecum în stilul presei mondene, pentru a-l întoarce înapoi la lectură. (mai mult…)

Hanul lui Manuc, de Simona Antonescu

”Hanul lui Manuc”, de Simona Antonescu Editura Polirom, Colecția Fiction Ltd, Iași, 2017 Lectura acestui cel de-al treilea roman al Simonei Antonescu a fost pentru mine plina de incantare si de emotii. Folosindu-se de biografii reale ale unor personaje istorice, care  au modelat soarta Europei si si-au pus amprenta asupra mersului timpului, construind si impletindu-le psihologia si devenirea in ritmul naratiunii, cu personaje fictive incarcate de semnificatiile si simbolistica aceluiasi timp, autoarea  aduce  in atentia cititorului  lumea complexa a inceputului de secol XIX, Finalul cartii, limpezeste intentia autoarei, momindu-l o data in plus pe cititor, sa se intelega pe sine si sarcina sa in contextul vietii traite, orisicare ar fi acel timp istoric. (mai mult…)

Înalt este numele tău, de Ioana Bradea

”Înalt este numele tău”, de Ioana Bradea Editura Humanitas, București, 2017 Moto: ”Cu siguranță fi-vor toate acestea pomenite și cinstite cum se cuvinte peste veacuri, între locuitorii acestei cetăți uitate de rege și sfinți, iar istoria care te va face nemuritor, istoria la care muncești de șase ani deja, fi-va de asemenea povestită tuturor spre slava lui Dumnezeu, care i-a croit după chipul și asemănarea sa pe cei care locuiesc înăuntrul cetății.” (pag. 22) Nu i-am citit cărțile anterioare ale Ioanei Bradea, dar poate că nici nu are importanță de vreme ce am citit câteva recenzii cu privire la acestea și am descoperit că, la fiecare volum nou apărut, autoarea și-a schimbat total stilul scriiturii, totul este inovație și schimbare. Pornind cu aceste gândurile la lectura celui mai recent roman – Înalt este numele tău –, apărut recent la Editura Humanitas, am descoperit o carte foarte bine scrisă, plină de metafore și de istorie, o poveste spusă în stil clasic despre o perioadă aproape necunoscută din Bistrița Evului Mediu. (mai mult…)

Mâța Vinerii, de Doina Ruști

”Mâța Vinerii”, de Doina Ruști Editura Polirom, Colecția Fiction.LTD, Iași, 2017 Nu mai citisem de ceva timp Doina Ruști (au apărut însă recenzii la ultimele ei cărți pe blogul nostru, respectiv la ”Mămica la două albăstrele” și ”Manuscrisul fanariot”, semnate de Dan), dar m-a interesat mult subiectul ultimei cărți, considerată un roman istoric, având ca fundal perioada fanariotă, cu implicații importante în magia tradițională. ”Mâța Vinerii” are un subiect asemănător, de altfel, cu ”Manuscrisul fanariot”, fiind o carte puternic apropiată de București și de străzile actualului Centru Vechi, de Lipscani și de vechea Curte Domnească, de fanarioți și de soldații lor credincioși, dar și de magie și vrăjitoare, totul într-un amestec plin de încărcătură istorică. (mai mult…)

Solenoid sau autobiografia alternativă a lui Mircea Cărtărescu

”Solenoid”, de Mircea Cărtărescu Editura Humanitas, Ediția a III-a, București, 2017 Nu e uzual, dar mă simt îndemnat să-mi încep cronica cu un citat. Citat care, zic eu, clarifică întrucâtva opinia autorului despre viaţa şi opera sa. Iată-l: „Dacă poemul meu, Căderea, ar fi fost bine primit în şedinţa Cenaclului Lunii din acel noiembrie-ndepărtat, azi aş fi avut poate zece cărţi cu numele meu pe copertă, romane şi poeme şi eseuri şi scrieri academice, aş fi fost poate în manuale şi aş fi invitat la târguri de carte în îndepărtate ţări nordice. Aş fi fost furat de jocul cu lumini şi desavârşiri. Aş fi câştigat lumea, în singurul fel în care e posibil aşa ceva: prin pierderea pas cu pas a propriului suflet.” (mai mult…)

Cu mintea mea de femeie, de Mihaela Miroiu

”Cu mintea mea de femeie”, de Mihaela Miroiu Editura Cartea Românească, București, 2017 Colecția Cartea de memorii, Coperta Colecției Ionuț Broștianu Ultima carte a Mihaelei Miroiu, intitulată Cu mintea mea de femeie (Cartea Românească, 2017), se dorește a fi o incursiune în ,,secvențele unei vieți trăite cu mintea mea de copilă, fată, femeie tânără și matură liberă’’, coagulînd trăirile și simțirile de femeie, pe tot parcursul acestor momente din viața sa. Etapelor de la început (Copila - Fata - Tânăra) le corespunde epoca socialistă, stadiul următor, acela de femeie-matură, fiind conexă evoluției post-comuniste.  (mai mult…)

Malad, de Alexandru Voicescu

”Malad”, de Alexandru Voicescu Editura Herg Benet, București, 2015 Alexandru Voicescu este fondator al editurii Herg Benet pe care o coordonează și în prezent, iar „Malad” este romanul său de debut, debut care pare să indice un viitor parcurs literar înfloritor, cel puțin pentru publicul acestui gen de carte, un fel thriller modern à la Eliade. „Malad” este un roman care prezintă povestea unui român stabilit în Elveția, Andrei Marcus, art director la o mare companie high tech. Primele pagini zugrăvesc în detaliu conferința organizată de acesta pentru companie și intriga nu se lasă mult timp așteptată. (mai mult…)

”Interior zero”, de Lavinia Braniște

”Interior zero”, de Lavinia Braniște Editura Polirom, Colecția Ego. Proză, Iași, 2016 După ce am citit volumul de proză scurtă apărut la Editura Polirom în 2014, ”Escapada”, al aceleiași Lavinia Braniște, scriam următoarele cuvinte: ”Îmi doresc mult ca viitorul drum al Laviniei Braniște să fie un roman. Ca finalul deschis a fiecărei povestiri să fie însuflețit și pus în scenă în povestiri cu o lungime mai mare. Până atunci, mărturisesc faptul că ”Escapada” mi-a adus în prim plan o mulțime de povești frumoase, reale, apropiate oricărui cititor. Dar, în același timp, mi-aș dori un pic mai mult, o poveste dezvoltată (fiecare povestire din volum are capacitatea necesară de a fi dezvoltată), care să mă apropie mai mult de personaje, de multe ori insuficient descrise și lipsite de o personalitate conturată detaliat. Autoarea are toate calitățile, sper ca drumul firesc să fie de la poezie, prin proză scurtă, spre roman.” (mai mult…)