Recenzii filme si carti

Recenzii despre filme si carti

Articolele publicate in categoria ‘Literatura romaneasca’

Jocul de-a vacanta, de Mihail Sebastian

Articol publicat de Delia pe 27 Ianuarie 2011
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.8/10 (21 votes cast)

Jocul de-a vacanta, de Mihail Sebastian
in “Opere alese”, vol. 1 Teatru
Editura de Stat pentru Literatura si Arta, Bucuresti, 1956

In Jurnalul sau de creatie la piesa JOCUL DE-A VACANTA, Mihail Sebastian scrie luni 23 martie 1936: “Am inceput sa scriu. (…) Nu stiu ce va iesi. Dar trebuie sa fac experienta. Ca tehnica literara mai ales ma intereseaza. Imi dau seama ca am pus mana pe un subiect de teatru, care nu s-ar preta la nimic altceva – nici roman, nici nuvela. Nu stiam pana acum ce insemneaza a vedea scenic o poveste. E cu totul alt proces de gestatie decat pentru un roman. Si ma ameteste tentatia culiselor, a salii de teatru, a afiselor.”

Adevarul este ca in toata opera sa literara, Sebastian a avut o viziune scenica asupra desfasurarii actiunii, transmitand cititorului reperele necesare pentru ca acesta  sa-si reprezinte imagistic ambianta si personajele construite. Si toata scurta sa viata a militat pentru teatrul romanesc si mai ales “pentru insanatosirea Teatrului National”, cu rolul sau « de a crea o literatura dramatica originala, de a mentine vii operele noastre clasice, de a pastra contactul cu marea literatura universala, de a creste generatii noi de de actori, de a face din prima noastra scena punctul de intalnire al scrsului romanesc cu plastica si muzica romaneasca » (Viata Romaneasca nr. 6/1938). Citeste continuarea »

Accidentul, de Mihail Sebastian

Articol publicat de Jovi pe 18 Ianuarie 2011
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (20 votes cast)

“Accidentul”, de Mihail Sebastian
Editura Adevărul Holding, Bucureşti, 2009

Moto: „Viaţa începe mereu” (Nora)

Puteţi cumpăra cartea acum de la librăriile online, de aici sau de aici.

Mi-era dor de o lectură uşoară (Rushdie e prea solicitant în această perioadă), aşa că am ales, destul de inspirat, aş putea spune, Accidentul lui Mihail Sebastian, în ediţia de la Adevărul, unde a fost cuplată cu Oraşul cu salcâmi, care a mai beneficiat de o recenzie destul de recentă pe site-ul nostru. De aceea, am ales prima jumătate de carte, care poate fi citită cu uşurinţă într-o după-amiază de iarnă friguroasă, fiind o lectură plăcută, de dragoste, dar care atinge şi modalitatea de transformare a unui suflet uman devastata de o iubire adâncă, dar neimpărtăşită. Citeste continuarea »

De doua mii de ani, de Mihail Sebastian

Articol publicat de Dan pe 27 Decembrie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.9/10 (8 votes cast)

De doua mii de ani, de Mihail Sebastian
Editura Humanitas, Bucuresti, 2006
Prefata de Nae Ionescu (in editia originala)

Iata o carte care are un destin unic sau in orice caz foarte rar in posteritate si anume faptul ca prefata sa este mult mai citita si mai comentata decat cartea insasi. Incercand sa schimb ceva in acest dezechilibru nefiresc am hotarit sa fac un exercitiu mental si sa-mi imaginez cum ar fi aratat aceasta carte si care ar fi fost impactul ei daca nu ar fi existat faimoasa prefata a lui Nae Ionescu. Am citit deci romanul, am ignorat prefata si scriu acum doar despre textul lui Sebastian.

Am spus ‘romanul’ dar ar fi de discutat si aici carui gen ii apartine exact ‘De doua mii de ani …’. Multe romane sunt scrise in stil sau structura de jurnal, dar in acest caz este vorba despre mult mai mult de atat. Biografia eroului principal cuprinde atatea date auto-biografice, evenimentele politice si fundalul social sunt descrise cu o asemenea veridicitate incat romanul pare in multe dintre sectiunile sale a fi mai mult jurnal. Este oarecum in oglinda cu adevaratul ‘Jurnal’ al lui Mihail Sebastian, caci daca ‘De doua mii de ani …’ este un roman cu structura si multe pagini de jurnal autentic, ‘Jurnalul’ apartine genului memorialistic, dar multe dintre paginile sale au o incarcatura literara de domeniul mai degraba al fictiunii. As mai face o observatie care pe mine m-a tulburat – pe scara timpului ‘Jurnalul’ incepe acolo unde se termina romanul. Sa-l fi scris Sebastian cel putin la inceput cu intentia de a continua sub o forma sau alta romanul si a-i da o alta turnura sau rescriere, si apoi razboiul si moartea sa fi curmat aceste planuri? Nu vom sti niciodata. Citeste continuarea »

