Eseuri

Gottland, de Mariusz Szczygieł

”Gottland”, de Mariusz Szczygieł - Povești în mare parte adevărate din jumătate de Cehoslovacia Editura Art, Colecția Ocheanul Întors, 2014 Tradusă de Ana Maria Luft Aceasta nu e o carte despre Dumnezeu. Nu este despre Pământul Făgăduinței. Nu e o utopie și nu e o fantezie. Este istorie în cele mai întunecate capitole ale ei. Mariusz Szczygieł este un erou. După atâția ani de la prăbușirea regimului comunist, el fuge spre el, încercând să aducă sub ochiului publicului oameni și povești desprinse din romane de ficțiune și încărcate cu toată groaza conștientizării că totul s-a întâmplat. De la faimoasa cântăreață Marta Kubišová, care, de la a fi Privighetoarea de Aur, a ajuns să trăiască 20 de ani într-o sărăcie cruntă din pricina regimului, până la familia Bata, care nu s-a lăsat până când fabrica lor nu domina lumea, dar mai ales oamenii care munceau în ea. (mai mult…)

Cuvintele fratilor Grimm, de Gunter Grass

”Cuvintele fratilor Grimm”, de Gunter Grass Editura Polirom, Colecția Biblioteca Polirom. Seria de autor Gunter Grass, Iași, 2013 Traducere de Alexandru Al. Sahighian '... ii vad inhamati impreuna, pe viata, la carul totdeauna incarcat peste masura cu carti. Intorcind pe-o parte si pe alta terfeloage legate in piele de porc, stivuind foliante, luind urma unor mituri, legende, manuscrise pierdute - si asta inca de la Marburg, din vremea studentiei, iar mai apoi si prin alte locuri, oriunde s-ar putea depozita lucruri uitate. Niste romantici in drum spre Biedermeier, prefirind - impatimiti de limba - vorbe, numarind silabe, interogind limba asupra originilor ei, degustind pe cerul gurii mutatii consonantice, dind la iveala ambiguitati ascunse, retrezind la viata cu un sarut cele adormite, scuturind praful de pe venerabile monumente ale limbii, iar mai apoi, tot iscodind cuvinte, ajungind sa poarte de grija fiecarei litere si, mai cu seama cu migala deosebita, vocalelor de la inceput de cuvint.'  (pag. 9-10) (mai mult…)

O nouă mentalitate: Carte de identități, de Florina Pîrjol

”Carte de identități. Mutații ale autobiograficului în proza românească de după 1989”, de Florina Pîrjol Editura Cartea Românească, București, 2014, 272 p. A devenit evident că nu se mai poate analiza literatura de după 1989 cu aceleași mijloace ale criticii formate înainte de marea schimbare și, mai ales, că există actualmente o altă literatură (alte strategii, alte așteptări), care are nevoie de alte concepte și receptări; o schimbare de mentalitate, cu aspecte adesea șocante pentru unii receptori, o schimbare care nu pornește de la un punct zero: e nevoie de recunoașterea, de afirmarea unor noțiuni, genuri și strategii deja existente. În această ordine, sensibilul și prolixul, la prima vedere, concept de autoficțiune își găsește la Florina Pîrjol o definiție nuanțată, cu exemple din proza românească recentă; se înregistrează astfel nu numai o premieră conceptuală în teoria literaturii de la noi, ci și în exemplificarea acestui concept cu titluri și autori din noile generații. (mai mult…)

