Literatura romaneasca

Miere, de Tudor Ganea

”Miere”, de Tudor Ganea Editura Polirom, Colecția Ego. Proză, Iași, 2017 Despre Tudor Ganea am auzit cu toții atunci când ne-a surprins plăcut cu debutul său, ”Cazemata”, un roman aflat la granița dintre realitate și oniric, a cărui acțiune se petrece pe tărâmurile unei părți a copilăriei autorului, la Constanța. Scriam acum un an despre ”Cazemata” că ”descrierile sunt perfecte, personajele sunt fascinante, alunecoase, dialogurile pescărești și ”alcoolice” sunt vii, iar ansamblul construit este admirabil, mai ales dacă vorbim de un debutant. Este clar că Tudor Ganea are talent literar, are meștegușul unui povestitor și are vorbele la el, astfel încât cartea pe care a scris-o este antrenantă și curge firesc, fiind un roman foarte bun, neașteptat de bun.” (mai mult…)

Am fost cândva femeie de onoare, de Radu Paraschivescu

”Am fost cândva femeie de onoare și alte povestiri”, de Radu Paraschivescu Editura Humanitas, București, 2017 Pot spune cu sinceritate că Radu Paraschivescu este unul dintre autorii mei preferați din ultimii ani și, desigur, unul dintre primii scriitori români pe care îi recomand prietenilor atunci când discutăm de cărți de luat în concediu. Fiecare dintre cărțile sale sunt, în același timp, amuzante și pline de mesaje, ușurele și profunde, simpatice și triste, totul în funcție de unghiul din care privești cele citite. La fel poate fi considerată și această culegere de povestiri autobiografice, majoritatea publicate în diferite antologii, în care Radu Paraschivescu își povestește câteva dintre etapele formării sale ca adult, din momente mai mult sau mai puțin esențiale ale vieții. (mai mult…)

Arca lui Giorgio, de Marian Ilea

”Arca lui Giorgio”, de Marian Ilea Editura Tracus Arte, 2015 Guest post de Daniela Sitar-Tăut Ipostaza de dramaturg a lui Marian Ilea nu face decȃt să certifice brianţa componistică a nonconformistului autor şi a scenariilor sale teatrale, ale cărui piese au ajuns să fie montate atȃt pe scenele naţionale, cȃt şi pe cele pariziene. Volumul Arca lui Giorgio (Editura Tracus Arte, 2015) surprinde prin diversitate tematică şi stilistică, ȋntr-un creuzet eterogen de personaje, ȋn care un shemale stă ȋn proximitatea unei călugăriţe, pictorul comunist de pancarte se ȋnvecinează cu un gigolo-psiholog, generator de dependenţe muieretului cotizant, iar arheii şi nepoţii lor se ȋntrunesc la scenă deschisă, la o şuetă expresionist-fantomatică, pentru a-şi defini mai pregnant specificitatea. Prima piesă Transsexual, Transylvania, o reluare a prozei de succes Rodica e băiat bun, aduce, ȋn destul de pudibonda noastră literatură, problematica travestiului identitar, sexual, bine cotat ȋnsă la piaţa neagră a proxenetismului. Semidoctă, inocent-perversă, promovând o sinceritate deconcertantă, Rodica ne înfăţişează, prin anacoluturi şi repetiţii obsedante, itinerariul său biotic, peregrinările prin medii pitoreşti, recitalurile ethno, furnizate fidelilor clienţi ai barului borşan, evoluţia coregrafică „la ţavă”, într-un camuflat local de perdiţie, ucenicia exersantă a nurilor ambiguizaţi sexual în compania epicureicilor şoferi de TIR, practicarea comerţului carnal ȋntr-un stabiliment din Barcelona. (mai mult…)