Fata din Nazaret, de Petru Popescu

Articol publicat de Dan pe 19 Noiembrie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (4 votes cast)

Fata din Nazaret, de Petru Popescu
Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2010
Traducere de Mihnea Gafiţa

Ametitoare este cariera de scriitor a lui Petru Popescu, cariera intinsa deja in timp peste mai bine de patru decenii. Dupa ce debutase ca poet, isi face nume de romancier de mare succes la critica si public intre anii 1969 si 1974, anul in care paraseste Romania profitand de o invitatie la o universitate americana pentru a schimba destinul dar si limba de scriitor. Apucase sa publice cinci romane dintre care ‘Prins’ si ‘Dulce ca mierea e glontul patriei’ sunt dintre cele mai bune romane romanesti ale celei de-a doua jumatati a secolului trecut. Schimbarea de profil a scriitorului ajuns in America pare a fi o completa renastere nu numai intr-o limba noua dar si in genuri pe care Petru Popescu le asimileaza cu aviditate si le schimba cu o frecventa neobisnuita la alti scriitori. Scenarii cinematografice, carti despre vampiri, carti despre Holocaust si memorii personale si de familie sunt genuri pe care le incearca succesiv. In niciunul dintre ele nu a avut un succes fulminant, in niciunul nu a esuat total. Citeste continuarea »

Medgidia, oraşul de apoi, de Cristian Teodorescu -2-

Articol publicat de Dan pe 12 Noiembrie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)

“Medgidia, oraşul de apoi”, de Cristian Teodorescu
Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2009

Puteti cumpara cartea acum, de pe Buybooks.ro.

Lectura cartii lui Cristian Teodorescu ‘Medgidia, orasul de apoi’ mi-a adus imediat in minte ‘Cartea soaptelor’ a lui Varujan Vosganian. Cele doua carti aparute in ultimul an au multe elemente comune. Ambele sunt intitulate ‘romane’, dar structurile lor epice sunt fiecare in felul ei diferite de cea a romanului clasic, si se aproprie mai mult de un mozaic social si istoric cu o puternica nuanta autobiografica. Ambele carti isi plaseaza actiunea (cartea lui Teodorescu exclusiv, cea a lui Vosganian  in parte) in epoca istorica a tranzitiei din anii 40-50 de la dictatura dreptei nationaliste spre dictatura stalinista cu specific romanesc instaurata dupa 23 august 1944. In ambele carti apar ca personaje principale la dimensiuni aproape mitologice figurile bunicilor autorilor,  si in ambele carti unul dintre orasele in care nu se intampla nimic ale Romaniei devine un univers in care se intampla totul, o combinatie intre un microcosmos etnic si tipologic reprezentativ pentru intreaga Romanie si un spatiu nostalgic si formativ, in care fiecare autor in parte se maturizeaza sascultand povestile batranilor si isi construieste romanul mai tarziu punand pe hartie tragediile si comediile mai mici si mai mari ale istoriei. Citeste continuarea »

Medgidia, oraşul de apoi, de Cristian Teodorescu

Articol publicat de Jovi pe 9 August 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)

“Medgidia, oraşul de apoi”, de Cristian Teodorescu
Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2009

 

Fiecare dintre noi avem un loc de suflet, unde dorim mereu să ne întoarcem din punct de vedere fizic, dar în care se îmulţesc amintirile noastre povestite, unde am trăit întâmplări memorabile şi unde poate ne-am îndrăgostit, dacă nu de o persoană, măcar de nişte fapte şi peisaje. Poate fi Medgidia un astfel de loc? Pentru noi, cei din afară, Medgidia este doar o localitate, ale cărei urme le vedem doar pe indicatoarele rutiere aflate în drum spre mare, un oraş despre care sincer nu ştim nimic sau aproape nimic şi probabil la fel de necunoscut ca oraşele noastre de suflet. Citeste continuarea »

Viaţa începe vineri, de Ioana Pârvulescu

Articol publicat de Jovi pe 25 Iunie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)

“Viaţa începe vineri”, de Ioana Pârvulescu
Editura Humanitas Fiction, Bucureşti, 2009

Poti cumpăra cartea acum, de pe Tamada.ro.

Aflat la a doua experienţă cu Ioana Pârvulescu, m-am regăsit şi cu acest roman într-o atmosferă romanţată a Bucureştilor sfârşitului de secol al XIX-lea. Precedenta întâlnire mi-a fost prilejuită de un audio-book, intitulat „În intimitatea secolului al XIX-lea”, pe care l-am ascultat de două ori şi unde am cunoscut o Românie frumoasă, fapte şi evenimente din perioada Regalităţii, personaje reale, cu un accent binemeritat asupra lui Carol I. Era totuşi o carte („vorbită”, în cazul meu) cu o preponderenţă documentară.

