Articol publicat de Alartes pe 22 Decembrie 2011
Rating: 9.8/10 (8 votes cast)

Autorul, la rampa!, de David Lodge
Editura Polirom, Iaşi, 2011
Traducere din limba engleza de Cornelia Bucur

Puteti cumpara cartea acum, de pe site-ul Librariei online Libris.ro.

În romanul „Autorul, la rampă!”, David Lodge construieşte un portret subtil al marelui romancier Henry James. Şi alţi scriitori de renume precum George Bernard Shaw, Oscar Wilde, H.G. Wells sau Robert Louis Stevenson sunt readuşi la viaţă, fie şi episodic, în paginile acestei cărţi. Lumea acestora este descrisă cu un amestec ingenios de sarcasm, realism şi afecţiune.

Lodge surprinde excelent drama unui Henry James ale cărui creaţii literare sunt lipsite de succes comercial. Când încercarea sa de a cuceri marele public cu o piesă eşuează încă din seara premierei, scriitorul este complet bulversat.

Ajuns la vârsta de 50 de ani, are senzaţia angoasantă că timpul se scurge prea repede şi că nu va fi în stare să valorifice la nivel maxim potenţialul creator cu care se simte înzestrat. Până la urmă, James va găsi forţa de a depăşi această perioadă critică a vieţii sale şi, mai mult decât atât, o va exploata creator în operele sale ulterioare.

Pentru a crea tensiune dramatică, Lodge pune sub lupă evoluţia relaţiei de prietenie dintre Henry James şi George du Maurier. Acesta din urmă scrie romanul „Trilby”, care cunoaşte imediat un mare succes de public, iar James, aparent incapabil să găsească drumul către cititori sau spectatori, oscilează între bucuria pentru triumful neaşteptat al prietenului său şi invidie. Aşa cum se întâmplă adesea, timpul decantează valorile şi, în prezent, George du Maurier este cunoscut mai degrabă drept bunicul lui Daphne du Maurier – cea care a scris  romanul de succes „Rebecca” – decât ca autorul lui „Trilby”, în vreme ce James este văzut ca un incontestabil mare maestru al artei romanului.

În cartea „Autorul, la rampă!”, ritmul naraţiunii nu este la fel de alert ca în alte romane ale lui David Lodge, fie şi numai pentru că viaţa personală a lui Henry James a fost departe de a fi trepidantă, iar întreaga lui pasiune s-a îndreptat către literatură. Dar cei care au citit „Portretul unei doamne” sau „Ambasadorii” şi vor să afle despre autorul acestor cărţi celebre mai mult decât pot spune dicţionarele literare îşi vor vedea răbdarea răsplătită.

Nota: 8/10

« »