Acedia. Jurnal de vise, de Corin Braga

”Acedia. Jurnal de vise”, de Corin Braga Editura Polirom, Colecția Ego-grafii, Iași, 2014 Literatura română post-modernistă seamănă foarte mult cu cinematografia românească. E inteligentă, complexă, cu metafore bine gândite și un stil clar definit, dar imposibil de înțeles de către publicul larg. S-ar zice că de la Ion Barbu încoace, proza noastră se tot ermetizează, se tot acoperă în filosofie, apărându-se de cititorii de ocazie cu toate forțele. O inițiativă nobilă, care complică existența cititorilor de toate felurile (a se nota sarcasmul). Un jurnal de vise pornește de la o premisă interesantă, însă Corin Braga transformă regulile într-o compoziție ciudată, înfricoșătoare uneori, dar veșnic captivantă. Un om capabil de vise lucide, imaginarul său nocturn se confundă adesea cu realitatea, un simț al morții inevitabile domină paginile pline de un fatalism copleșitor, iar depresia prin care trece (trecea?) se manifestă prin viziuni întunecate, zboruri terminate cu o cădere scurtă, amintiri din copilărie și personaje fictive doar pe jumătate. Nu știi unde se termină visul și începe trezia, simți disperarea scriitorului blocat de propria minte, simți tristețea, dezamăgirea și frica, dar ești mereu lăsat puțin să te întrebi cât vrei să mai citești. Nu te șochează ca Battle Royale, dar cu siguranță îți strică puțin ziua. E un fenomen ciudat, să citești despre demonii altora, amintindu-ți de demonii proprii. Ajungi să îți pui unele întrebări despre propria persoană pe care altfel le-ai fi ignorat sau le-ai fi ascuns într-un colț uitat al minții tale. (mai mult…)

Scutecele națiunii și hainele împăratului, de Vintilă Mihăilescu

”Scutecele națiunii și hainele împăratului. Note de antropologie publică”, de Vintilă Mihăilescu Editura Polirom, Colecția Plural, Iași, 2013 Vintila Mihailescu este un cunoscut antropolog, profesor universitar la Facultatea de Stiinte Politice, SNSPA, autor a unei largi palete de studii de specialitate. Volumul “Scutecele natiunii si hainele imparatului”, cu subtitlul revelator “Note de antropologie publică”[1], reuneste nenumarate texte publicate de autor in Dilema Veche in perioada 2006-2012. Vintila Mihaliescu este un observator atent prin prisma profesiei al realitatilor romanesti, un pasionat cercetator curios si indragostit de materia pe care o analizeaza si in intampinarea careia merge cu curaj, lasand la o parte prejudecatile si conservele mentale care decreteaza tot felul de pseudo-sentinte facile. Volumul este structurat in sapte capitole mari: “Povestea porcului. Un rezumat al tranzitiei”, “D’ale integrarii. Narghile, caini, vaccinuri”, “Ce se vede sau despre starea natiunii”, “Scutecele natiunii sau despre mentalitatea romanului”, “Societatea post-taraneasca”, “Hainele imparatului. Un manifest stangaci” si “A saptea zi”. (mai mult…)

Muște pe parbrizul vieții: Nou catalog de perle, de Radu Paraschivescu

”Muște pe parbrizul vieții: Nou catalog de perle”, de Radu Paraschivescu Editura Humanitas, Colecția ”Râsul lumii”, București, 2014 Moto: ”Nu cred în sfârșitul lumii, dar, dacă ar fi să vină, aș vrea să mă prindă beată! Să nu simt, să nu văd, să nu aud. De cutremure nu mi-e frică, mie îmi place să mă zgâlțâi.” (Simona Sensual) Excepțional de amuzantă este această carte. Am râs în hohote pentru prima dată în tren, fără să am nevoie de o glumă din partea colegilor de navetă sau să discut cu cineva o întâmplare amuzantă. Am tot subliniat perle și citate din această carte, le-am recitit mie însumi de mai multe ori ca să văd până unde merge prostia omenească și impertinența politică, le-am exemplificat tuturor celor apropiați pentru a ne amuza copios de politicienii sau fotbaliștii români, de prostia sau nebunia unora, de totala lipsă de inspirație și cultură, măcar minimală, a liceenilor noștri, puși în fața primului examen cu adevărat important, bacalaureatul. (mai mult…)