„Viaţa începe vineri” continuă să păstreze locul de desfăşurare, timpul şi atmosfera unei epoci care este considerată printre cele mai frumoase din istoria ţării noastre: un timp al balurilor fastuoase, al franţuzisemelor şi costumelor de la Paris, al iubirilor din trăsuri sau de pe aleile Cişmigiului, al ziarelor Universul, Adevărul sau L’Independence Roumaine, al duelurilor dintre personalităţile ofensate sau ofuscate, ale începuturilor medicinii sau tehnicilor poliţieneşti moderne. Citeste continuarea »

Frumoasele străine, de Mircea Cărtărescu

Articol publicat de Jovi pe 10 Iunie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (7 votes cast)
“Frumoasele străine”, de Mircea Cărtărescu
Editura Humanitas, Bucureşti, 2010

Mircea Cărtărescu se întoarce în acest an cu o nouă carte, la Editura Humanitas, care cuprinde trei povestiri apărute de-a lungul timpului, în foileton, în revista „Şapte seri” şi reunite acum într-un singur volum. Pentru mine, a reprezentat o întoarcere binevenită la un Cărtărescu ludic şi plin de umor, cel pe care îl întrezăream cu plăcere acum doar doi ani în volumul „De ce iubim femeile”.

Am savurat cartea în doar câteva zile şi pot spune că este o apariţie de marcă în acest an trist, plin de oameni fără zâmbete, fără simţ al umorului şi fără dorinţă de a prinde ziua de mâine. Cărtărescu reuşeşte aici să te facă să zâmbeşti, să izbucneşti în râs fără nicio reţinere, indiferent de locul unde citeşti (metrou, tren, serviciu, parc etc.), pentru că dorinţa de a continua să citeşti, neputinţa de a lăsa cartea din mână sunt atât de puternice, încât îţi dai seama cu adevărat că este o carte extraordinară. Citeste continuarea »

Cartea şoaptelor, de Varujan Vosganian -2-

Articol publicat de Jovi pe 29 Aprilie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
“Cartea şoaptelor”, de Varujan Vosganian
Editura Polirom, Iaşi, 2009

Puteti cumpara cartea acum, de pe Cartepremium.ro.

După recenzia foarte pertinentă a prietenului si editorului nostru, Dan Romaşcanu, despre această carte nu pot fi multe de spus. Depinde acum de fiecare cititor, cum a perceput cartea, în ce context, dacă o consideră o carte de memorii preluate de la strămoşi sau pur şi simplu un roman, astfel cum o subintitulează chiar autorul, în primele pagini.

Este cartea unei etnii şi se poate discuta că este una dintre operele fundamentale ale armenilor de pretutindeni, reuşind să istorisească toate conflictele trăite de această populaţie, toată prigoana care s-a stârnit împotriva ei încă de dinaintea primului război mondial, în Imperiul Otoman, fără ca cineva, vreo mare putere, să oprească în vreun fel posibila dispariţiei a unui întreg popor. Citeste continuarea »

Cartea şoaptelor, de Varujan Vosganian

Articol publicat de Dan pe 12 Martie 2010
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Cartea şoaptelor, de Varujan Vosganian
Editura Polirom, Iaşi, 2009

Puteti cumpara cartea acum, de pe Cartepremium.ro.

“Noi nu ne deosebim prin ceea ce suntem ci prin mortii pe care ii plangem” este motto-ul impresionantei carti a lui Varujan Vosganian, motto care pune de la inceput aceasta cronica a comunitatii armene din Romania sub semnul unei istorii traumatizante marcata de prezenta neintrerupta a mortii. Mai incolo in carte aflam despre ce fel de soapte este vorba: “In copilarie am trait intr-o lume a soaptelor. Ele se rosteau cu bagare de seama. Abia mai tarziu am aflat ca soapta are si alte intelesuri, cum ar fi tandretea sau rugaciunea.”

Soaptele copilariei lui Vosganian sunt soaptele fricii de urechile vecinilor sau ale informatorilor, sunt soaptele care transmit o istorie prea cumplita pentru a fi povestita cu voce tare, sunt soaptele pe care mortii le trimit marturie de pe celelalte taramuri. Scriitorul care este la o generatie sau doua dupa majoritatea eroilor cartii aduna informatiile ca un cronicar predestinat (in capitolele finale aflam si care este simbolul acestei predestinari) se considera a fi un cronicar al unor timpuri si a unui popor care nu a avut o modalitate de expresie a suferintelor sale istorice. Citeste continuarea »









Booking.com

FOTOVIVA - Fotografie de nunta si portret

Fotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premiumFotografie de nunta premium
Fotografie de nunta premium