Sînii verzi, de Florin Iaru

”Sînii verzi”, de Florin Iaru Editura Polirom, Colecția Fiction.LTD, Iași, 2017 Coperta interioară a volumului 'Sînii verzi', apărut la editura Polirom, 2017, îl descrie pe autorul ei, Florin Iaru ca fiind 'unul dintre cei mai cunoscuţi poeţi ai generaţiei optzeciste'. Dacă ar fi să judecăm după acest volum, incursiunile sale în proză poartă şi ele amprenta tehnicilor poeziei. Ca gen ar aparţine categoriei povestirilor scurte sau a ceea ce în liceu erau numite 'schiţe'. Nu ştiu dacă termenul acesta mai este utilizat astăzi de critică literară 'profesionistă'. Fiecare din scurtele povestiri care alcătuiesc volumul (53 la număr plus încă 3 grupate separat, la sfârşit, sub titlul 'Amintiri') creionează din câteva fraze un mic univers, un personaj, relaţiile sale cu alte personaje şi cu lumea din jur, trăirile, visele, coşmarurile, acţiunile în lumea reală şi transbordările în cea imaginară. Totul cu o economie de mijloace (şi 'mijloacele' scriitorului sunt cuvintele) în care se simte mâna poetului, drămuirea fiecărui cuvânt şi mlăduirea fiecărei fraze. Majoritatea povestirilor au în jur de două pagini, câteva sunt mai scurte, câteva sunt mai lungi, dar fiecare dintre ele construieşte o lume sau înmagazinează în puţinele cuvinte o frântură din lumile noastre - reale şi imaginare. (mai mult…)

Cartea pisicii, de Cristian Teodorescu și Mardale

”Cartea pisicii”, de Cristian Teodorescu și Mardale Editura Polirom, Iași, 2017 Cristian Teodorescu nu încetează să mă surprindă. Am citit cele trei cărţi cele mai recente ale sale şi fiecare dintre ele este complet diferită de celelalte. 'Medgidia, oraşul de apoi', apărută în 2009, era un excelent roman compus din episoade distincte şi cu personaje diferite, un mozaic al căror elemente componente alcătuiau o imagine picareasca şi colorată a istoriei oraşului aproape anonim din Bărăgan de-a lungul secolului trecut. 'Şoseaua Virtuţii. Cartea Cîinelui' era centrată în jurul unui personaj principal a cărui biografie trasa istoria tranziţiei post-decembriste, iar tonalitatea era cea a realismului social, cu nuanţe subtile de pamflet. Acum am avut plăcerea să ţin în mâini vreme de câteva ore şi să mă delectez cu lectura şi ilustraţiile din 'Cartea pisicii' (Ed. Polirom, 2017) - o colecţie intimă de schiţe care nu depăşesc majoritatea 2-3 pagini, în care este relatată, precum sugerează titlul, povestea unei pisici. Originalitatea este că povestea este relatată de ea, de animalul domestic care este descoperit aproape mort şi salvat de Daniela, soţia scriitorului, undeva pe o şosea de ţară şi adus în apartamentul bucureştean al perechii, unde devine, ca în orice casă de iubitori de animale, locatar de drept şi de suflet. (mai mult…)

Pelinul negru, de Ioana Nicolaie

”Pelinul negru”, de Ioana Nicolaie Editura Humanitas, București, 2017 Nu vom ști niciodată câți oameni au murit, câți oameni s-au îmbolnăvit după explozia reactorului patru de la Cernobîl din 1986. Dar se recunoaște deja că efectele acestei explozii au fost importante și ele nu s-au terminat, iar gura lumii vorbește că toate bolile la care au fost expuși oamenii din Ucraina și din țările din preajmă, mai ales cancerul, reprezintă un efect direct al accidentului nuclear. Câteva dintre aceste influențe neștiute, diferite, cum ar fi malformații, încetineală a minții sau  pustiire a grădinilor de legume sau fructe sunt descrise, prin intermediul gândurilor  unui copil, în romanul ”Pelinul negru”, aparținând Ioanei Nicolaie: (mai mult…)

Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise, de Marian Ilea

”Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise”, de Marian Ilea Editura Cartea Românească, București, 2017 Guest post de Monica D. Cândea Scriitorul Marian Ilea se dovedește încă o dată a fi preocupat de soarta propriei ficțiuni și a lumii din Medio Monte, a cărei istorie începe încă din anii ’90. După apariția romanului Herina, anul acesta scriitorul aduce în fața publicului o altă carte cu un titlu incitant - Grăsane făcând baie cu ușile larg deschise, ca să nu zicem din start scandalos, mai ales pentru acea categorie pudibondă sau pseudopudibondă a cititorilor rafinați. Într-un inteviu cu Călin Vlasie, autorul mărturisește că alegerea titlului este și de natură comercială, deci are intenția vădită de a provoca publicul, oarecum în stilul presei mondene, pentru a-l întoarce înapoi la lectură. (mai mult…)

Hanul lui Manuc, de Simona Antonescu

”Hanul lui Manuc”, de Simona Antonescu Editura Polirom, Colecția Fiction Ltd, Iași, 2017 Lectura acestui cel de-al treilea roman al Simonei Antonescu a fost pentru mine plina de incantare si de emotii. Folosindu-se de biografii reale ale unor personaje istorice, care  au modelat soarta Europei si si-au pus amprenta asupra mersului timpului, construind si impletindu-le psihologia si devenirea in ritmul naratiunii, cu personaje fictive incarcate de semnificatiile si simbolistica aceluiasi timp, autoarea  aduce  in atentia cititorului  lumea complexa a inceputului de secol XIX, Finalul cartii, limpezeste intentia autoarei, momindu-l o data in plus pe cititor, sa se intelega pe sine si sarcina sa in contextul vietii traite, orisicare ar fi acel timp istoric. (mai mult…)

Înalt este numele tău, de Ioana Bradea

”Înalt este numele tău”, de Ioana Bradea Editura Humanitas, București, 2017 Moto: ”Cu siguranță fi-vor toate acestea pomenite și cinstite cum se cuvinte peste veacuri, între locuitorii acestei cetăți uitate de rege și sfinți, iar istoria care te va face nemuritor, istoria la care muncești de șase ani deja, fi-va de asemenea povestită tuturor spre slava lui Dumnezeu, care i-a croit după chipul și asemănarea sa pe cei care locuiesc înăuntrul cetății.” (pag. 22) Nu i-am citit cărțile anterioare ale Ioanei Bradea, dar poate că nici nu are importanță de vreme ce am citit câteva recenzii cu privire la acestea și am descoperit că, la fiecare volum nou apărut, autoarea și-a schimbat total stilul scriiturii, totul este inovație și schimbare. Pornind cu aceste gândurile la lectura celui mai recent roman – Înalt este numele tău –, apărut recent la Editura Humanitas, am descoperit o carte foarte bine scrisă, plină de metafore și de istorie, o poveste spusă în stil clasic despre o perioadă aproape necunoscută din Bistrița Evului Mediu. (mai mult…)

Mâța Vinerii, de Doina Ruști

”Mâța Vinerii”, de Doina Ruști Editura Polirom, Colecția Fiction.LTD, Iași, 2017 Nu mai citisem de ceva timp Doina Ruști (au apărut însă recenzii la ultimele ei cărți pe blogul nostru, respectiv la ”Mămica la două albăstrele” și ”Manuscrisul fanariot”, semnate de Dan), dar m-a interesat mult subiectul ultimei cărți, considerată un roman istoric, având ca fundal perioada fanariotă, cu implicații importante în magia tradițională. ”Mâța Vinerii” are un subiect asemănător, de altfel, cu ”Manuscrisul fanariot”, fiind o carte puternic apropiată de București și de străzile actualului Centru Vechi, de Lipscani și de vechea Curte Domnească, de fanarioți și de soldații lor credincioși, dar și de magie și vrăjitoare, totul într-un amestec plin de încărcătură istorică. (mai mult…)