Filosofia vinului, de Bela Hamvas

”Filosofia vinului”, de Bela Hamvas Editura Curtea Veche, București, 2014 Traducere din limba maghiară, note, postfață și anexă de Laszlo Attila Hubbes Moto: ”A adus vin și m-a îmbiat cu el. În acel moment mi-a fulgerat prin gând, cât de erotic este băutul, față de mâncat! Băutul se află în cea mai strânsă înrudire cu dragostea. Vinul acela a fost ca un sărut fluid.” Ce titlu frumos: Filosofia vinului. Și conținutul ar fi demn de menționat dacă am lăsa la o parte câteva pagini furibunde la adresa ateismului, care pot fi puse mai cu seamă în sarcina carierei autorului și a timpului în care acestea au fost scrise. De altfel, postfața lui Laszlo Attila Hubbes face toți bani, pentru că vorbim de un autor mai degrabă clasic, dar foarte puțin cunoscut în România, dar uitat oarecum și în Ungaria. Dacă citim următoarea frază, am putea să îl înțelegem, dar trebuie în același timp să trecem fără prea multă implicare peste cuvintele destul de dure: (mai mult…)

Soacre și nurori. La cine este cheia?, de Aurora Liiceanu

”Soacre și nurori. La cine este cheia?”, de Aurora Liiceanu Editura Polirom, Seria de autor Aurora Liiceanu, Iași, 2014 Jules Renard spune că în fiecare femeie este o soacră. O carte despre soacre și nurori, un subiect actual și cu o istorie îndelungată, probabil cu rădăcini încă de la începuturile omenirii, când statutul de noră, respectiv soacră, a apărut. Un subiect incitant pentru orice persoană, indiferent dacă se încadrează sau nu într-una dintre aceste două categorii, deoarece într-o măsură diferită, fiecare membru al unei familii va fi impactat de relația dintre cei doi piloni ai familiei mărite prin alianță: nora și soacra. (mai mult…)

Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminității, de Aurora Liiceanu

”Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminității”, de Aurora Liiceanu Editura Polirom, Seria de autor Aurora Liiceanu, Iași, 2013 Orice bărbat își dorește două femei: o casnică liniștită și o nimfă tulburătoare (Iris Murdoch). Iar Ernest Hemingway pare să fie exemplul elocvent atunci când își exprimă dorința de a-și continua relația atât cu soția Hadley, sprijinul și consolarea lui după ore întregi dedicate scrisului și delirului social, cât și cu Pauline, acea tânără plină de grație, ce avea să-i devină a doua soție. Femeia, simbolul maternității și al vieții, reprezintă un mister căreia i se dedică opere și un interes crescând mai ales că femeia pare să câștige din ce în ce mai mult pe plan social, acumulând o latură masculină supradimensionată. Așadar, în loc să ne aflăm într-un moment de egalitate între cele două sexe, se pare că ne îndreptăm spre extrema opusă, în care femeia deține puterea supremă, în detrimentul bărbatului. Să înceapă oare, după această perioadă glorioasă a femeii, era de egalitate între cele doă sexe? (mai mult…)

Legături de sânge: Povestea Ioanei, de Aurora Liiceanu

”Legături de sânge: Povestea Ioanei”, de Aurora Liiceanu Editura Polirom, Seria de autor Aurora Liiceanu, Iași, 2013 Cu o contribuție de Mihai Ioan Micle Diferența dintre bine și rău este una foarte vagă și reprezintă un subiect de analiză extrem de interesant, mai ales într-o societate în care individul capătă proporții uriașe, în care individualismul este un trend, iar mărcile acestuia nu mai cunosc limite. Așadar, pare evident ca un specialist în psihologie, renumit pe plan național, să dorească să expună acest subiect la un nivel mai mare, prin intermediul unei povești și deci a unei cărți. Această poveste este totuși doar o filă din proiectul Aurorei Liiceanu, căreia i s-a dedicat o serie de autor la Editura Polirom, aceasta fiind interesată în special de feminin, rolul acesteia în societate, precum și tenebrele caracterului ei. (mai mult…)