Literatura romaneasca

Mass Media Insider, de Tudor Calin Zarojanu

Mass Media Insider, de Tudor Calin Zarojanu Editura Polirom, Colecţia "Ego. Proză", Iaşi, 2012 'Am scris atit cit m-au tinut puterile despre breasla mea. Intre altele, am publicat in Romania Literara un articol de aproape doua pagini despre ce inseamna "A fi ziarist in Romania". Am spus acolo lucruri pe care, din cite stiu, nu le-a mai dezvaluit nimeni pe meleagurile dimbovitene. Am sustinut si sustin ca este profesia ai carei truditori au evoluat cel mai mult dupa 1989.' (pag. 213) Putem fi de acord cu ultima afirmatie sau putem argumenta ca multe alte profesiuni au trecut prin schimbari si mai radicale in ultimii 23 de ani, iar altele nici nu existau pe atunci, dar nu putem nega miezul de adevar in ceea ce priveste reinventarea profesiei de ziarist in conditiile libertatii subite a cuvantului traite de intreaga societate romaneasca, dar si a haosului social si economic de dupa 1989, ca sa nu mai vorbim de avansurile tehnologice pe care breasla le-a acumulat in aceasta perioada. Si in carte este evidenta schimbarea totala a vietii de ziarist, de la entuziasmul, improvizatia, invatatul din mers al meseriei la inceputul deceniului ultim al mileniului 2, la profesionalismul, accesul imediat la  informatie, dar si rutina combinata paradoxal cu instabilitatea locurilor de munca inscaunate pe la mijlocul primului deceniu al mileniului 3 cand se termina practic periplul de 15 ani al eroului real-inventat al cartii lui Tudor Calin Zarojanu. (mai mult…)

101 cărţi româneşti de citit într-o viaţă, de Eugen Istodor

„101 cărţi româneşti de citit într-o viaţă”, de Eugen Istodor Editura Polirom, Iaşi, 2012 Moto: ”101 cărţi? Fiindcă n-avem 1.001.” (Eugen Istodor) Nu ştiu dacă aveam în literatura română o carte despre cele „101 cărţi româneşti de citit într-o viaţă”, dar este sigur că pentru Eugen Istodor inspiraţia (şi abnegaţia de a citi atât de mult) a venit undeva din seria americană de succes despre „1001 cărţi de citit într-o viaţă” sau „1001 filme de văzut într-o viaţă”. Iar enumerarea poate continua. Nu numai inspiraţie este suficientă însă, ci şi impactul publicitar al titlului şi al conţinutului acestei cărţi: căci, ori de câte ori, un simplu internaut va căuta 101 cărţi sau 1001 cărţi, este posibil ca primul rezultat să fie chiar cartea lui Eugen Istodor. (mai mult…)

Sunt o babă comunistă!, de Dan Lungu

”Sunt o babă comunistă!”, de Dan Lungu Editura Polirom, Colecţia Top 10+, Iaşi, 2012 Moto:  „Ştii cum e hazul de necaz? Tu n-ai niciun chef, dar vine cineva şi te gâdilă cu forţa. Tu râzi, că n-ai încotro, dar asta nu înseamnă că nu mai poţi de fericire...” Sunt un admirator al noii generaţii a romancierilor români, iar printre cei mai valoroşi dintre aceştia se află şi Dan Lungu, chiar dacă mă aflu abia la al doilea roman al său, după „Cum să uiţi o femeie?” (carte asupra căreia voi reveni pe acest blog). Spun de la început că era nevoie şi de un astfel de roman: s-a scris îndeajuns despre perioada comunistă, dar insuficient despre oamenii care au supravieţuit acestuia şi care sunt gândurile lor acum, după ce au scăpat de acea perioadă grea şi ce părere au despre noua „orânduire”. Un asemenea personaj este Emilia Apostoae, eroina lui Dan Lungu, un personaj ce a trăit destul de bine înainte de 1989, chiar dacă nu a făcut parte din rândul autorităţilor şi care acum resimte masiv lipsa de resurse materiale. Nu se mai poate „descurca”. (mai mult…)

Pana la capatul liniei, de Petre Barbu

"Pana la capatul liniei", de Petre Barbu Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti, 2012 In virtutea apetitului meu pentru proza scurta si a faptului ca l-am urmarit si il citesc pe Petre Barbu in presa, am ales acest volum de schite si nuvele, aparut la Cartea Romaneasca, o editura veche si prestigioasa. Si am descoperit in acest volum (din pacate singurul citit pana acum, dar imi voi corecta lipsa :) ) un prozator cu mare aplecare pentru problemele  primordiale ale umanitatii, proiectate asupra românului cel de toate zilele,  debusolat de schimbarile impuse de o democratie fragila  si inca cu ancore ruginite in lumea halucinanta a societatii “multilateral dezvoltate”, din care nu s-a extras in totalitate. Românul care dincolo de toate cele care i se intampla la nivelul modificarilor socio-politice, se confrunta intim cu schimbarile si experientele traumatizant-dureroase  ale pierderilor de nepierdut si greu de acceptat pentru orice om. (mai mult…)

Viata lui Kostas Venetis, de Octavian Soviany

Viata lui Kostas Venetis, de Octavian Soviany Editura Cartea Românească, Colecţie Proză, Iaşi, 2011 Cu ‘Viata lui Kostas Venetis’ (Cartea Romaneasca, 2011), Octavian Soviany da literaturii romane o carte nepereche. Cine ia in mana aceasta carte si se cufunda in lectura ei nu va putea ramana indiferent. De la primele pagini, este evident ca lumea si eroii imaginati de Soviany, stilul scrierii si atmosfera in care au loc povestirile intretesute care construiesc aceasta carte au o consistenta si o expresivitate neobisnuite. Unii cititori se vor simti poate respinsi de acest univers cu miasme de putrefactie si luciri de pacat si vor abandona repede lectura. Chiar si acestia nu vor putea uita cartea aceasta. Eroul care da numele cartii se naste in Grecia renascuta dupa eliberarea de sub dominatia turceasca, dar faptele eroilor independentei elene vor ramane pentru el in fundal si vor fi amintite doar ca un model de justete respins de insasi structura damnata a personajului. (mai mult…)

Ich bin ein Berliner, de Gabriel Andronache

Ich bin ein Berliner, de Gabriel Andronache Editura Herg Benet, Bucuresti, 2011 Puteti cumpara cartea acum, de pe site-ul Editurii Herg Benet. Personajele cartii lui Gabriel Andronache se impart in doua categorii. O parte dintre ele, inclusiv eroul principal au nume generice, fie reprezentate printr-o simpla initiala kafkiana (eroul principal se numeste D.) sau prin pozitiile lor (Functionar, Sef, Director) in ierarhia Institutiei in care il gasim pe erou angajat la inceputul cartii. Institutia este ea insasi o alegorie a birocratiei eterne, care transcende timpurile si sistemele sociale, dar care pare a-si gasi locul cel mai firesc in Romania post-89. 'Supunerea prin inutilitate parea a fi politica de spalare a creierelor promovata de catre mai marii institutiei. Orice initiativa era inabusita in fasa. Fiecare idee pusa pe tapet de catre vreun functionar ratacit era analizata de seful sau direct, primind invariabil un raspuns negativ. Maniera de respingere diferea de la caz la caz. Cu cat ideea era mai revolutionara, cu atat functionarul care o emitea era izbit mai puternic de perete de catre plutonul inchizitorial format din cei zece Directori. In schimb, daca propunerea functionarului vadea semne de banalitate, nepunand in pericol stabilitatea aparatului de conducere, acesta era privit cu compasiune, luat usor de mana si evacuat din incapere cu amabilitatea care se manifesta de obicei fata de un individ cu mintile ratcite. Sistemul de cenzura al oricarei inovatii, a oricarei evadari din rutina, era foarte bine pus la punct si daduse rezultate de succes.' (pag. 21) (mai mult…)

Radacina de bucsau, de O. Nimigean

Radacina de bucsau, de O. Nimigean Editura Polirom, Iasi, 2010 Puteti cumpara cartea acum, de pe Buybooks.ro. O.Nimigean nu intentioneaza sa-si crute cititorii originalului sau roman 'Radacina de bucsau'. Chiar de la titlu cititorii mai putin avizati (si eu ma aflu printre ei) sunt trimisi la dictionare pentru a afla ce este bucsaul si titlul insusi ramane o enigma chiar si dupa terminarea lecturii. Tema nu este nici ea usoara - 'Radacina de bucsau' este o sumare a multora dintre aspectele sordide si derizorii ale realitatii romanesti din ultimele doua decenii. Stilul si limbajul folosit de autor il pun tot timpul la incercare pe cititor, schimbandu-se de la paragraf la paragraf, de la episod la episod. Si totusi, impresia de ansamblu este cea a unei creatii inchegate si a unei viziuni complexe, care evita conventionalismul si nu face niciun fel de rabat unei realitati ostile. (mai mult…)

Degete mici, de Filip Florian

“Degete mici”, de Filip Florian Editura Polirom, Iaşi, 2010, ediţia a III-a Prefaţă de Simona Sora Moto: „Ştie, nu bănuieşte, că râsul poate să existe şi acolo unde s-a cuibărit pentru totdeauna tristeţea.” (Filip Florian) Puteţi cumpăra cartea acum, de pe Buybooks.ro.   Pentru mine, numele lui Filip Florian nu este deloc nou. De când citesc în blogosfera literară recenzii despre cărţi, păreri despre scriitorii români contemporani şi despre noua literatură românească, am auzit de multe ori numele lui, cel mai des în sens pozitiv (asta pentru că nu îmi aduc aminte, dar poate a existat, şi cuvinte mai puţin măgulitoare). Lansarea cărţii sale, Zilele regelui, a fost îndelung discutată, mai ales de persoanele care citiseră deja primele sale cărţi, şi a fost catalogată drept o carte matură a unui scriitor de mare talent. Rontziki spunea atunci: „Lecturarea acestei cărţi a fost una din cele mai plăcute din ultima vreme. Încă de la primele pagini, mi-am spus că dl Filip Florian are un incontestabil talent de povestitor...istoria m-a prins în mreje şi nu-mi venea s-o las din mână şi asta încă înainte ca firul epic să devină din ce în ce mai interesant, înainte să intre în scenă, ca şi scriitor de epistole, personajul meu preferat, motanul Siegfried...” (mai mult…)

Jocul de-a vacanta, de Mihail Sebastian

Jocul de-a vacanta, de Mihail Sebastian in "Opere alese", vol. 1 Teatru Editura de Stat pentru Literatura si Arta, Bucuresti, 1956 In Jurnalul sau de creatie la piesa JOCUL DE-A VACANTA, Mihail Sebastian scrie luni 23 martie 1936: “Am inceput sa scriu. (…) Nu stiu ce va iesi. Dar trebuie sa fac experienta. Ca tehnica literara mai ales ma intereseaza. Imi dau seama ca am pus mana pe un subiect de teatru, care nu s-ar preta la nimic altceva - nici roman, nici nuvela. Nu stiam pana acum ce insemneaza a vedea scenic o poveste. E cu totul alt proces de gestatie decat pentru un roman. Si ma ameteste tentatia culiselor, a salii de teatru, a afiselor." Adevarul este ca in toata opera sa literara, Sebastian a avut o viziune scenica asupra desfasurarii actiunii, transmitand cititorului reperele necesare pentru ca acesta  sa-si reprezinte imagistic ambianta si personajele construite. Si toata scurta sa viata a militat pentru teatrul romanesc si mai ales “pentru insanatosirea Teatrului National”, cu rolul sau « de a crea o literatura dramatica originala, de a mentine vii operele noastre clasice, de a pastra contactul cu marea literatura universala, de a creste generatii noi de de actori, de a face din prima noastra scena punctul de intalnire al scrsului romanesc cu plastica si muzica romaneasca » (Viata Romaneasca nr. 6/1938). (mai mult…)

Accidentul, de Mihail Sebastian

“Accidentul”, de Mihail Sebastian Editura Adevărul Holding, Bucureşti, 2009 Moto: „Viaţa începe mereu” (Nora) Puteţi cumpăra cartea acum de la librăriile online, de aici sau de aici. Mi-era dor de o lectură uşoară (Rushdie e prea solicitant în această perioadă), aşa că am ales, destul de inspirat, aş putea spune, Accidentul lui Mihail Sebastian, în ediţia de la Adevărul, unde a fost cuplată cu Oraşul cu salcâmi, care a mai beneficiat de o recenzie destul de recentă pe site-ul nostru. De aceea, am ales prima jumătate de carte, care poate fi citită cu uşurinţă într-o după-amiază de iarnă friguroasă, fiind o lectură plăcută, de dragoste, dar care atinge şi modalitatea de transformare a unui suflet uman devastata de o iubire adâncă, dar neimpărtăşită. (mai mult…)